Phillips / Fluke PM3050 trace helderheid niet constant

HVinduction

Honourable Member

Goedemiddag,

Ik heb eindelijk nu m'n allereerste oscilloscoop, het is een Phillips / Fluke PM3050 met een bandbreedte van 60 MHz. Ik heb ook de snoeren e.d. erbij gekregen, ik wil sowieso de RIFA-condensator van het netfilter vervangen en de zekering controleren om te kijken of er niet mee geknoeid is.
Daarnaast is de helderheid van de trace niet constant. Het lijkt niet aan de potmeter te liggen, maar wel op een slecht contact, waar zou dit aan kunnen liggen? De oscilloscoop lijkt verder helemaal te werken zoals het hoort. Bijgevoegd een foto van de oscilloscoop.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 9 februari 2023 19:44:45 (84%)

RAAF12

Golden Member

Een slecht contact is te localiseren door op de print te kloppen met bijv. de achterkant van een schroevendraaier. Als het dat niet is kan je met een andere scope het signaal bekijken aan de primaire zijde van de trafo. Als dat oke is verder zoeken aan de secundaire zijde. Het zou bijv. aan de tripler kunnen liggen die gaan wel vaker kapot.

Triplers zijn te koop https://www.ebay.es/itm/324435506665?hash=item4b89dcf5e9:g:2uIAAOSwtDN…

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 21 januari 2023 14:54:10 (31%)

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
rbeckers

Overleden

Plaats hier foto's van de trace.
Veranderd de helderheid na een bepaalde tijd of bij een andere instelling?

Let wel op als je gaat meten in die scoop. De hoge spanningen zijn erg gevaarlijk.
Niet aan beginnen als je geen ervaring hebt met dergelijke apparatuur.

Deze scopes zijn geweldige scopes om mee te werken. Helaas hebben ze 1 manco. Als ze wat ouder worden gaan de grote pcb connectoren problemen geven. De foute connector vinden is helaas een bijzonder lastige klus. Het is een van de redenen waardoor deze scopes in het verleden bij mij op het werk een beetje uit de gratie geraakt zijn. Het kostte te veel tijd om ze repareren. Als je de tijd hebt en de fout kunt vinden is dat overigens wel zeer de moeite waard.

Naar alle waarschijnlijkheid zit het probleem dus in een van die lange printconnectoren.

Op 21 januari 2023 15:19:44 schreef Ex-fietser:
Deze scopes zijn geweldige scopes om mee te werken. Helaas hebben ze 1 manco. Als ze wat ouder worden gaan de grote pcb connectoren problemen geven. De foute connector vinden is helaas een bijzonder lastige klus. Het is een van de redenen waardoor deze scopes in het verleden bij mij op het werk een beetje uit de gratie geraakt zijn. Het kostte te veel tijd om ze repareren. Als je de tijd hebt en de fout kunt vinden is dat overigens wel zeer de moeite waard.

Naar alle waarschijnlijkheid zit het probleem dus in een van die lange printconnectoren.

Ik had een triggerfout in een PM3295.
Daarin was ook een connector het probleem. De pennen gingen niet ver genoeg in het vrouwtje, m.a.w. ze waren net iets te kort. Ik had geen langere pennen. Ik heb de pennen losgesoldeerd en langs de achterzijde wat teruggeduwd. Ze steken aan de soldeerzijde dus niet meer uit boven de print. Daar de printen doorgemetalliseerd zijn hebben de pennen toch houvast genoeg en is het euvel verdwenen.

HVinduction

Honourable Member

Ik ben nu inmiddels al een stuk verder, de trace is nu helemaal niet meer zichtbaar, ik zie de heater van de beeldbuis wel branden maar ik heb C6209 doorgemeten en deze is nog maar 1,7 nF in plaats van 2,2 nF en die zit tussen de hoogspanningstrafo en de tripler (die heeft natuurlijk ook veel te lijden door de hoge spanning). Ik heb ook een pootje van de condensator losgehaald en andere die ik nog had liggen getest en die geven wel netjes 2200 pF aan dus die ga ik sowieso samen met de RIFA-condensator vervangen.

een scope van een jaar of 30 intussen. check ook op instabiele voedingslijnen. ding kan lang niet gebruikt zijn, elco's laten het dan afweten na een keer warmdraaien. dat kan ook een reden zijn, net als potmeters vuil, dat was standaard bij philips na zoveel jaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij het begin beginnen.
Voedingen meten.

Meten=Weten. Weet wat je meet.
HVinduction

Honourable Member

Ik heb inmiddels de oorzaak waarschijnlijk nu gevonden. Ik heb de originele condensator C6209 teruggeplaatst en de voedingsspanning die ik veilig met m'n multimeter kan meten gemeten en deze kloppen en zijn stabiel, de condensators daarvan zijn ook nog goed, dus ik heb de voedingsprint teruggeplaatst met natuurlijk wel een nieuwe ontstoorcondensator, de RIFA had al scheurtjes in de behuizing.

Daarna heb ik de oscilloscoop aangezet en deze bleef even werken en toen ik tikte op de print van het elektronenkanon bleek dat dit invloed heeft op de trace, dus toen heb ik het schema van die print erbij gepakt en de -2,1 kV gaat vanaf de flyback via een paar weerstanden naar potmeter R3252 en het blijkt dat deze geen goed contact meer maakt op het sleepcontact dus ik ga de positie markeren en dan deze een paar keer heen en weer bewegen om te kijken of dat het probleem oplost.

De functie en de juiste instelling van de potentiometer (zwartniveau) staat beslist in de service doc.Een keer daaraan draaien kan geen kwaad.

HVinduction

Honourable Member

Oeps, er is blijkbaar iets misgegaan, de nieuwe post heeft de startpost veranderd |:(

Henry S.

Moderator

Topic is gerepareerd.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 9 februari 2023 19:46:41 (42%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
HVinduction

Honourable Member

Het bleek inderdaad aan de potmeter voor het zwartniveau te liggen, de oscilloscoop werkt nu weer goed. Bijgevoegd de weergave van een 12v 17,73 MHz sinus van een zelfgebouwde kortegolf zender met een 47 ohm dummy load, misschien dat ik daar ook een topic over open.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 9 februari 2023 19:45:34 (0%)