Op 27 januari 2023 18:46:55 schreef grotedikken:
[...]
Toen ik het bericht van TS zag, en ik "200W per dag" las was mijn eerste gedachte: "200 Watt per dag, dan zit je na een week op 1400 Watt. Dat loopt lekker op.... 
Ik bedwong de neiging om het zo te posten.
Zeker, in het kader van deze discussie slaat 200 Watt per dag nergens op. Maar dat neemt niet weg dat het in algemene zin geen onzin is.
Klinkklare onzin, we hebben al eenheden genoeg zonder dat we er nog zelf overbodige moeten bijfantaseren.
Het is geen onzin en geen fantasie. Er zijn genoeg voorbeelden aangehaald waarin het zinnig is te spreken over Watt per tijdseenheid en wiskundig en natuurkundig is daar niets mis mee.
Ik heb een elektrisch kacheltje met 2 standen, 1000 en 2000W..
Ik laat hem 3 kwartier op 1000W draaien en het laatste kwartier op 2000W.
Nu heb je een leuk voorbeeld aangehaald. Bij een ideale schakelaar die dus instantaan zonder verlies van 1000W naar 2000W schakelt is er sprake van een stapfunctie. De afgeleide daarvan is een delta functie. Hoogte oneindig en breedte nul. Klinkt raar, maar wiskundig is het kosher.
Hoeveel watt per uur is de vermogentoename?
Zie boven
Je moet de zaken niet ingewikkelder maken dan ze al zijn.
Dat deed ik niet, dat deed TS door met 200 W per dag aan te komen.
De verbruikte energie is gewoon de integraal van het vermogen over de tijd. Daar zit een eventuele vermogen toe of afname al in verwerkt.
Klopt. Maar Watt per tijdeenheid gaat ook niet over de verbruikte energie maar over de snelheid waarmee het vermogen verandert.
Die eenheid van W/h is dus volkomen onzinnig.
In het kader van dit topic inderdaad. In zijn algemeenheid niet.