dilemma bedrading zonnepanelen - meterkast

Hallo,

Wij willen 16-20 (totaal aantal wattpiek zal rond de 6400 watt liggen, zuid, 16 gr, maar wel hoge bomen en soms schaduw) zonnepanelen laten installeren, maar krijgen tegenstrijdige adviezen van verschillende partijen, dus een paar controlevragen.

Wij twijfelen tussen een 1-fase of een 3-fase solaredge omvormer, want de installatie van een 3-fase omvormer is lastiger (wel 3*25a in de meterkast). De situatie:

A. bestaande aparte 1-fase groep met een flexibele 16 mm leiding (<10 m tussen meterkast en lasdoos) en 3* 2.5 mm2 draden en bestaande dakdoorvoer.

B. A niet gebruiken en nieuwe solarkabels trekken van de panelen door een gat te boren in de schoorsteen en het oude schoorsteenkanaal te gebruiken ca. 20*20 cm (waar inmiddels wel een flexibele cv rookafvoer, utp kabel en 2 verwarmingsleidingen doorheen lopen, dus dit is mogelijk niet zo makkelijk als het klinkt en een stukje duurder) naar de omvormer in de kelder (ca. 10 m) en vervolgens een 3-fase kabel door de meterkast (slechts paar m van meterkast).

Wat is wijsheid?

Optie I: grote 1-fase omvormer installeren, 4 mm2 kabels door 16 mm flex leiding trekken en 16a zwaarder laten afzekeren tot 25a.

Optie II: 3-fase via schoorsteen of toch iets via de 16 mm flex leiding?

Losse vragen:
1. Klopt het dat je in dat geval voor 230*25=5750 wattpiek * 155% (max overdimensioneren Solar Edge omvormer) oftewel 8912.2 watt max op het dak aan piekvermogen mag leggen?

2. Kun je door een 16 mm flex buis van ca 10 m een 5 aderige kabel trekken tbv 3 fase omvormer?

3. Of kunnen de solarkabels door de bestaande 16 mm flex leiding van ca. 10 m en dan de omvormer in de meterkast ophangen?

4. Of is er nog een andere optie mogelijk bijv. 4 *2.5 mm2 en aardleiding via andere groep?

5. Moeten we perse kiezen voor 3-fase? wel duurder en complexer in casu (i.v.m. 16 mm leiding), maar voordelen zijn er ook als ik het goed heb begrepen: minder verlies door kabels, meer eigen gebruik mogelijk, minder kans op uitschakelen bij zonnig weer, meer zp op aan te sluiten, dunnere kabels voor te gebruiken. Wat zouden jullie in casu doen?

Heel veel dank voor jullie adviezen!

Los van hoe je de kabels laat lopen welke omvormer je neemt, wil je denk ik teveel vermogen over 1 groep laten lopen. Een groep mag toch maar maximaal 16 ampère hebben? Dan kom je op 3680 watt. Maar als je groepen van 25 ampere gaat maken moet de (hoofd) zekering daarvoor hoger dan 25 ampere zijn. Hoeveel stappen weet ik niet maar boven 25 komt eerst een 35 ampere. En dan nog is die 5750 watt veel minder dan die 6400 watt die de panelen theoretisch kunnen leveren.

Het beste is het installeren van een krachtstroom kookgroep en die voeden met een driefase omvormer. Dan heb je ook minder kans dat de terug lever spanning zo hoog wordt dat de panelen gaan uitschakelen. Ook is die 253 volt afschakelspanning zo hoog dat veel apparatuur daar gewoon niet tegen kan.

