Afschakelen van omvormer bij zonnepanelen

wat maakt dat nu uit dat het water naar aarde loopt? die panelen zijn een zwevend eiland van DC spanning. door de brand komen de draden open te liggen (isolatie smelt weg) en je krijgt de hoogst mogelijke DC spanning daarop, omdat de omvormer is afgeschakelt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
keebrev

Special Member

Op 2 februari 2023 16:47:28 schreef fcapri:
wat maakt dat nu uit dat het water naar aarde loopt? die panelen zijn een zwevend eiland van DC spanning. door de brand komen de draden open te liggen (isolatie smelt weg) en je krijgt de hoogst mogelijke DC spanning daarop, omdat de omvormer is afgeschakelt

Als de bedrading van de dc-kabel van het zonnepaneel brandt is de PN-overgang van de zonnecel allang overleden...(Tj iets van 125°?) en de soldeerverbindingen van de bushbars gesmolten. Daarnaast zal het water een verbinding vormen tussen de gebarsten, openliggende nog levende zonnecellen of blanke solardraad en de massa van het draagframe naar aarde.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

En als het van getemperd glas is knalt het uiteen .

Op 31 januari 2023 10:56:08 schreef KlaasZ:
[...]Het gaat niet alleen om je eigen apparaten. Het probleem met de Kubie is dat je het hele net in je straat op een hogere spanning brengt. Zo ga je je buren verplichten om daar maatregelen tegen te nemen, omdat jij zo nodig aan het net wil leveren terwijl dat al vol zit.
Nog afgezien van de vraag of het wel mogelijk is om iets tegen die overspanning te doen.
Kortom, de Kubie is gewoon een asociaal ding. Die moet je niet willen.

Op forum https://www.zelfenergieproduceren.nl/ kreeg ik volgend bericht n.a.v. het topic "Kubie"

Stedin heeft de fabrikant van de Kubie uitgenodigd om deze te demonstreren. Dit is tot nu toe niet gedaan, dus weten we niet exact wat de Kubie doet. Het lijkt op een transformator die simuleert dat de inkomende Voltage op de omvormer lager is dan het werkelijk is. Hierdoor blijft de omvormer stroom genereren, waardoor deze een nog hogere spanning op het elektriciteitsnet veroorzaakt. Het is heel simpel, een klant mag geen onbalans in het elektriciteitsnet veroorzaken. Als de Kubie dit wel veroorzaakt dan mag dit apparaat niet gebruikt worden. Een netbeheerder zal na opsporing dit ook eisen van de klant die deze storing veroorzaakt. Dat Kubie zegt dat de netbeheerder deze Voltage verlaagd is niet juist. Wij voorkomen juist dat de spanning hoog oploopt door regelgeving, waarbij de omvormer bij 253 Volt of hoger moet uitschakelen.
UNQUOTE

Dr Panda

Special Member

Zou het misschien handig zijn om de spanning van de omvormers van groot pv-stroomleveranciers op te krikken zodat deze direct aan een tussen distributie stationetje aangesloten kunnen worden als voeding i.p.v op het 230VAC net? Ik snap dat er extra kabels gelegd moeten worden maar zo ‘n wijk/distributie stationnetje kan dan de spanning naar het juiste niveau regelen.

Tweede vraag zou het schelen als het 230 V net i.p.v AC > DC wordt? Ik hou het ombouwen van bestaande apparatuur even buiten beschouwing.

https://www.3dprintforum.eu/ Argumentum ad verecundiam

Eindgebruikers moeten op AC aangesloten blijven. Alles naar "max 60V DC" omzetten kost veel te veel koper.

Waarom niet 230V DC? Nou, omdat je daar heel makkelijk dood aan gaat, veel makkelijker dan van 230V AC. Dus waar hier op CO zeker de helft wel eens een schok van 230V heeft gehad en daarvan geleerd heeft: Dat is helemaal niet fijn, ik kijk wel beter uit de volgende keer, zou het VEEL rustiger zijn op CO (de helft minder) als het DC was geweest.

