[BE] Dubbelpolige schakelaar in 2.5 uit naar lamp met 1.5 mm2

Mag mag je met 2.5 mm2 naar dubbelpolige schakelaar en uit naam lamp met 1.5mm2

mel

Golden Member

Het zal best kunnen,maar je mag niet zomaar van 2,5 naar 1,5 overgaan .Bij verandering van diameter moet er een beveiliging voor de dunne draad zitten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Maar voor een schakeldraad naar verlichting mag dat nu juist wel. Waarom het dan voor de bijbehorende nul niet zou mogen of onveilig zou zijn ontgaat me. Zeker als die ook geschakeld is.

Overigens mag je in België wel verlichting met alleen 1,5² en 16A gezekerd aanleggen.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
GJ_

Moderator

Voor TS is het AREI van toepassing.

Op 23 januari 2023 15:10:35 schreef Roetzen: Overigens mag je in België wel verlichting met alleen 1,5² en 16A gezekerd aanleggen.

Er is geen maximum doorsnede en minimum afzekering in BE. Uiteraard wel geen klein bier om 10mm2 in een schakelaar te frutten >:)

Als het van een gemengde kring komt; stopcontacten en lichtkringen op 1 zekering mag het niet. Moet men met 2,5mm² verder gaan.

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift
benleentje

Golden Member

Op 23 januari 2023 15:04:05 schreef mel:
Bij verandering van diameter moet er een beveiliging voor de dunne draad zitten.

Niet altijd. JE mag theoretisch besteen kort stul dunner draad gebruiken in de NEN101 staan daar berekening voor in denk in de AREI ook wel.

Maar in de AREI staat ook gewoon helder dan voor gemengde groepen 2,5mm2 de minimum dikte is.

Maar toch om heel eerlijk te zijn als je ledbatten gebruikt kan je daar vaak maar maximaal 1,5mm2 in kwijt en soms zelfs maar 1mm2 en dan heb ik dat ook wel zo gedaan met dun draad. Maar dan zo kort mogelijk.

Maar als je aan de AREI moet houden en het later ook gekeurd moet worden dan kan je dat beter niet doen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Volgens het AREI begint een nieuwe stroombaan onder meer op het punt waar de draaddoorsnede verandert en moet er aan het begin van elke stroombaan een beveiliging voorzien worden,
behalve indien de verder stroomopwaarts gelegen beveiliging voldoende is.

Prima regel. Maar wordt een 16A zekering stroomopwaarts als "voldoende" gezien?

Persoonlijk zou ik zeggen: Als het stuk naar de lamp zeg 3-4 m is, dan krijg je die zekering er gewoon 100% zeker uit, ook met een kortsluiting op het meest ongunstige plekje (bij de lamp). En omdat er 100% zeker geen zware belasting te verwachten valt, zou het moeten kunnen.

Ik vind dus: "maar voor verlichting mag het dus wel" als regel een zinnige regel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 24 januari 2023 13:41:26 schreef X3:
Volgens het AREI begint een nieuwe stroombaan onder meer op het punt waar de draaddoorsnede verandert en moet er aan het begin van elke stroombaan een beveiliging voorzien worden,
behalve indien de verder stroomopwaarts gelegen beveiliging voldoende is.

Als je in BE een lichtgroep die bedraad is met 1,5² mag afzekeren met 16A, dan is 16A dus voldoende voor 1,5². Dus ook als alleen het laatste stuk 1,5² is en het eerste deel dikker.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
benleentje

Golden Member

1,5mm2 is ook ruim voldoende voor een 16A zekering maar de maximum lengte is beperkt en te kort voor een gemiddelde woning. Ik vermoed omdat het voor de ene woning wel lang genoeg is een andere niet ze gewoon gezegd hebben we nemen minimaal 2,5mm2. Wat anders zou je voor een hele kleine kring ook 1mm2 mogen gebruiken dat kan ook gewoon met 16A.
Maar in een hele grote woning kan ivm met de lengte 2,5mm2 ook al weer te dun zijn. IK denk dan in de residentie van Wim lex en maxima er behoorlijke afstanden zijn te overbruggen ;).

Persoonlijk zou ik zeggen: Als het stuk naar de lamp zeg 3-4 m is, dan krijg je die zekering er gewoon 100% zeker uit, ook met een kortsluiting op het meest ongunstige plekje (bij de lamp). En omdat er 100% zeker geen zware belasting te verwachten valt, zou het moeten kunnen.

Zo ongeveer staat dat ook in de NEN1010 met tabellen en formules erbij en zelfs met een voorbeeld berekening.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 24 januari 2023 19:34:01 (11%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.