Je zal net je mooie dure eindversterker aangesloten hebben op de fase waar ook je zonnepanelen op staan te toeteren. Dan zou wel eens einde mooie dure eindversterker kunnen zijn. Bij mij op de zaak is spanning her en der opgelopen naar 245 volt. (Gemeten met een gecalibreerde fluke.) En daar hebben we wat serieuze klachten over ingediend bij de net beheerder die er inderdaad wat aan heeft gedaan. Ik kan je vertellen dat er erg veel dingen zijn stuk gegaan. Het gaat niet meteen stuk maar pas na een verloop van tijd. Op een geven moment werd het zoveel dat we maar eens zijn gaan meten. En toen was de oorzaak vrij snel duidelijk.

zal rond de 6400 watt liggen, zuid, 16 gr, maar wel hoge bomen en soms schaduw) zo

Je rekent er dus op dat je panelen nooit het volle vermogen zullen gaan leveren. Wat als volgend jaar de gemeente, 'de voor je huis staande bomen' gaat rooien of snoeien? Of er waaien er ineens een paar om?

Volgens de netcode van je beheerder is max 5000 wat invoeding per fase toegestaan. En zoals Ex-fietser al zegt loop je bij deze vermogens op1 fase veel snelle tegen de limiet aan en met een beetje pech je omvormer afgeschakeld op een mooie zonnige dag.

Met een 3 fase omvormer kun je de stroom door 3 delen en is een B16 3f+n /30mA voldoende. En kun je ook 5x2,5mm2 gebruiken naar je omvormer.

Toeternietoe

Dubbelge´soleerd

I 3 draden 4 qmm door een 16 mm flex zal niet meevallen. Afhankelijk. an het aantal bochten in de buis. Proberen kan altijd.
25 Amp afzekeren kan problemen geven ivm selectivitiet, dat is je eigen keus.
Denk wel dat je meterkast bedrading (en mogelijk aardlekschakelaars) dan geschikt moet zijn voor 50 Ampere (als je nu een 25 A aansluiting hebt).
II Via de fex buis zal niet meevallen.

2 Nee
3 Nee
4 NEE, uitdrukkelijk verboden, kan gevaarlijk zijn.
5 Moeten, Nee, maar mijn eigen keus, ik zou voor 3 fasen gaan

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bedankt voor alle reacties!

Jullie zouden dus voor een 3-fase omvormer gaan en de solar kabels via het oude schoorsteenkanaal trekken? Moet dit dan in een mantel i.v.m. flexibele rookgasafvoerleiding cv? Of worden deze kabels te warm?

En wat betreft de 1-fase omvormer: vormt deze niet de begrenzer (max 5 kwh) van de invoeding?

Op 22 januari 2023 12:03:04 schreef jvdwaterlaat:
Bedankt voor alle reacties!

Jullie zouden dus voor een 3-fase omvormer gaan en de solar kabels via het oude schoorsteenkanaal trekken? Moet dit dan in een mantel i.v.m. flexibele rookgasafvoerleiding cv? Of worden deze kabels te warm?

En wat betreft de 1-fase omvormer: vormt deze niet de begrenzer (max 5 kwh) van de invoeding?

Kabels horen niet door rookkanalen die nog in gebruik zijn als rookkanaal

ik zou zowieso voor 3fase gaan, minder stroom per draad en dus minder verliezen.
ook zal die ene fase dan niet extreem stijgen doordat je het vermogen spreid.

reken nu met 5000W en 10meter afstand (20meter draad dan).
op 1fase heb je dan bijna 22A.
2,5mm² is 0,7ohm per 100meter. kom je op 20meter dan op 0,14ohm.
met 22A daar door zou er 3V spanningsval komen op de kabel. dat is best acceptable omdat het een korte afstand is. het vermogenverlies is dan 66watt.

met 3F zou je per fase maar 7A hebben.
met 3G2,5 heb je dan een spanningsverlies van minder dan 1V

waarom de solarkabels niet langs de buitenkant van het huis?. bij mij komen ze van de voorgevel, door het dak, de zolder door (10meter), door het achterdak, gevel omlaag (2meter), op het platte dak dan 20meter naar achter, daar door het dak omlaag, en dan een meter of 7 binnenin het huis naar de meterkast. daar hangt de omvormer.
ik heb dus 17meter solar kabel binnenin, en een 25meter buiten.

daar dan een 3F omvormer en 1meter draad tussen omvormer en meterkast.

ik heb 7200wp op een 5kW omvormer

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

door de schoorsteen kan wel, maar leg deze wel in een mantelbuis idd. je hebt ook een rookgaskanaal lopen wat warm word, en nog meer buizen. ik zou ook zeggen leg een buis strak achter de regenpijp aan, of ga door de spouwmuur heen, met geluk kun je dan zo de meterkast in..

en ja, ik zou ook voor 3 fasen gaan. anders teveel verliezen wat in de zomermaanden veel kans op problemen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
keebrev

Special Member

Solar Edge NL heeft een 5000W eenfase omvormer als maximum.

