circuit voor korte pulse/output bij voordurende trigger/signaal

Goedemorgen,
Ik ben bezig een klein 12V alarmpje met geluidssignalen te maken, en voor het inschakelen van een kort geluids-signaal (ca. 2 seconden) zoek ik een circuit waarbij bij een voortdurende trigger (dus inschakelen continue spanning) een korte pulse/output wordt gegenereerd. Dus een "switch aan/spanning hoog met slechts korte pulse" waarna er verder geen output meer is terwijl er wel dezelfde spanning op blijft.
Ik gebruik nu een (7)555 monostable circuit (met 7555 IC) wat goed werkt maar deze blijft uiteraard stroom gebruiken na de pulse (ca. 0.3mA), wat ik eigenlijk wil voorkomen. Ik zoek dus iets met bijv. alleen R en C en Q, ik heb het onderstaande circuit geprobeerd maar hier blijft de Load (bijv. Led) gewoon aan (ipv BC557 en BC547 gebruik ik overigens BC327 en 2N222, maar dit zou toch geen verschil moeten maken?). Uren lang googlen heeft me helaas nog niet aan een ander werkend circuit geholpen.

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? Ik ben in principe een leek dus veel ingewikkelder dan het onderstaande circuit wordt lastig voor mij... many thanks.

https://www.homemade-circuits.com/simple-delay-timer-circuits-explaine…

Het getoonde schema zou wel moeten werken. Als dat niet werkt dan zit er iets mis in je opbouw.

Maar hier haal je lang geen 2 seconden mee. Daarvoor moet de condensator veel groter.

Hoe heb je het gedaan met de 555? Die is normaal niet geschikt, want die schakelt niet af als de trigger aktief blijft, en die wordt net een negatieve puls getriggerd.

Een CD4047B is in dit geval en veel betere keuze.

.... maar deze blijft uiteraard stroom gebruiken na de pulse (ca. 0.3mA), wat ik eigenlijk wil voorkomen....

Die stroom loopt alleen in de ingangsaansluiting. Die weerstand van 1 k (de linkse in je schema) is waarschijnlijk niet nodig. Probeer het eens zonder die weerstand; wanneer je stuursignaal een laagohmige bron is, dan blijft het precies zo werken zonder die weerstand.

Hensz

Golden Member

Don't Panic!
Arco

Special Member

Bovenstaande schakeling geeft een puls van enkele ms, te kort voor een buzzer...
Gebruik een bc517 i.p.v. een BC547, en veel grotere R/C waardes...

[Bericht gewijzigd door Arco op 23 januari 2023 14:32:17 (30%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 januari 2023 12:48:35 schreef deKees:
Het getoonde schema zou wel moeten werken. Als dat niet werkt dan zit er iets mis in je opbouw.

Maar hier haal je lang geen 2 seconden mee. Daarvoor moet de condensator veel groter.

Hoe heb je het gedaan met de 555? Die is normaal niet geschikt, want die schakelt niet af als de trigger aktief blijft, en die wordt net een negatieve puls getriggerd.

Een CD4047B is in dit geval en veel betere keuze.

Ik heb nu een 100uF condensator gepakt (ipv 1uF) en zonder de meest linkse weerstand van het schema geplaatst, maar hij doet helaas niets. Schakelknop en lampje uiteraard gecheckt. Waarschijnlijk zie ik iets basaals over het hoofd, maar ik kan het maar niet aan de praat krijgen. Ik voeg even een afbeelding toe van hoe ik het op het breadboard heb opgebouwd.

ps. de 555 kan uitschakelen als deze getriggerd blijft met deze aanpassing/toevoeging: https://www.youtube.com/watch?v=M6H_8zzM6Rc

Op 23 januari 2023 14:15:04 schreef Hensz:
Doet me enorm denken aan dit onderwerp: https://www.circuitsonline.net/forum/view/160603

Thanks! Het schema met de 40106 IC vind ik best lastig... lees ik het goed dat ik er 2 stuks nodig heb, en dan 3 met 4 moet verbinden, 9 met 8, 5-6 en 11-10 en dat dan bij beiden? (sorry wellicht domme vragen maar ik zie deze voor het eerst). En kan ik daarmee vervolgens een transistor schakeling een paar seconden aan zetten?

Hensz

Golden Member

Meest linkse weerstand moet blijven, anders ontlaadt de C misschien niet. De rechtse 1k zou van mij wegmogen en de 10k basisweerstand verhogen naar 100k, dan moet je al in het seconde(n)bereik komen.
Met een BC516 zou de basisweerstand nóg groter mogen, zodat de C kleiner kan blijven.