Ik hoorde net van Sabine H. dat er in DE een consortium is opgezet om grote producenten en afnemers te gaan proberen op DC te krijgen.

Dat van groot-PV-stroomleveranciers op distributie-trafos... Ik denk ook niet dat dit wat uitmaakt. Het gaat juist om de "net wat te licht bedrade" woonwijken waar veel PV op de daken ligt. Om de spanning binnen de perken te houden zowel als het donker is, als wanneer de zon maximaal schijnt is tricky.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hoeben

Golden Member

Ik vraag me af waar de spanning te hoog oploopt. Alleen bij de netaansluiting in de meterkast, dat is wat je converter ziet.

Is dan ook de hele wijk of dorp/stad te hoog, of provincie. Op welke niveau wordt dit geregeld? En er is toch spanningsregeling, of heeft de netbeheerder dat niet?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 2 februari 2023 11:16:06 schreef keebrev:
[...]
Het water loopt immers naar aarde.

Wat een vreemde site. Ze zeggen eerst dat de geleiding (niet: 'geleidbaarheid'!) toeneemt met de temperatuur, en geven vervolgens een tabel voor een correctiefactor k die daarin afneemt met de temperatuur.

Maar goed, Amsterdams water is dus 600 µS voor een volume water van 1 cm2 oppervlakte en 1 cm lang.
Stel nu dat de brandweer spuit met een 'paal' water van 10 cm diameter; dat is 79,5 cm2. 1 cm van deze kolom heeft dus een geleiding van 0,047 S, ofwel een weerstand van 21,2 ohm. Per meter wordt dit ruim 2 kΩ. Bij lagere temperaturen wordt de weerstand nog hoger.

Nu valt al dat water van de panelen naar de grond. Als de valsnelheid even groot zou zijn als de snelheid waarmee het water uit de lang komt, zou de totale oppervlakte even groot blijven; de weerstand van het water zou dus ruim 2 kΩ per meter zijn. Bij 5 m hoogte dus al 10 kΩ, en bij een grotere valsnelheid nog meer.
Dat is een véél te hoge weerstand om ook maar iets te doen. De panelen lachen daarom; die zijn gewend ettelijke amperes te leveren. Door die paar tientallen mA in het water gebeurt er met de spanning niets.

En dát is dan nog onder de aanname dat het vallende water één geheel blijft. In werkelijkheid valt het water meestal in losse druppels uit elkaar. Een toevallig nog overblijvende continue waterstroom zal een heel kleine doorsnede hebben.

De brandweer is hier dus véél te optimistisch in zijn aanname.
Aan de andere kant is er ook een YouTube filmpje, waarin een brandweerman uitlegt dat afdekken van de panelen met een dekzeil niet helpt: de (onbelaste!!) spanning op zijn multimeter bleef bijna even hoog! Argh.
Het lijkt wel alsof je alleen bij de brandweer mag als je al je kennis overboord gooit, en belooft nooit iets na te zullen vragen of controleren. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 10 februari 2023 18:16:41 schreef Hoeben:
Ik vraag me af waar de spanning te hoog oploopt. Alleen bij de netaansluiting in de meterkast, dat is wat je converter ziet.

Is dan ook de hele wijk of dorp/stad te hoog, of provincie. Op welke niveau wordt dit geregeld? En er is toch spanningsregeling, of heeft de netbeheerder dat niet?

De grootste spanningstoename zit in het laagspanningsnet. Dat komt door de impedantie van de distributietrafo. Aan de middenspanningskant (10kV of soms 25kV) is de spanningsverhoging relatief kleiner.
De oplossing is in dit topic al eerder genoemd: minder woningen per trafo, dus meer trafo's.

De spanning wordt geregeld in de trafo tussen hoogspanning en middenspanning, b.v. 150/10kV.