Op 19 januari 2023 00:43:46 schreef blackdog:
Hi ohm pi,
Al mijn schema's zijn d.m.v. een computer getekend...
Betrapt! Ik lijd aan vooroordelen.
Oké, "De meeste elektrotechnische tekeningen die met een computer zijn gemaakt waardeer ik met een één".
Op 19 januari 2023 01:10:47 schreef benleentje:
En of je dat op papier of in de computer maakt wat is dan het verschil? Leg me dat eens uit in meer dan 1 regel?
In tekeningen uit het Rotringtijdperk kon je snel precies zien met welke componenten een bepaald component verbonden was. Je hoefde alleen maar de lijntjes te volgen en je kwam vanzelf bij alle andere componenten uit. Stonden componenten op een andere pagina, dan was op de rand van de eerste pagina een duidelijke verwijzing op welke pagina je verder moest gaan en ook de plaats van de nieuwe pagina vanwaar je verder moest gaan stond duidelijk aangegeven. Ook door goed gebruik van schuine lijntjes kon je precies zien in welke richting je verder moest zoeken
Een mooi voorbeeld is een Philips TV-schema van voor ruwweg 1980, bijvoorbeeld een schema van de K9.
Rond 1980 trad de computer de tekenkamer binnen.
Vanaf dat moment is niet meer te volgen met welke componenten een component verbonden is. Er loopt een lijntje vanaf een component en dat stopt 'ergens midden in de tekening', dus niet eens aan de rand. Op het eindpunt van dat lijntje staat een nietszeggende code. Aan de lezer van de tekening is dan de mooie taak weggelegd om verder naar deze nietszeggende code te zoeken op je tekening om te achterhalen of er misschien nog meer componenten met je component verbonden is. Bestaat je tekening uit meerdere bladzijden, dan mag je ook op die bladzijden verder zoeken naar die nietszeggende code. Je weet nooit of je alle codes gevonden hebt, dus je weet ook nooit of je alle componenten gevonden hebt die met je eerste component verbonden zijn.
Een mooi voorbeeld is het schema van TS.
Bij de thermistor linksonder zijn tekening eindigt een draadje met de nietszeggende code "A".
Ergens midden in de tekening bij U4A is een weerstand getekend met een nietszeggende code "A".
Ergens anders midden in de tekening bij U3A is ook een weerstand getekend met een nietszeggende code "A".
Ik heb er dus drie gevonden. Nergens kan je zien of dit alle "A"-draadjes zijn.
Hetzelfde geldt voor de nietszeggende code "PWR_FLAG" met bijgetekend diamantje.
Ik zie er twee, maar zijn dat ze allemaal?
Niet alleen TS maakt zich schuldig aan slecht computertekenwerk, maar voor TS strijk ik mijn hand over mijn hart. TS is een hobbyist en zijn schema is niet complex, dwz zijn schema telt niet veel onderdelen.
Ook schema's van Philips TV's van na 1980 zijn onleesbaar.
Dat een computerschema onleesbaar is merk ik aan de reacties op dit draadje. Sommige lezertjes hadden niet door hoe de draadjes vanaf de thermistor (punt "A") liepen.
Op 19 januari 2023 08:43:13 schreef fred101:
De opamp is een TL74, dat zijn 4 opamps in 1 behuizing. Geeft dat geen cross talk ?
Geen idee! Misschien dat blackdog daar meer over weet. Anders wordt het meten. Meten is weten! Je hebt wel het voordeel dat alle signalen afgeleid zijn van hetzelfde ingangssignaal.