powersoft D1502 en D3002

Hey, heb sinds kort problemen met mijn dicam s normaal gezien zouden deze in ruststand met power on, zo'n 40 watt verbruiken, toch deze komen tegen de 70 watt aan en resulteert in heet worden van de koelplaat. De warmte komt van de 78ls15 ic stabilisator, Deze reeds vervangen maar geen effect.Qua geluid is er geen vuiltje aan de lucht, niets verkeerd te horen niets verkeerd te meten via oscilloscoop. iemand hier raad mee?
Mvg Gert

fred101

Golden Member

Als die 7815 te heet wordt dat trekt er iets op die rail te veel stroom.

De 78L15 is een 100 mA ding, dat ding kan geen 30W dissiperen

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 13 januari 2023 19:37:28 (31%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Volgens de specs trekken ze idle 87VA per stuk... (is het Watt of VA wat je meet?)
Als de 7815 warm wordt is 'ie nog heel... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henry S.

Moderator

Op 13 januari 2023 19:35:06 schreef fred101:
De 78L15 is een 100 mA ding, dat ding kan geen 30W dissiperen

Een 78S15 2A, maar doet het ook nog

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Stom, hij zit op een koelblok dan zal het idd de 78S15 zijn. Die was dus niet kapot en is nu ook niet kapot maar iets trekt er blijkbaar te veel stroom.
Wat doet de spanning op de uitgang van een 78XX als de stroom te hoog wordt ? (of het ding te heet wordt) ik neem aan dat die dan inzakt.

Test is simpel, staat er netjes 15V dan werkt het ding en levert minder dan 2A. Alles werkt. Dan is de vraag waarom wordt hij veel heter dan voorheen ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De 15v blijft proper zonder rimmple , heb voordien bij een berhinger een gehad die heet liep en daar trok de 78s15 soms tot 2 of 0 volt in een paar msec.
Daar in vervangen en klaar was kees, maar deze ?
versterkers open op 450 watt geen enkel probleem, toch als het zeer warm word in de zaal dan gaat het lampje van de overheating aan, omdat er niet genoeg kan gekoeld worden.

test opstelling met 78s15 eraf en koperen staaf eraan, staaf word gloeend heet, de rest niet.

de 78S15 hoeft de reden niet te zijn, alsook de achterliggende last niet. echter kan de voeding van de 78S15 ook te hoog zijn, als dat ding ineens 10V meer moet verstoken krijg je ook meer dissipatie..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Daar heb ik nog niet aan gedacht, hoeveel mag dat max. zijn, 30V ?
zal maar eerst eens meten, komt wel van een geschakelde voeding.
Dank voor de hint alleszins.

Arco

Special Member

Idle gebruik is zoals gezegd 87VA, dus 70W *zou* kunnen kloppen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

output is 15V dus hij wordt ook niet te heet

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Op 13 januari 2023 21:20:49 schreef fred101:
output is 15V dus hij wordt ook niet te heet

Dat hangt van het de ingangsspanning en het stroomverbruik af...
Die 70W lijkt me trouwens niet ongewoon:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Op 13 januari 2023 20:46:52 schreef GertG:
Daar heb ik nog niet aan gedacht, hoeveel mag dat max. zijn, 30V ?

Volgens de datasheet maximaal 35V
Echter kan zo ding ongeveer 17W dissiperen op een koelplaat van 1m2. Realistisch zal je het tot ca 15W nog goed gaan

Het hangt dan van de stroom af hoe groot Vin mag zijn.
Bij 1,5 is dat U = P / I = 15 / 1.5 = 10V dat de spanning daar hoger mag zijn. 15V * 10 = 25V.

Maar het gaat om een versterker moet zo een ding dan niet afgeregeld worden en is de ruststroom gewoon net even iets te hoog?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

Ik bedoel, als hij te heet wordt dan blijft hij geen 15V. Dus hij blijft binnen de specs. Wat niet wil zeggen dat hij nu heter wordt dan wat hij hoort te doen in deze versterker.

Als ik het goed begrijp werd hij voorheen niet zo heet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Heb ondertussen gemeten en er staat wel 32v op de input van de 78S15
volgens schema 20v

wat hier het probleem.
hier het schema: in bijlage.

fred101

Golden Member

Ik zie die 7815 niet, en ik zie ook nergens een smps regelaar

Die 20V rail is niet direct geregeld. Door de trafo liggen de verhoudingen tov de 90V, -20 en -90) vast. Dat betekent dat de andere rails waarschijnlijk ook niet kloppen.

De spanning die de regelaar nodig heeft om de hoogte te bepalen wordt zo te zien gemeten via T4 en die opto. Maar ik zie zo snel niet waar die heen gaat.

Ik zou daar eens de spanning over D14 meten. Maar iuk mis te veel circuit om zeker te zijn.

Kloppen de -20 en +/90 wel ?

Wat staat er over C14

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Op 15 januari 2023 12:33:26 schreef GertG:
Heb ondertussen gemeten en er staat wel 32v op de input van de 78S15
volgens schema 20v

Volgens het schema staat er 32V

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Ik heb tot nu toe nog niks gezien wat niet klopt met schema of gegevens. Die 70W is normaal...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste , De D1502 zou maar 20V moeten hebben en de D3002 zou 32V moeten krijgen.

fred101

Golden Member

Op 13 januari 2023 20:25:05 schreef GertG:
De 15v blijft proper zonder rimmple

versterkers open op 450 watt geen enkel probleem, toch als het zeer warm word in de zaal dan gaat het lampje van de overheating aan, omdat er niet genoeg kan gekoeld worden.

We hebben dus een versterker die prima werkt, een 15V rail die prima werkt, een rust-vermogen van 70W wat ook goed zou moeten zijn.

Enige wat hij doet is zeggen dat hij heet wordt onder vol vermogen bij te weinig koeling.

Wat is nu het probleem. Waar heb je die 40W vandaan, deze versterker of die berhinger ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Op 15 januari 2023 15:46:38 schreef GertG:
verkeerde pdf, hier de 78S15 en 79L15

In die pdf is jou bijlage SCH.QD_AMIN__13EN.01. en daarin staat toch echt 32V.

Mijn kristallen bol is net overleden. Dit is zinloos. Je hebt dus twee verschillende apparaten met de zelfde fout waarbij je bij beide de 7815 hebt vervangen ? En wij mogen gokken over welke jij het hebt en welk schema daar bij hoort.

Dus: H

Hey, heb sinds kort problemen met mijn dicam s

Moet zijn: Hey, heb sinds kort problemen met mijn dicam's. Dus twee verschillende kapotte versterkers en niet een Dicam model S

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Waarom lopen ze in gebruik dan heet dat ze in over T° protect gaan.
Na 3 min. kunt u er de hand niet aan houden op de koelplaat van de eindtrap, daar staat de 78S15 bij tegenaan.
Wat mij nu wel opvalt is dat als er xlr's in de D1502 worden gestoken de ledjes van signaal aangaan en bij de D3002 niet? potmeters helemaal dicht.

De 1502 loopt het warmst, en heb het vooral over de1502.

sorry voor het misverstand,
maar aan die schema opbouw is het soms verwarrend en kan ik niet goed volgen.

ik ben een pdf tegengekomen waarbij de verschille'nde amps bijstonden met hun respectievelijke vermogen in idlle en bij 1/8 power enz, echter vindt ik de lijst niet meer.
Bij de D1502 stond dacht ik 40 watt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 15 januari 2023 20:37:50 (37%)

Arco

Special Member

Op 15 januari 2023 16:24:58 schreef GertG:
ik ben een pdf tegengekomen waarbij de verschille'nde amps bijstonden met hun respectievelijke vermogen in idlle en bij 1/8 power enz, echter vindt ik de lijst niet meer.
Bij de D1502 stond dacht ik 40 watt.

;)

De gegevens:

Dit is trouwens de eerste versterker die ik ooit gezien heb waar de thermische dissipatie in BTU/hr vermeld is... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Laatste poging, Zullen we het eens gestructureerd gaan proberen ;) Beantwoord eens al de vragen, ook als jij denkt dat ze niet belangrijk zijn. We vragen meestal niet zo maar iets.

Op 15 januari 2023 16:18:01 schreef GertG:
Na 3 min. kunt u er de hand niet aan houden op de koelplaat van de eindtrap, daar staat de 78S15 bij tegenaan.

Wacht even, je hebt dus een koelprofiel waar een eindtrap op geschroefd zit die 70W staat te verstoken en er zit ook een 78S15 op die gewoon 15V geeft en dus niet in overstroom of over temp protectie gaat.

1- Waarom denk jij dan dat de 78S15 de schuldige is

Te heet om vast te houden is voor veel mensen een graad of 50, voor een onderdeel wat 150 graden mag worden is niet echt heet. En nogmaals, als dat ding 15V blijft leveren is hij niet kapot en niet te heet. Dat hij in een ander merk en type amp kapot was wil niet zeggen dat ze hier ook kapot zijn. Die dingen gaan zelden kapot. Meet eens de temperatuur van de onderdelen op het profiel. Kun je een warmte beeld camera lenen ? Dan zie je bij aanzetten direct welke dingen het snelst heet worden.Meet ook de stroom eens die de 78S15 trekt.

Dat ze beide in een te hete zaal met te weinig koeling in temperatuur protectie gaan betekent dat je de koeling moet verbeteren of het ingang en/of uitgang vermogen moet terugschroeven. Weet je zeker dat je ze niet overstuurd en de koeling goed is (fans draaien, luchtdoorvoer (in en uit) nergens geblokkeerd, koelprofiel schoon, niet boven op iets wat ook heet wordt.

In dat lijstje van Arco staat dat ze zonder signaal 0W verstoken en bij 2,3W input is dat 70W.

2- Als hij zo heet wordt, wat krijgt hij dan aan input ?
3- Hoeveel watt komt er dan uit en gaat er in ?
4- Hoe meet jij dat vermogen (waarmee) ?
5- Heb je zelf eerder wat aan beide amps gedaan, bv afregelen of gerecapped ofzo?
6- Werden dezen, dus jouw versterkers, eerst niet zo heet in de zelfde omstandigheden ?
7- Is er wat verandert vanaf het punt dat ze beide ineens de zelfde problemen kregen ? bv andere boxen of mengpaneel of wat dan ook. ?
8- Hoe lang heb je ze al en zijn ze beide nieuw gekocht ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs