Signaal draad van 5.6 V gebruiken om 12V signaal te maken

Beste heren en dames,

Graag stel ik aan jullie leden een vraag waar ik zelf niet uitkom (ben niet slim genoeg op dit gebied)
Ik ben bezig met een motor waarop ik een externe ecu moet maken, het probleem zit hem in het volgende.

De externe ecu heeft een 12 V signaalspanning nodig voor de snelheidsregistratie, echter de wielsensor aan het achterwiel is een Hall type sensor die respectievelijk 1,6 en 5,6 V blokspanning genereert( gevoed van en signaal naar het dashboard toe)

Nu was ik zelf al wat aan het bedenken maar kom er dus niet uit, hulp gevraagd en voorzichtigheid geboden dat ik het dashboard niet opblaas, in de bijlage toegevoegd wat ik al had gemaakt, echter bij aansluiten wordt het blosignaal dat naar het dashboard gaat 1,6 en 2,6 V (en voor het dashboard te laag om te functioneren)

Graag tips en tricks, een oplossing zou kunnen zijn om een externe wielsensor te gebruiken maar dat is vanwege estetische redenen niet ideaal

jerome

Golden Member

Staat niet bij of dit een P of N channel mosfet is. Beter een pnp tor gebruiken om vanuit + te schakelen.

fripster

Golden Member

R1 mag wel wat lager, 5k of zo.

[Bericht gewijzigd door fripster op donderdag 19 januari 2023 16:26:08 (56%)

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Op 19 januari 2023 16:25:37 schreef fripster:
[bijlage]

R1 mag wel wat lager, 5k of zo.

Ok thanks, zou er op de signaal draad een inductiepiek komen denk je? misschien funest voor het dashboard elektronica?

jerome

Golden Member

Best nog of 2 of 3 signaaldiodes in serie op de basis van Q2. Als de spanning niet lager dan 1.6V kan komen zal Q2 niet uit geleiding gaan. Spanningsdeler kan ook

fripster

Golden Member

@Jerome... goed punt, had ik even niet op gelet!

@RuudGlorius: Nee, hall sensoren geven geen inductiepieken voor zover ik weet.

[Bericht gewijzigd door fripster op donderdag 19 januari 2023 22:44:40 (46%)

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Op 19 januari 2023 18:01:31 schreef jerome:
Best nog of 2 of 3 signaaldiodes in serie op de basis van Q2. Als de spanning niet lager dan 1.6V kan komen zal Q2 niet uit geleiding gaan. Spanningsdeler kan ook

of een ledje.liefst een rode.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 januari 2023 18:01:31 schreef jerome:
Best nog of 2 of 3 signaaldiodes in serie op de basis van Q2. Als de spanning niet lager dan 1.6V kan komen zal Q2 niet uit geleiding gaan. Spanningsdeler kan ook

Heb nu 3 diodes in serie met een 5 K weerstand op de basis gezet, echter q2 gaat niet uit geleiding, evt een zener van 3 V een oplossing? Hoe denk jij erover? Bedankt alvast voor het meedenken

Schakeling werkt verder wel als ik de 5,6 volt (spanning gaat wel iets omlaag tijdens aansluiten) op de basis zet en daarna de spanning eraf haal..

Als de ingangsspanning inzakt bij aansluiten, dan betekent dat waarschijnlijk dat die te zwaar wordt belast. En als Q2 niet dicht gaat bij de lage stand van de blokgolf, dan loopt er nog steeds stroom door de basis.
Ik vind R1 wel erg laag voor deze toepassing. Ik zou hem vergroten naar b.v. 47k en dan nog een extra weerstand van de basis naar GND van 10k.

Lucky Luke

Golden Member

Misschien nog een pulldown tussen OUT en GND? Iets van 33k (10k tot 120k ergens).

Waarom eigenlijk die 1,6V als ondergrens? Is het geen 4-20mA signaal ofzo* ? Dat de ondergrens daarom geen 0 is? Heeft die sensor een typenummer / datasheet ?

*)Te ver gedetailleerde speculatie: Dat zou dan 4-14 mA zijn als ik kijk hoe 1.6/4 en 5.6/x op hetzelde uit moeten komen. Zou kunnen als niet het volledig bereik van de sensor benut wordt?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 20 januari 2023 22:38:59 schreef Lucky Luke:
Misschien nog een pulldown tussen OUT en GND? Iets van 33k (10k tot 120k ergens).

Waarom eigenlijk die 1,6V als ondergrens? Is het geen 4-20mA signaal ofzo* ? Dat de ondergrens daarom geen 0 is? Heeft die sensor een typenummer / datasheet ?

*)Te ver gedetailleerde speculatie: Dat zou dan 4-14 mA zijn als ik kijk hoe 1.6/4 en 5.6/x op hetzelde uit moeten komen. Zou kunnen als niet het volledig bereik van de sensor benut wordt?

Geen datasheet te verkrijgen, is van een Bimota, speciaal model. Fabriek staat er om bekend dat ze her en der onderdelen verzamelen, en wat beschikbaar is knutselen ze erop

Op 20 januari 2023 22:29:24 schreef KlaasZ:
Als de ingangsspanning inzakt bij aansluiten, dan betekent dat waarschijnlijk dat die te zwaar wordt belast. En als Q2 niet dicht gaat bij de lage stand van de blokgolf, dan loopt er nog steeds stroom door de basis.
Ik vind R1 wel erg laag voor deze toepassing. Ik zou hem vergroten naar b.v. 47k en dan nog een extra weerstand van de basis naar GND van 10k.

Dank voor je antwoord, ga ik proberen, wel de 3 diodes blijven gebruiken dan?

KGE

Golden Member

In auto/motor electronica worden vaak onder en bovengrenzen aangehouden om eventuele sluitingen te detecteren tussen de signaaldraad en massa of de voedingsspanning.

Lucky Luke

Golden Member

Op 20 januari 2023 22:12:46 schreef Ruudglorius:
[...]

Heb nu 3 diodes in serie met een 5 K weerstand op de basis gezet, echter q2 gaat niet uit geleiding

Oh, dat is een leuke. Die diodes moeten voor spanningsval zorgen, maar als er geen stroom door loopt valt er ook geen spanning over. En die stroom kan verder alleen door de basis van die transistor. Dus zet eens een weerstand tussen die basis en GND? (Die 10k van KlaasZ bijvoorbeeld)

Ipv die diodes kun je ook een spanningsdeler gebruiken, ik denk dat dat is wat KlaasZ bedoeld met 47k in serie en 10k maar GND. Dan zouden er dus geen diodes meer in serie hoeven met de 47k (Al kan het geen kwaad, hooguit krijg je met de 5,6 V de transistor niet meer open maar stuk gaat het niet)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
fred101

Golden Member

Kan ook met een opamp of comparator of door twee logic inverter/buffers trekken. Dat is 1 IC. Ik zou er nog een TVS en evt sparck arrester bijzetten. Of via een opto, dan loopt de ecu geen gevaar.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb de diodes weggelaten en een spanningsdeler ervoor in de plaats. Tevens een pull down tussen out en gnd.. werkt nu als een tierelier , bedankt iedereen voor het meedenken:)