ik zoek een dimmer voor LED, buiten, ontvanger

Hoi,

ik zoek een manier om twee bestaande lichtarmaturen (dimbare LEDlampen in slingers) in de tuin aan/uit te zetten en te dimmen vanop twee plaatsen.

Aangezien dit op de 'klassieke' manier nogal veel kabel wordt, zoek ik twee dim-ontvangers (of één, met meerdere kanalen) die met afstandsbedieningen/schakelaars-met-zender bedient kunnen worden.

Die ontvangers zouden dus buiten moeten komen.
via google vind ik enkel ontvangers voor binnen.

WIFI ontvangst is slecht in de tuin, ik zou voor radio (of eventueel bluetooth?) willen gaan.

Iemand tips? of ervaring?
Zijn de 'binnenontvangers' buiten bruikbaar indien in waterdichte behuizing?

Bedankt!

Waar komt de voeding vandaan? Heb je bijvoorbeeld een voedingskabel naar buiten vanuit de meterkast waar je wel een dimmodule kan plaatsen?

Met andere woorden zou je de situatie wat kunnen verhelderen?

Watt? U x I

Dag Kevin,

Bedankt voor je reactie.

Ik probeer wat te verduidelijken :

Er is een kabel getrokken van de zekeringkast naar buiten. In theorie kan een dimmer in de kast.

MAAR:

1) ik wil de tweede schakelaar achteraan in de tuin of in de achteraan gelegen garage. De afstand (en aantal muren) tussen deze schakelaar en de zekeringkast lijkt me te groot.
2)ik had de twee lichtslingers graag apart kunnen bedienen.
3)ik hoop ook een extra stopcontact op dit circuit te kunnen installeren.
Uit 2)en3)volgt dat ik liever vlak voor de lampen dim en aanschakel dan bij de bron.

De meest simpele en plug-and-play oplossing is via Klik-Aan-Klik-Uit (KaKu)

Bijvoorbeeld deze stekkerdimmer voor buiten, aan te sturen met een losse afstandsbediening, of een serieschakelaar.
Kort indrukken is aan/uit en lang indrukken bij aan is up/down dimmen.

Is de verlichting zonder stekker en aangesloten via een lasdoos dan kun je in de lasdoos een dimmer module plaatsen.

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat dit soort setjes een bereik hebben van ca. 50 meter in open veld. Dit kan voldoende zijn maar als het er om hangt is deze oplossing misschien niet geschikt.

[Bericht gewijzigd door T-sec op vrijdag 13 januari 2023 11:36:33 (13%)

Dankje @T-sec.

Ik had die stekkerdimmers al eens bekeken, maar aangezien de lampen permanent zouden geïnstalleerd worden, vond ik extra stekkers nogal knullig/ vragen om vochtissues.

Maar inderdaad, ik zie oa bij ACM-100 staan dat het buiten kan gebruikt worden, mits waterdicht in lasdoos.

Mijn tuin is slechts 20m diep.
Zenders zouden binnen aan achterdeur en in garage achteraan de tuin komen. De lampen in de tuin zelf.
Dus voor beide zenders geldt dat het signaal slechts door één muur/deur en max 15m ver moeten. Dat lijkt me dus wel ok.

Het wordt me stilaan duidelijk hoe ik het kan aanpakken, bedankt!

je hebt van kaku ook stekker actoren welke voor buiten geschikt zijn. losse actoren in een lasdoos zetten levert ook vaak vochtissues op. zeker als deze doos in de regen staat. condens van opkomende zon en vollopen doet ie. als de doos binnen kan zou ik dat doen, niet verwarmd is niet erg..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Puur voor lampen kun je ook zigbee lampen nemen, dan hoef je alleen maar voor permanente voeding te zorgen.

Het ikea spul kan zonder hub werken, dus je kunt de bedieningselementen direct met de lampen koppelen.
Iedere lamp werkt als versterker voor de volgende (het bouwt een mesh netwerk)
Het enige wat je daarmee niet kunt dimmen is de lichtketting.

https://www.ikea.com/nl/nl/search/?q=tradfri

Mocht je later willen automatiseren (met een hub van ikea of iets van een ander fabrikant) dan kan dat, het ikea spul volgt gewoon de zigbee standaard.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 13 januari 2023 21:25:21 (16%)

Tidak Ada

Golden Member

Kan je niet werkn met en dimmr in hotelschakling?
Ik heb hier ooit in de slaapkamer en tip tots dimmer van NIKO geplaast, die met één xtra draad naar een schaklelaar bij de deur ook bediend kan worden ( Wordt door die momentschaklaar aan de 'N' gelegd. kort drukken voor aan/uit; lang drukken voor dimmen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †