het net geraakt dat wel kwijt. om het heel simplistisch uit te leggen, en de getalen zijn volledig uit de lucht gegrepen.
elke draad heeft een weerstand.
als jij aan deze kant van de draad zit, met een gloeilamp, en ik zit 100meter verder aan die draad met mijn voeding. ik sluit 12V aan, jij krijg maar 9V. want 3V staat over de bekabeling. dit is afhankelijk van de stroom. als die draad 3ohm is, en er vloeit 1A is er 3V spanningsverlies.
vloeit er 3A, dan is er al 9V spannings verlies.
hoe meer stroom je door een dunne kabel wil duwen, hoe meer verliezen er op treden.
als ik wil dat jij toch 12V hebt op het einde, zal ik 15V aan de ingang moeten steken.
zo is dat met zonnepanelen ook. als uw zonnepanelen 16A willen leveren, en de weerstand van de draad is 1ohm, dan moeten uw panelen dus 16V hoger gaan zitten, want er is 16V spanningsverlies over de draad.
230V aan begin van de draad, 16V spanningsval, dan moet uw inverter 246V gaan geneneren zodat die 16A kan terug vloeien naar uw zekeringkast.
praktisch voorbeeld:
de electriciteitscentrale zit 10km verder en genereert 240V.
in het begin van uw straat (1km van u deur) is de spanning nog maar 235V. er is 5V verlies over de 9km draad.
aan uw huis op straat, is de spanning 232V. er is dus 3V verlies over die 1km draad in uw straat
in uw zekeringkast is de spanning 230V. er is 2V verlies over de draad van de straat naar uw huis.
aan uw wasmachine is de spanning 225V. er is 5V verlies over uw interne bekabeling in uw muren.
als uw zonnepanelen stroom leveren dat naar uw wasmachine moet, is 231V genoeg. de stroom komt in uw zekeringkast (230V) en zal naar de wasmachine lopen. die zal niet naar de straat lopen want daar is de spanning hoger, namelijk 232V.
nu valt uw wasmachine uit, als die stroom op straat wil komen en naar uw buur zijn wasmachine, zal die al 233V moeten doen zodat die hoger is dan de spanning die van de centrale komt, uw straat aansluiting is 232V, daar moet je dus boven als de stroom naar uw buur zijn wasmachine wil vloeien.
neemt er niemand in uw straat stroom, dan zal de spanning hoger dan 235V moeten zodat die naar begin van de straat kan, en daar leveren aan andere straten.
wil je terugleveren aan het volgende dorp, dan moet je al boven de 240V gaan wat de centrale aanbiedt