Op 22 januari 2023 16:28:09 schreef Paulinha_B:
Zelf vegetarier zijnde zie ik geen verband met gehaktmolens, overigens.
Schaar dat maar onder vak taal.
Special Member
Op 22 januari 2023 16:28:09 schreef Paulinha_B:
Zelf vegetarier zijnde zie ik geen verband met gehaktmolens, overigens.
Schaar dat maar onder vak taal.
Golden Member
Moment dat er iets of iemand in die draaiende scheepsschroef komt blijft er weinig minder dan gehakt over, voer voor de vissies die geen vegetariër zijn.
Special Member
Precies.
En niet alleen schroeven van een schip.
O. In de vliegerij hadden we het dan over een "slachtoffer" (en begonnen de vervangpropeller te zoeken, achterin de hangar). Ruige lui, die schippers.
Golden Member
Op het vliegveld mag je zelf de rommel opruimen.
In het water heeft dat weinig nut*, en de scheepsschroef overleeft het wel, die heeft er geen last van.
Of schippers dan zo ruig zijn is een twee, leuk vind je het niet als er iemand door de tunnel gaat de schroef in.
Al was het maar vanwege de ellende die er achteraf bijkomt het de autoriteiten.
*] paling doet dat wel voor je, die wordt er lekker vet van
Geen sprake van een "slachtoffer" dus, inderdaad, administratie is al het ergste dat er bij hoort voor schippers, blijkbaar. Ruig volk inderdaad, dankjewel.
Golden Member
We raken wat offtopic, maar de meeste keren dat er iemand onder een schip door de tunnel gaat is het toch echt zijn eigen schuld.
Je weet niet wat je ziet op het water soms.
Suïcidaal.
Op een vliegveld een prop binnenlopen lijkt mij toch eerder een gevolg van domme pech, en in -mijn- ogen eerder een slachtoffer.
Niet dat het in de scheepvaart geen slachtoffer genoemd wordt......
Wie in een propeller loopt/zwemt/fladdert/... die is sowieso het slachtoffer van de eigen domheid. Er is geen enkel domein waar dat zou kunnen gebeuren, en waar men er niet voor wordt gewaarschuwd. Of zo dacht ik toch, tot dat ik alhier de mentaliteit van sommige schippers begon in te zien...
Golden Member
Ik heb geen ervaring met vliegvelden en de nabijheid van draaiende propellors en dat wil ik graag zo houden.
Ik heb -wel- ervaring met allerhande schepen op het water en de omgeving.
Op 22 januari 2023 12:23:11 schreef rew:
een motor die eerst 100kW bij 2800RPM kan leveren nu maar 1400RPM moeten draaien
Dat boeit allemaal niet. Autoprops houden het toerental constant met hun variabele spoed.
Er zijn zelfs vliegtuigen die hebben zo'n ontzettend variabele spoed dat ze achteruit kunnen vliegen!
Of was dat bij boten? Nu weet ik het niet meer zeker
Vooraleer een vliegtuig achteruit kan vliegen is er een zeer bijzonder vleugelprofiel nodig, en nog zo een en ander...
Maar er zijn propellers die "achteruit" kunnen werken, om te helpen remmen na het landen; net zoals sommige straalmotoren "reversers" hebben.