alweer een relaisvertraging

Hoi allen,

Ja weer een relaisvertagingschakeling gezocht. Ik ben al even op zoek op het forum, kom veel tegen hieromtrent, maar of ze voldoen niet aan mijn geval of foto's/links doen het niet meer of voor mij onduidelijk en kan er niet mee uit de voeten.
Het geval: ik heb 2 afzonderlijke ruimtes die ieder een afzondelijke lichtschakelaar hebben (toilet en douche). Op beide ruimtes zit 1 ventilator aangesloten die bij inschakelen dus beide ruimtes afzuigt.
Ik zou graag een (of 2 dus) schakeling(en) willen hebben die ik afzonderlijk kan instellen. Vertraagd inschakelen bij verlichting aan en vertraagd uitschakelen bij verlichting uit. met name dit uitschakelen zou langer moeten duren bij gebruik van de douche dan bij het toilet. Ook zou bij gebruik van beide ruimtes de langst durende moeten prevaleren.
Ik vond een basisidee op het forum van Jeroen Vreuls (2002) maar hier is de instelbare tijd veel te kort, de gebruikte spanning niet erg handig en het is maar een enkelwerkende... Ook van Thevel (2010) kwam ik wat tegen maar hier mis ik alle waarden.
Tijdvertaging inschakelen: 1 tot 5 minuten
Tijdvertaging uitschakelen: 10 tot 30 minuten
Spanning: 230V wissel indien mogelijk.
Ben benieuwd of ook er ook nu weer zoveel reacties komen waarmee ik verder kan.
Alvast bedankt weer allen !
Bouke

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik heb dit zelf opgelost met een Siemens LOGO
Afhankelijk van de tijdsduur van gebruik badkamer/toilet is de nalooptijd.
bv.
Tot 30 sec geen ventilatie aan
Na 30 sec ventilatie aan, naloop bij gebruik tot 2 minuten is 4 minuten
naloop bij gebruik tot 5 minuten is 8 minuten
Naloop bij gebruik langer dan 5 minuten : 15 minuten.

Je kunt dan een 230V LOGO nemen.
Voorwaarde: beide ruimten moeten op dezelfde fase zitten, anders heb je een extra hulprelais nodig.

Met gewone tijdrelais is het ook te maken, maar je hebt veel relais nodig.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi Arco en Toeternietoe,

Bedankt voor jullie snelle reacties.
De oplossing van de Siemens LOGO is zeker een prachtige optie maar vind hem nogal prijzig. Dan komt Arco's alternatief eerder aan de beurt al zijn de instelmogelijkheden logischerwijze beperkter.
@Arco: Weet je misschien of de afvalvertraging ook pas in werking kan treden bij het uitschakelen van de verlichting? Is dat de "delay on break (E)"?

Ik begrijp dat er geen pasklare zelfbouw voorhanden is...?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 januari 2023 20:08:32 schreef Arco:
Twee van deze?: https://www.vekto.nl/tijdrelais-13-functies-20-240v-ac-dc?gclid=Cj0KCQ…

Weet je toevallig ook of ze hier ook nog een net kastje voor hebben ? Voelt niet helemaal geweldig om deze op de vloer te laten slingeren.

Hoi MarEle,
Deze worden middels een DIN-rail op hun
plaats vastgeklikt in een elektriciteitskast(je).
Helemaal standaard, net zoals zekeringen en relais bijv.

.

[Bericht gewijzigd door ORV op maandag 16 januari 2023 22:36:44 (99%)

rbeckers

Overleden

Arco

Special Member

Op 17 januari 2023 13:13:23 schreef rbeckers:
Of misschien een Arduino?

Een kant en klare oplossing lijkt me *iets* veiliger voor zoiets... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Op 17 januari 2023 13:13:23 schreef rbeckers:
Of misschien een Arduino?

Da's een stuk leerzamer maar ook duurder natuurlijk.