Op 23 januari 2023 15:02:45 schreef Gerard1978:
Thanks! Het schema met de 40106 IC vind ik best lastig...

Je hebt er maar 1 van nodig, er zitten nl 6 poorten in één behuizing. Je zou dus zelfs 3 van dit soort schakelingen kunnen maken met 1 IC.
Transistorschakeling staat er al bij.

[Bericht gewijzigd door Hensz op 23 januari 2023 15:07:53 (37%)

Don't Panic!
Arco

Special Member

lees ik het goed dat ik er 2 stuks nodig heb, en dan 3 met 4 moet verbinden, 9 met 8, 5-6 en 11-10 en dat dan bij beiden?

Het is maar één IC, en 4/8/6/10 blijft gewoon open zoals getekend.
(3/9/5/11 zitten aan de min, die 4 inverters worden niet gebruikt, er zitten er 6 in het ic)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 januari 2023 15:05:20 schreef Hensz:
Meest linkse weerstand moet blijven, anders ontlaadt de C misschien niet. De rechtse 1k zou van mij wegmogen en de 10k basisweerstand verhogen naar 100k, dan moet je al in het seconde(n)bereik komen.
Met een BC516 zou de basisweerstand nóg groter mogen, zodat de C kleiner kan blijven.

[...]
.

Het werkt!! Hier kan ik zeker al mee verder :-)) Is er een manier om C sneller te laten ontladen, zodat ik iets sneller achter elkaar bij aan/uitschakelen een pulse krijg?

Het schema met de 40106 houd ik even in het achterhoofd, mocht dat nog nodig zijn, thanks!

Hensz

Golden Member

Hij zou nu met die 1k-weerstand in minder dan 0,5 seconde oid moeten ontladen. Is dat te lang?

Don't Panic!

Op 23 januari 2023 16:37:35 schreef Hensz:
Hij zou nu met die 1k-weerstand in minder dan 0,5 seconde oid moeten ontladen. Is dat te lang?

Indien ik binnen zeg 10 tellen een keer of 3 druk duurt toch ook meer dan tiental seconden voordat ik weer dezelfde "ON" tijd krijg... na 3 keer doet hij even een tijdje niets meer. Als ik 'm snel ontlaad (even de pootjes tegen elkaar) dan heb ik wel weer direct dezelfde aan-tijd. Weet even niet hoe ik dit kan verkorten (lagere weerstand werkte niet echt).

Wil iemand mij trouwens bevestigen of ik de transistor C en E wel correct-om heb aangesloten? Volgens de datasheet zou volgens mij de andere kant aan de led moeten zitten, maar als ik dat doe werkt het niet (blijft branden na de 555 pulse). Het lijkt op deze wijze goed te werken (ondanks dat volgens mij de collector aan Gnd zit) Collector moet toch juist aan de LED normaliter?

Hensz

Golden Member

als je de links 1k-weerstand erin hebt zitten moet hij zoals gezegd binnen een halve seconde weer terug bij af zijn, dèr laat het een seconde zijn. Drie keer drukken in tien seconden mag geen probleem wezen.
Ik ben dus bang dat die weerstand niet vast zit, verkeerde waarde heeft of anderszins verkeerd verbonden is.

Als je wilt weten of je de tor goed hebt aangesloten, moet je ff een duidelijke foto van bovenaf plaatsen.
Je moet 'm aansluiten zoals in het schema. Emitter aan +V, collector aan de anode vd LED en de kathode vd LED aan massa.

Don't Panic!

Die transistor heeft C en E verwisseld aangesloten. Dat er nog sprake is van werking is bijzonder.

Edit: de foto is iets heel anders dan het eerste schema. Ik neem mijn commentaar terug.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op 23 januari 2023 18:24:48 (32%)

Excuus, de foto welke ik eerder plaatste is van een ander circuit (555), wat natuurlijk verwarrend is.

Onderstaand het circuitje waar ik de lange (continue) input en korte pulse mee genereer. Ik ben een beetje een twijfelaar voor wat betreft transistoren en FETS aansluiten (ben ik nieuw mee), uiteraard goed ingelezen en datasheets bekeken maar ik houd het gevoel dat ik zo nu en dan C en E verkeerdom aansluit..

