Ik vermoed dat de hier witte draden een hulpvoeding zijn voor als er wel een regelaar ingebouwd zou zitten. Dat zal misschien ook het verschil zijn tussen een 913 en 914i. In dit geval van mijn naamgenoot worden de drie fases gewoon gelijkgericht met de 1,5 deel van de brugcellen, geen regeling aanwezig.
Als er geen mechanische beperkingen zijn, de diodebruggen goed zijn, dan kan het onregelmatige belastinggedrag alleen nog verklaard worden door óf een sluimerende windingsluiting in de generator óf een onregelmatig contact van de sleepcontacten. Onregelmaat in de sleepcontacten kan zich weer alleen voordoen indien er óf een belasting hangt aan de uitgang van de sleepcontacten óf dat de aansluiting van de sleepcontacten in de uitgang soms onbedoeld sluiting maken in de behuizing waar ze in zitten.
Andere (vergezochte) mankementen kan zijn een breuk in (een van) de magneten waar de statorspoelen tussen zitten. Die magneet kan dan eventueel een stukje uit z'n positie komen en tegen de stator aanlopen.
Breuk in de magneten kan komen door een val of op verkeerde wijze openen van dat stukje behuizing. In de lager video is te zien dat je dat met de daarvoor bestemde schroefgaten beetje bij beetje gelijkmatig moet doen om mechanische oppervlaktespanning op de magneten te voorkomen.
Al met al best wel ingewikkeld gedoe voor iemand die er qua elektra, elektronica en mechanica niet al te veel van weet.
Over magneetbreuk:
Is dit vuil/barsten of breuk?