Lampvoet gesmolten - Philips PL-S 9W

Alex P

Golden Member

"Die buitenlamp doet het niet meer, kun je er een nieuwe lamp in doen?". Alle zekeringen zijn in orde. Goed, lamp losgekoppeld, dak op, armatuur openmaken. Lamp gaat er niet uit :? Zit op twee meter hoog, dus hele armatuur er maar afgeschroefd en op de werktafel gelegd, dan kan ik er beter bij. Fitting eruit, draden losgemaakt, zodat ik de lamp met fitting los in mijn handen heb. Lamp gaat er nog steeds niet uit. Ik zie een rare bobbel bij een van de klemmetjes die de lamp op zijn plaats houden. Uiteindelijk de lamp vrijgemaakt door de fitting er stukje voor stukje met tangen af te knippen en te breken, voorzichtig want er zit kwik in die lamp. Dit was het resultaat:

Aan de kant die boven zat, was er materiaal gesmolten (kuiltje) en aan de zijkant zat een gat:

Nogmaals het gat, met boven de bobbel die ik zag (met een stuk fitting vastgesmolten ernaast):

Verder zwarte randen aan het begin van de buisjes, ongeveer een centimeter vanaf de voet - daar zitten de electroden.

Hoe kan dat zo heet worden? Bij continu starten zou ik verwachten dat het alleen bij de zwarte randen heet wordt (en de randen nog zwarter), maar daar in de voet?

Enig idee hoe dit kan gebeuren?

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

In de voet zit de starter. Als die herhaaldelijke startpogingen doet kan hij heel heet worden.

klopt, vaker gezien dit vastgebrand bij pl-s. een ledvervanger werkt niet zeker bij een fwc armatuurtje, als de print geen relais heeft ( de oude printen van een 18-30 jaar ) dan gaat de lamp vaker niet uit.

bij deze is 1 pin ook heet geworden, rot contact in de voet dus, OF de draad in de kern van de pen zit niet goed vast, dat al heel vaak gezien. dan is er af fabriek een stans niet goed afgesteld..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 24 januari 2023 16:52:49 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat ding wat er voor mij uitziet als een contactpen, die zieet er ook geblakerd uit. Dat is metaal, geen plastic, dus dat gebeurt pas bij VEEL hogerer temperaturen. Ik denk dat dat ding heeft staan vonken. Maar ik kan het mis hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb er heel wat vervangen op het werk. Volgens mijn waren dit toen "PLC's" met vier pootjes en twee buisjes.

Sommigen die stuk waren flikkerden. Deze waren gloeiend heet in het blokje en zaten behoorlijk vast.

Waarom dit bij sommigen was weet ik niet. Nu is alles gelukkig LED.

I love it when a plan comes together !
Kruimel

Golden Member

Volgens mij zijn die vier-pins dingen niet twee buizen in één, maar hebben ze gewoon geen ingebouwde starter, wat ze eigenlijk een soort opgevouwen TL-buis maakt. Die kunnen dan werken met een elektronische ballast of een externe starter en kunnen eventueel gedimd worden (wat ik echter nooit heb gezien bij deze dingen). Ik denk dat dit verklaart dat bij jou er flikkerende en niet-flikkerende waren. Als een defecte lamp niet start in het traditionele systeem zullen de gloeidraden blijven gloeien en wordt het ding heter, dat zie je ook bij TL-buizen en CFL's. Elektronische ballasts detecteren een defecte lamp soms en slaan dan af na een paar startpogingen.

In dit geval denk ik dat testman en rew gelijk hebben, dit ziet er uit als een pin die slecht contact maakt. Of dat intern of extern is, is lastig te zien, maar is waarschijnlijk pas een probleem geworden toen de lamp stuk ging en bleef starten: de gloeidraad neemt meer stroom dan een brandende lamp, en een slecht contact wordt dan pas evident. Schade als dit heb ik nog niet gezien, maar klinkt best mogelijk. Ik heb me weleens gebrand aan het uiteinde van een defecte TL-buis: die oranje gloed die je ziet is géén fluorescentie... |:(

KGE

Golden Member

Op 25 januari 2023 17:36:56 schreef Kruimel: Ik heb me weleens gebrand aan het uiteinde van een defecte TL-buis: die oranje gloed die je ziet is geen fluorescentie... |:(

In het ergste geval wordt de TL buis houder zo heet dat die vervormd en de buis er gewoon uitvalt... (je schrikt je helemaal kapot als zo'n buis ineens naast je op de grond neer klettert...)

Kruimel

Golden Member

Respect voor de mensen die onder zo een knipperend kreng hun werk kunnen doen, mijn prio 1 zou zijn dat ding zelf naar beneden te halen.

Hoogswaarschijnlijk is de parallel aan de glimstarter verbonden ontstoorcondensator in "zachte" sluiting gegaan met de bijbehorende warmteontwikkeling. Dit treedt ook wel eens op bij losse starters i.c.m. TL buizen.

"Vroegah" ging deze condensator -hetzij in een losse starter, hetzij geintegreerd in de lampvoet- hoogst zelden defect maar ook hier is vanwege voortdurende kostenreductie teveel concessie gedaan aan de kwaliteit van deze condensator. Ik zie best wel vaak kortgesloten starters met als gevolg oranje gloeiende uiteinden, bijv. in winkels met TL aan het plafond of TL in plexiglas reclamebakken aan gevels buiten.

Kruimel

Golden Member

In een deel van deze gevallen kan je hem (tijdelijk) weer goed krijgen door er op te tikken. In zo een geval zijn de contacten aan elkaar vast gelast en een schokje helpt dan vaak, dat ligt dan niet aan de interne condensator. Ik heb dit soort schade nog nooit gezien in een losse starter. In dit specifieke geval zou een defecte condensator best kunnen, maar de geblakerde pin doet denken dat er misschien meer aan de hand is.

Starters zijn gemaakt om te vervangen en niet duur, dus een eindig leven is wat mij betreft geen drama. Op plekken waar je lastig bij komt zou ik ze gewoon tegelijk vervangen met de buizen, zeker als hij een tijdje heeft lopen flikkeren. Ik denk dat op basis van deze filosofie de starter van de PL ook geïntegreerd geraakt is in de buisvoet: ze gaan zo lang mee dat je de starter eigenlijk ook zou moeten vervangen.