Ik heb er nu een 0,5k ohm tussen (helemaal links) om te ontladen maar blijkbaar zit er iets nog niet helemaal lekker want na meerdere keren een signaal heeft ie erg lang nodig om opnieuw een puls te kunnen genereren. Ik ga gewoon nog even puzzelen.

Afijn, ik ben al erg op weg geholpen met voorgaande antwoorden dus ik kom er al zeker verder mee. Veel dank!

Hoeben

Golden Member

Op 23 januari 2023 18:23:30 schreef Brightnoise:
Die transistor heeft C en E verwisseld aangesloten. Dat er nog sprake is van werking is bijzonder.

Edit: de foto is iets heel anders dan het eerste schema. Ik neem mijn commentaar terug.

Transistors met C en E verwisseld werken gewoon. Alleen zijn de specs een stuk minder goed. O.a. gain een heel stuk lager.

maar zijn de C en E op de linker transistor (2N2222) op de laatste afbeelding eigenlijk verkeerd-om dan? volgens mij zit de collector hier nu niet op de massa toch?

Ik heb er nu een 0,5k ohm tussen (helemaal links) om te ontladen maar blijkbaar zit er iets nog niet helemaal lekker want na meerdere keren een signaal heeft ie erg lang nodig om opnieuw een puls te kunnen genereren. Ik ga gewoon nog even puzzelen.

Die 1k ohm weerstand belast ook je trigger signaal. Dus weglaten of heel laag maken gaan niet zonder een kleine aanpassing. Als je de condensator snel wilt ontladen kan je die linker 1k bv 100 ohm maken, dan zet je er mee in serie en boven het knooppunt met de condensator er nog een 1k ohm weer bij.

Vergeet dat maar dat werkt niet. Doorde combinatie 1k + 100 ohm staat er van je trigger spanniner er nog maar 1/11de deel over de condensator. 100 / (100 + 1000) = 1 /11

[Bericht gewijzigd door benleentje op 23 januari 2023 20:14:15 (13%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Nu herken ik het eerste schema weer. En volgens mij zit de eerste transistor verkeerd (C en E verwisseld).

Edit: je zaait natuurlijk een kleine verwarring! Het eerste schema is een BC547 op die plek en nu is er sprake van een 2N2222. En die hebben inderdaad gespiegelde CE aansluitingen.

Sorry voor de verwarring nogmaals! Op foto 1 en 2 van het circuit is links een NPN en rechts een PNP transistor. Ondanks dat C en E gedraaid zijn werkt het wel. En als ik het corrigeer en omdraai lijkt het om een of andere reden niet goed te werken. Maakt niet uit op dit moment, voor nu ben ik blij dat ik iets heb waar ik weer verder mee kan knutselen. Dank nogmaals voor alle input.

IK wil nog wel even wat uitleg geven bij het schema de 40106.

Van het IC word enkel IC1A en IC1B gebruikt. Jouw schakeling achter de condensator is in principe gelijk aan IC1B dat zit ook achter de condensator die hier dezelfde functie heeft.
IC1A is nu wat bij jouw de 2 weerstanden van 1k zijn als het ware. Met dat verschil dat IC1A dan hard hoog of laag is, en de condensator heel snel oplaad of ontlaad dus zonder weerstand. Nu heft zo een poort van het IC wel wat weerstand meestal zo rond de 30 ohm maar een heel stuk lager dan die 1k.
In jouw schakeling gebeurt het laden als het ontladen van de condensator altijd via 1 van de 2 1k weerstanden.
De 22k weerstand onderin om enkel om als de schakelaar uit staat de ingang van IC1A naar 0V te trekken anders blijft die zweven.

Met de 40106 gaat alles alleen wat gecontroleerder en zijn de schakeltijden meer consequent ook bij wat sneller pulsen achter elkaar.

IK snap de huivering voor een IC met zoveel pootjes wel een beetje maar je hebt er van de 14 maar 6 nodig en dan zijn er weer 2 minder dan bij een NE555. En die laatste is ook gelukt.
Het stroomverbruik van zo een IC ook ook heel laag maar niet nul.

PS als je het eerste deel met de 2x 1k weerstand + condensator van schema 1 gebruikt dan kan je in de 40106 er nu 1 toaal 6 keer de schakeling mee opbouwen

[Bericht gewijzigd door benleentje op 24 januari 2023 00:04:30 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Interessant! Dank je. Ik ga zo'n IC bestellen en er wat meer experimenteren.
Zou inderdaad mooi zijn als ik een nog wat strakkere output eruit krijg. Ik ga ermee aan de slag.