Compressor 1 fase motor met aanloop EN startcondensator

Aan de aandrijfzijde kan er ook een centifugaalschakelaar zitten ,maar dat zien we zo niet. Op merk en type en motorplaatje kun je soms wel een handleiding vinden met een schema.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dan moeten er in elk geval (minimaal) 3 draden uit de motor komen voor de condensatoren.
En dat heeft de TS niet.
Hobby compressoren met een centrifugaalschakelaar ben ik nog nooit tegengekomen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Nou, ik heb de start condensator uit elkaar gehaald en blijkt idd niet zomaar een condensator te zijn.

Toen ik de kunststof laag af pelde kwam er een sticker tevoorschijn (zie foto)
En bleek de condensator uit 2 delen te bestaan, de cap zelf en een ingegoten blok. Dit gietsel verwijderd en toen kwam er een printplaat tevoorschijn.

Deze hele compressor is niks meer dan een Chinese generic goedkope rommel die gerebrand word en verkocht door Creemers.
Dat zo'n bedrijf dit soort bende verkoopt had ik niet verwacht.

Goed bezig, nu leren we wat. Blijkbaar is het een startcondensator met ingebouwd afschakel-circuit.
Meet nu de capaciteit van de condensator eens...
Misschien is die wel goed en misschien was de hele constructie wel goed en
moet je ook "open" meten, maar als je niet weet wat erin zit..
Dit verklaard ook dat beide condensators parallel geschakeld zijn, met de kennis van nu is dat ook goed, de bedrijfscondensator in serie met de hulp-wikkeling en parallel aan de bedrijfscondensator de startcondensator die afgeschakeld wordt als de motor eenmaal loopt.

Kan de cap nog wel nameten, compressor heeft inmiddels een andere powerpack gekregen van een andere dus dat draait weer.

jerome

Golden Member

Ik zie een stroomtrafo op het printje, of kan ontstoring zijn voor de triac. Ergens verwacht ik dat de stroom van de hoofdwikkeling toch een rol gaat spelen voor het schakelgedrag van de triac, zoals bij de koelkast motor. Het is moeilijk te zien, maar had die automatische startcondensator dan geen 3 aansluitingen?