Oude windmolen werkt niet lekker

Goede morgen,
Mag ik iets vragen over een windmolen die ik op de kop heb kunnen tikken.

Het gaat om een Rutland (oud model, ik denk 10 ofzo), zie foto.

Soms draait hij al een malle. Windkracht 6, en geeft dan rond de 30 volt (op de multimeter). (rechtstreeks gemeten vanaf de twee draden uit de molen).

Maar soms draait hij helemaal niet, of nauwelijks. Het lijkt dan wel of er een fikse weerstand is om hem te laten draaien.
Normaal geef je een slinger en dan draait ie paar minuten. Maar soms ook, dan geef je een slinger en dan is het na 3 seconden klaar en staat ie stil.

Ik heb matige kennis van elektronica. Maar leer graag.

Is er iemand die een idee heeft in welke richting ik moet zoeken voor een oplossing.

Alvast erg bedankt voor jullie reacties.

Hartelijke groet, HarryAsd

Is uw vraag niet veeleer gerelateerd aan mechanica en/of aerodynamica dan aan electronica?

Het molentje heeft een bepaalde windsnelheid nodig om te beginnen opstarten. Hoeveel dat is, dat wordt bepaald door de vleugelbladen, hun oppervlakte, hun aanvalshoek, en nog zo een en ander.

Aan de kant van de elektronica kan men niet meer doen dan de belasting te regelen, zodat ze minimaal is bij het opstarten, en toeneemt naarmate er energie beschikbaar is. Het toverwoord is daarbij "MPPT" - de belasting regelen tot het punt waar er maximaal energie wordt afgenomen - "tracking of the maximum power point".

Stel u overigens niets voor van de capaciteit van dat molentje, het is veel te klein om ernstig energie te kunnen leveren. Bij stormwind zal er misschien een watt of 100 kunnen uitkomen, bij 3 of 4 beaufort hooguit een watt of 10 of 20.

De gemeten 30V= stelt al helemaal niks voor, hoe vaak is er windkracht 6 op die plek? Zo dicht tegen moeder aarde? En ik durf te wedden dat die 30V= dan nog pijlsnel inelkaarzakt vanzodra er ook maar de minste belasting wordt aangehangen.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op 12 januari 2023 12:20:01 (12%)

Lijkt me eerder een mechanisch probleem.

Hoor je ergens een schurend geluid?

Kan je de lagers zien als je hem demonteert? Misschien een drupje olie of vet?

De jacht is mooier dan de vangst....

als die onbelast ook na 3sec stopt, lijkt mij dat de lagers aan het vastlopen zijn, of toch roest in zit.
als die bij afkoppelen dan wel vlot rondgaat, maakt de electronica omvormer misschien een kortsluiting dan?

ben ook aan het uitkijken om een windmolen op een paal te zetten.
als die maar 20W doet en dat 24uur lang, is dat toch ook 0,5kWh op een dag (vooral nuttig dat die snachts ook werkt, want dat doen zonnepanelen niet)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Je krijgt dat ook als er sluiting of een zware belasting aan de uitgang hangt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 januari 2023 12:18:55 schreef Vovpvi:
Lijkt me eerder een mechanisch probleem.

Hoor je ergens een schurend geluid?

Kan je de lagers zien als je hem demonteert? Misschien een drupje olie of vet?

Ho Vovpvi, dank je voor je snelle reactie :-)

Daar heb ik ook gedacht. Maar heb dat niet kunnen vinden. Heb hem uit elkaar gehad, koolborstels gecontroleerd. Die zagen er goed en niet versleten uit.

Verder heb ik hem helemaal uit elkaar gehad. En mechanisch niets kunnen ontdekken.

En het is zo dat zodra ik rustig met de vinger de wieken draai het goed gaat, niets hoor kraken of schuren. maar zodra ik het tempo van draaien met de vinger opvoer, dan voel je dat hij beetje tegengas geeft.
Normaal geef je dan een slinger en draait hij binnen paar minuten uit.
Als ik nu een slinger geeft stopt ie dus snel.

Ik heb dat ding al een paar maanden. En soms geeft ie dus geen weerstand en draait hij super snel rond. Een andere keer heb ik dus die weerstand.

Op 12 januari 2023 12:27:11 schreef fcapri:
als die onbelast ook na 3sec stopt, lijkt mij dat de lagers aan het vastlopen zijn, of toch roest in zit.
als die bij afkoppelen dan wel vlot rondgaat, maakt de electronica omvormer misschien een kortsluiting dan?

ben ook aan het uitkijken om een windmolen op een paal te zetten.
als die maar 20W doet en dat 24uur lang, is dat toch ook 0,5kWh op een dag (vooral nuttig dat die snachts ook werkt, want dat doen zonnepanelen niet)

Het zijn (ik denk vrijwel zeker) niet de lagers of roest.
Het zou dan toch misschien een elektronicaonderdeel moeten zijn die defect is.