Arco

Special Member

Da's toch hetzelfde, alleen groter?...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 januari 2023 15:34:53 schreef Arco:
[...]
Een kant en klare oplossing lijkt me *iets* veiliger voor zoiets... ;)

Veilig? wat is veilig Arco? Tegenwoordig is alles zo "afgezekerd" dat je het al moet willen dat het fout gaat.
Ik blijf een zelfbouwschakeling leuk vinden en zeker meer voldoening geven dan iets kant en klaar gekocht. Maar goed dat is persoonlijk.
En idd. soms beter om de tijd aan iets zinvolers te besteden. ;)

Op 17 januari 2023 15:45:43 schreef GJ_:
[...]Da's een stuk leerzamer maar ook duurder natuurlijk.

Arduino is van na mijn tijd GJ :D
Ongetwijfeld leuk en leerzaam maar nog nooit de kans gehad en genomen me erin te interesseren. Zou het moeten kunnen; ik heb indertijd nog Visual Basic programma's geschreven voor de lol...

Ik heb er niet over nagedacht, maar dat weerhoudt me er niet van om toch met een suggestie te komen. ;-) Komt ie:

Is een ventilator met timer en vochtsensor niet de allersimpelste oplossing hiervoor?
Die gaat dan automatisch langer ventileren als het in de badkamer vochtiger is, net zolang tot de aangezogen lucht droog genoeg is.

https://restantoutlet.nl/product/badkamerventilator-louvre-met-timer-e…

Arco

Special Member

Die gaat dan automatisch langer ventileren als het in de badkamer vochtiger is

Bij gebruik van het toilet gaat het meestal om een ander probleem als vocht... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hi Kojazz,
wel, elke suggestie is welkom dus die van jou ook, daarom heb ik dit lijntje gestart. Bedankt voor je input. (en voordat K7Jz weer reageert: Ik weet 't, dit is ook Engels ;) )
De ventilator heb ik al gekocht en geïnstalleerd (VENTS TT 125), een inline-model en dus zit ik daarmee opgescheept. Zeker heb ik ook aan een vochtsensor gedacht maar heb ook meerdere malen gelezen, inclusief hier op dit forum, dat dat niet altijd goed werkt. Wellicht dat sommigen hier ervaringen mee hebben en dit willen delen in deze discussie?

Bij gebruik van het toilet gaat het meestal om een ander probleem als vocht... :)

Hopelijk wel ja :D

[Bericht gewijzigd door ORV op dinsdag 17 januari 2023 17:59:56 (77%)

Nou een domme vraag wellicht: Als ik iets 'post' kan ik het daarna wel aanpassen (typfout of zo) maar verwijderen kan ik de post niet. Klopt dat of zie ik iets over het hoofd?

[Bericht gewijzigd door ORV op dinsdag 17 januari 2023 18:07:27 (99%)

wel, elke suggestie is welkom dus ...

Ik heb voor de ventilator een aparte drukschakelaar
- 1x drukken = aan, nogmaals drukken = uit
- Als je hem zelf niet uitzet valt hij na 20min automatisch uit
1 tijdrelais en 1 teleruptor

Arco

Special Member

...maar verwijderen kan ik de post niet. Klopt dat of zie ik iets over het hoofd?

Dat klopt... (als je de inhoud weghaalt en alleen een punt o.i.d. laat staan (helemaal leeg mag niet), dan halen de mods die wel weg.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Thx Arco,
Dacht even dat ik nu al seniel aan het worden was :D

Op 17 januari 2023 18:24:32 schreef OXO:
[...]
Ik heb voor de ventilator een aparte drukschakelaar
- 1x drukken = aan, nogmaals drukken = uit
- Als je hem zelf niet uitzet valt hij na 20min automatisch uit
1 tijdrelais en 1 teleruptor

Dat is eigenlijk ook een goed en simpel idee... even over nadenken dus :)
Dank je OXO