Als het mogelijk is zou ik de zonnepanelen oost-west leggen, dan is de opbrengst meer verspreid over de dag. Totaal wel minder opbrengst.

Er bestaan ook micro-omvormers (Enphase en APsystems) die gelijk de dc-spanning omzetten in 230Vac. Bij een drie-fasen systeem moet je zelf het aantal panelen over de fasen verdelen*, maar kan je het systeem naderhand uitbreiden mocht dat nodig zijn.

*Een drie-fasen omvormer doet dat zelf.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Je kunt ook 2 kleinere 1 fase omvormers nemen. Of zelfs 3. Als er dan eens wat stuk gaat draait de rest lekker door.

Bedankt voor de reacties!

Ondanks dat mijn stroomverbruik ca 2600 kwh per jaar is en er nog geen warmtepomp/elektrische auto binnen 3 jaar wordt verwacht overweeg ik toch om mijn hele dak vol te leggen (relatief lage investering en netjes 1 vlak).

Als we gaan voor 3-fase en de schoorsteen route, dan betekent dat dat de solarkabels van Solaredge ca. 8 m door de schoorsteen gaat naar de omvormer in de kelder, die een paar m van de meterkast is verwijderd. Kunnen solarkabels goed samen in een schat van 20x20 cm tezamen met een flexibele CV-afvoer en wat andere leidingen (2x cv en 1x utp)?

Of kan ik beter een enphase/APS omvormers overwegen, waarbij er enkel 230 v door een YMVK-kabel door de schoorsteen kan? Of nog makkelijker bij deze micro omvormers: de 3*2.5 mm2 vervangen door 3*4 mm2? Of zijn de micro omvormers van enphase/APS niet in 3-fase te schakelen?

tuurlijk kan je die in 3 fase zetten.

stel je hebt 9 zonnepanelen.
dan hang je er 3 op fase 1 en N
de volgende 3 op fase 2 en N
de laatste 3 of fase 3 en N

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Er zijn hier wat mensen die liever geen hoge DC spanningen door hun huis laten lopen en daar is iets voor te zeggen.

Maar omdat je het over SolarEdge hebt, zit er een extra veiligheid ingebouwd die ervoor zorgt dat elke optimizer maar één volt uitgangsspanning heeft zodra er geen communicatie met de omvormer plaats kan vinden.

Dus mijn geplande installatiee van drie SE éénfase omvormers gaat 50m aan DC kabels bevatten, o.a. door een ongebruikte schoorsteen.

Let wel op met de minimum aantallen aan panelen: je hebt twee type optimizers: een 'normale' en een hoge spannings versie. Van de gewone heb je er meer nodig in de minimale stringlengte dan van de hoge spannings versie.

Even uit mijn hoofd: minimaal 8 stuks 'nromale' in serie voor een éénfase omvormer en 6 stuks van de hoge spannings versie.

Voor een 3-fase omvormer is dat geloof ik 15 en 13 stuks in een string, dus dit valt af als je minder panelen kunt plaatsen.

Dan is er nog de korte string 3 fase omvormer maar die is zeldzamer, duurder en geloof ik maar max. 5kW

Ik zou, vooruitlopend op mogelijk "afschakelen van de omvormer door overspanning" er voor kiezen om de omvormer in de kelder te plaatsen. Gewoon minste risico. Je hebt dan op het DC traject net wat meer verliezen, maar zeker als je de aders dik genoeg neemt, is dat geen probleem.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/