En wat de capaciteit betreft. Ik hoef er geen woonwijk mee van stroom te voorzien. Het gaat mij, net als bij jou, meer om de kick om al is het 0,5 kWh uit zo'n ding te krijgen. :-)

Zit er ergens een rem in?

Verder klinkt het gedrag (zachtjes draaien -> soepel, harder draaien -> zwaar) alsof de generator simpelweg kortgesloten (of in ieder geval zwaar belast) is. Bij het toerental waarbij ie begint te genereren, begint hij ook mechanische weerstand te leveren.

Koppel de generator af van de eventuele elektronica (of als dat makkelijker is, verwijder de koolborstels). Als hij dan ook als je hard draait snel stilvalt, zit er ergens een mechanisch probleem in.
Draait ie dan soepel, dan is het een elektronisch iets.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 12 januari 2023 12:41:13 schreef Ledlover:
Zit er ergens een rem in?

Verder klinkt het gedrag (zachtjes draaien -> soepel, harder draaien -> zwaar) alsof de generator simpelweg kortgesloten (of in ieder geval zwaar belast) is. Bij het toerental waarbij ie begint te genereren, begint hij ook mechanische weerstand te leveren.

Koppel de generator af van de eventuele elektronica (of als dat makkelijker is, verwijder de koolborstels). Als hij dan ook als je hard draait snel stilvalt, zit er ergens een mechanisch probleem in.
Draait ie dan soepel, dan is het een elektronisch iets.

Ik ga dit proberen. Dank je voor je tip
:-)

Wat is de diameter? Dat is toch de allereerste parameter voor iedere windturbine.

Ik vrees dat we vooral veel te hoge verwachtingen zien: zonder exacte getallen te weten kan ik enkel voortgaan op een minuscuul fotootje, maar zo op het blote oog ingeschat zie ik dat speelgoedmolentje nooit 500 watt produceren, tenzij op een 200 m hoge mast bij 11 beaufort. Om zo maar te zeggen.

om de kick om al is het 0,5 kWh uit zo'n ding te krijgen

Oh, mits enig geduld - een maand? een seizoen? een jaar? - krijgt men die 500 Wh er wel uit ;) Maar werd er niet eerder bedoeld "0,5 kW" dan "0,5 kWh" ? Die 500 watt lijkt me echt geen realistische verwachting, zelfs als mechanisch wel alles kosher zit.

generator heeft een inwendige kortsluiting die er soms wel en soms niet inzit.
zoeken naar blank draad of andere kale plekken, kan ook in de borstelkonstructie zitten en als je pech hebt in de wikkeling.

edit: ledlover heeft dezelfde ideeen.

Op 12 januari 2023 12:44:00 schreef HarryAsd:
[...]

Ik ga dit proberen. Dank je voor je tip

Ik heb hem uit elkaar. Mechanisch ziet het er goed uit. Ook de koolborstels. Verder zie ik alleen maar dit.
Zie foto.

leeg

[Bericht gewijzigd door HarryAsd op 12 januari 2023 12:59:27 (98%)

Op 12 januari 2023 12:46:54 schreef Paulinha_B:
Wat is de diameter? Dat is toch de allereerste parameter voor iedere windturbine.

Ik vrees dat we vooral veel te hoge verwachtingen zien: zonder exacte getallen te weten kan ik enkel voortgaan op een minuscuul fotootje, maar zo op het blote oog ingeschat zie ik dat speelgoedmolentje nooit 500 watt produceren, tenzij op een 200 m hoge mast bij 11 beaufort. Om zo maar te zeggen.

[...]
Oh, mits enig geduld - een maand? een seizoen? een jaar? - krijgt men die 500 Wh er wel uit ;) Maar werd er niet eerder bedoeld "0,5 kW" dan "0,5 kWh" ? Die 500 watt lijkt me echt geen realistische verwachting, zelfs als mechanisch wel alles kosher zit.

Ja, inderdaad dat is niet echt realistisch. :-)

Okee, maar zeg nu eens de diameter????

als ik die auto ernaast zie, denk ik een 80-90cm diameter wieken. en 50-100W lijkt mij het maximum.

ik kijk naar vertikale turbines, 80cm hoog, 40cm diameter en die doen 40watt bij windkracht 6 (240W windkracht 9)

Op 12 januari 2023 13:11:34 schreef fcapri:
als ik die auto ernaast zie, denk ik een 80-90cm diameter wieken. en 50-100W lijkt mij het maximum.

ik kijk naar vertikale turbines, 80cm hoog, 40cm diameter en die doen 40watt bij windkracht 6 (240W windkracht 9)

Ha fcapri,
Dat is een juiste schatting.
Het gaat mij vooral om de kick om dat ding draaiend te krijgen. En of die dan 10 fietslampjes kan laten branden of 1, dat maakt mij niet veel uit.
Wat ik ermee wil is hem koppelen aan een 12 volt accuutje om die zo druppelgewijs op peil te houden. Er zit dan wel een regelaartje tussen uiteraard.

Op 12 januari 2023 13:22:16 schreef HarryAsd:
[...]

Ha fcapri,
Dat is een juiste schatting.
Het gaat mij vooral om de kick om dat ding draaiend te krijgen. En of die dan 10 fietslampjes kan laten branden of 1, dat maakt mij niet veel uit.
Wat ik ermee wil is hem koppelen aan een 12 volt accuutje om die zo druppelgewijs op peil te houden. Er zit dan wel een regelaartje tussen uiteraard.

windmolens is altijd fun, ik wil wel gaan terugleveren, maar de investering loopt zo snel op :-(.
400W minstens voor de generator, 20-30€ gelijkrichting, paar 100€ voor een inverter...

bij zo een kleine windmolen, en een voldoende grote lood accu zou je kunnen wegkomen met een simpele gelijkrichting en weinig regelaars.
de lood accu regelt dat wel :-).
je kan er altijd een extra veiligheid op steken dat je bv een gloeilamp laat branden als de accuspanning teveel oploopt, zodat die niet droogkookt. heb je automatisch ook een 'licht' om te zeggen dat er wat fout is

sommige windmolens hebben ook een automatisch rem, dus als je die 'te snel' laat draaien, remt die van zichtzelf om niet op hol te slaan (=geen belasting en veel wind). windmolens genereren bij een tamelijk traag toerental, die hoeven geen 1000den rpms te halen om terug te leveren

Lambiek

Special Member

Op 12 januari 2023 12:57:29 schreef HarryAsd:
Ik heb hem uit elkaar. Mechanisch ziet het er goed uit. Ook de koolborstels. Verder zie ik alleen maar dit.

Dat aluminium blokje is een gelijkrichter, het kan zijn dat daar sluiting in zit. Als je de drie "dikke" zwarte draden loshaalt van je gelijkrichter kun je de generator doormeten met een multimeter op de Ohm stand. De drie draden moet je onderling meten en de waardes moeten gelijk zijn aan elkaar, er mag iets verschil in zitten.

En als je dat gedaan hebt kun je de weerstand meten van de drie draden ten opzichte van de behuizing van de generator "op een metaal stuk meten van de behuizing", Als je daar een hele lage weerstand meet ligt er waarschijnlijk één of twee windingen tegen de behuizing. Als je meet ook de draden goed bewegen.

Je kunt ook nog dit proberen:
Twee draden tegen elkaar houden en dan aan de wieken draaien, dan moet je een bepaalde weerstand ondervinden tijdens het draaien. En dat herhaal je met alle draden zodat je ze alle drie onderling getest hebt.

Daarna kun je alle drie de draden tegen elkaar houden, dan moet je een grote weerstand voelen als je de wieken draait.

Dit kun je zelf doen, maar eigenlijk zou je de generator moeten meggeren, dan weet je het zeker of het in de generator zit of niet.

Dan is er nog een mogelijkheid dat er sluiting in de gelijkrichter zit, maar dat kan ook het geval zijn bij je generator.

Er is zo eigenlijk weinig van te zeggen, alleen een meting kan het een en ander uitsluiten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ha Lambiek,
Super bedankt voor je reactie. Ik ga gelijk aan de gang om e.e.a. door te meten.

Tnx :-)

Op 12 januari 2023 14:35:00 schreef Lambiek:
[...]
Dat aluminium blokje is een g.....
Er is zo eigenlijk weinig van te zeggen, alleen een meting kan het een en ander uitsluiten.

@Lambiek: de TS heeft waarschijnlijk geen 3 draden, maar 2, aangezien hij het over koolborstels heeft, wat suggereert dat het een DC motor met borstels is, in plaats van een BLDC. Niet heel handig natuurlijk, maar dat lijkt het te zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 12 januari 2023 17:31:56 schreef SparkyGSX:
de TS heeft waarschijnlijk geen 3 draden, maar 2,....

Ik dacht op de foto 5 draden te zien, drie dikke zwarte en een rode en zwarte dunne.

Dat is wat lastig te zien, maar ik zie een enkelfase gelijkrichter (4 diodes), geen 3-fase exemplaar, of een tweede gelijkrichter.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Dan zal ik het verkeerd gezien hebben. :)