Vraag: Sub-1G Antennekabel verlengen

Weet niet of dit in HF moet, maar eigenlijk hele eenvoudige vraag (denk ik).

Heb hier een apparaat welke op Sub-1G met zonnepanelen communiceert. Echter staat dit in de kelder en de panelen op de eerste verdieping. Wil dus de antenne met een kabel verlengen.

De vraag is nu welke coax kabel moet ik hiervoor gebruiken (weerstandsaarde). Wellicht zijn er reeds kant en klare kabels, maar momenteel weet ik voor dit bereik Sub-1G niet waar ik naar moet zoeken.

Hoop dat jullie kunnen adviseren (richting kunnen geven).

Arco

Special Member

Zal wel 50 ohm zijn. (sub-1g is wel heel ruim, alles onder 1GHz)
Een draadloos apparaat in een kelder is sowieso nooit een gelukkige keuze... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Sebastiaan06,

Net wat @Arco schrijft 50 Ω ligt voor de hand maar als je 75 Ω kabel handiger vindt prima.
Het bandje ligt tussen de 800 en 900 MHz maar de schrijfsnelheid is heel laag dacht ik ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

RG58?

Wat voor een connectors zitten er aan?

fred101

Golden Member

Hoe ga je de antenne verlengen met kabel ? Ik neem aan dat je bedoeld dat je de antenne loskoppelt en er een langere kabel aanzet of een verlengkabel.

Wat je kunt gebruiken hangt af van de impedantie (50 of 75) en het soort connectors wat er op zit. RG213 met SMA is bv een ongelukkige combinatie. Dun en soepel is makkelijker aan te leggen (kleinere bochten mogelijk) maar geeft meer verlies. Dik geeft weinig verlies maar is stug en zwaar. Een dikke aircell-10 met N connectors heeft grote doorvoer gaten nodig.

Ook hangt het af van jou mogelijkheden van montage. Er zijn soldeerbare connectors en krimp connectors waar je een speciale tang voor moet hebben.

Als je simpel wil kun je met verloop adapters en bnc werken

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Uiteindelijk in de documentatie kunnen terugvinden dat de frequentie SDR: 863.25 to 869.75MHz.

Tevens kon ik terugvinden dat er 50ohm werd gebruikt in de huidige antenne.

Hiermee heb ik de volgende antenne en kabel gekocht:
https://www.siretta.com/products/antennas/tango-44/
https://www.siretta.com/products/rf-cables/patch-cables/

Inmiddels beide een week geïnstalleerd en werkt uitstekend. Goed ontvangst (beide kanten op).
Het was even een zoektocht en gok (aangezien er geen andere gebruikers van de hardware waren met vergelijkbare vraag. Uiteindelijk is alles goed gekomen.

Arco

Special Member

Voor langere afstanden niet echt goede kabel: iets van 80dB verzwakking op 100m/1000MHz

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Arco in de link saan 2 type kabels de andere heeft ca 33db/100m demping op 900Mhz

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.