Wake up light

Arco

Special Member

Er is wel een backup, maar die is heeel karig... :)

Electricity back-up function: 5 minute(s)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het lijkt inderdaad een lijmsliert.
Ik begin dan maar met het vervangen van het kristal.
Ik houd jullie op de hoogte.
Dank allen.

Kristal vervangen en de tijd loopt weer.
Wat is trimcondensator en hoe regel ik die af. Of eerst kijken hoeveel de afwijking is?

Kijk eens aan! Goede gok geweest daarmee te beginnen :)

Als je een scope hebt of een frequentieteller in welke vorm dan ook, kan je daarmee de frequentie heel nauwkeurig afregelen. Heb je die niet dan acht ik de kans klein dat de tijd nauwkeuriger gaat lopen. Ik zou er dan maar genoegen mee nemen tot dat je een scope of frequentieteller kan lenen/gebruiken/kopen om dit klusje te klaren.

[Bericht gewijzigd door OPTOdesign op woensdag 1 februari 2023 14:36:27 (75%)

Kwaliteit boven kwantiteit
Lucky Luke

Golden Member

Ha, mooi om te horen dat de tijd weer loopt.

De trimcondensator is dat witte ding naast het kristal. Als het RTC IC inderdaad een DS1302 is heb je geen 1Hz uitgang om op te meten, dus dan maar beter niet aan draaien... (Of bijhouden hoe veel de afwijking is, streepje zetten met een watervaste fineliner, en dan voorzichtig proberen. Maar als je het zelfde kristal hebt, staat die trimmer al goed, en bij een goed vergelijkbaar kristal waarschijnlijk ook al. De andere condensator en de boardlayout (en daarmee parasitaire capaciteiten) zijn immers niet veranderd)

EDIT:
Overigens, een klein beetje afwijking is normaal, denk aan een aantal seconden per maand. Als je dan aan de trimmer gaat draaien wordt het waarschijnlijk alleen maar erger.

Mijn horloge claimt 30 seconden per maand of minder af te wijken. Een goed Real Time Clock IC kan dat beter, maar het is prima acceptabel.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op woensdag 1 februari 2023 16:11:06 (22%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Na 2,5 uur nog geen seconde afwijking van mijn iphone. Ik laat het maar zo en zet hem in elkaar.
Iedereen heel erg bedankt. Fijn dat dit forum er is!

Vooral leuk dat je het zelf hebt kunnen repareren!

Kwaliteit boven kwantiteit

Ach, toch de lijm die de ellende heeft veroorzaakt, niets nieuws.. Trimmer niet afstellen en zo laten. Als wekker over een maand niet afwijkt dan weet je dat die goed staat..

Te vroeg gejuicht. Blijft na een paar uur toch weer op dezelfde tijd staan. Wat zal de oorzaak zijn?

Dan loop je kans dat je door het verwijderen en insolderen van een nieuw onderdeel een andere (de echte) fout tijdelijk opgelost hebt.

Ik heb geen idee hoe die dingen precies opgebouwd zijn, maar met een houten spateltje of satéprikker wat duwen of tikken op de print rondom het kristal zou iets aan het licht kunnen brengen. Let daar alleen dus mee op als het gehele apparaat netspanning voert: als dat het geval is, opletten waar je met je handen aan de gang gaat en NIET met metalen schroevendraaiers aan de gang gaan.

Met een goed belichte, scherpe foto in een fikse resolutie van SMD-onderdelen kun je er vrij zeker van zijn dat er hier wel leden zijn die kunnen vaststellen of er rotte solderingen zijn.

Het kán natuurlijk altijd een ander defect onderdeel zijn wat je nieuwe kristal om zeep geholpen heeft, maar dat is (voor kristallen) wel erg zeldzaam.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
McAwesome

Golden Member

Misschien is de RTC of processor bij de productie niet goed gereflowed. Het gebeurt me soms ook dat een pootje van een IC ietsje verbogen is en dat dat pootje na het reflowen niet gesoldeerd is maar bovenop het soldeer ligt. Als dat dan min of meer contact maakt lijkt alles te werken en valt de fout niet op maar het kan wel na verloop van tijd fout gaan natuurlijk.

Dat is zelfs moeilijk onder een microscoop te zien, zeker met fine-pitch onderdelen. Een geluk is wel dat zoiets meestal geen contact maakt waardoor de schakeling niet werkt en je gaat foutzoeken en zo komt het dan toch boven water.

Ik zou dus heel goed naar de solderingen kijken en deze opnieuw doen als je iets afwijkend opmerkt.

Controleer je print op lijnmresten en reinig dit goed met alcohol IPA of whatever.. Anders iets met oscillator van processor mis??

Dank allen.
Dat ie het gedaan heeft en nu niet meer kan volgens mij twee dingen betekenen:
- ik heb het kristal niet goed gesoldeerd en die is alsnog los gegaan. Was best moeilijk om zo klein te werken.
- er is iets anders niet goed waardoor het kristal het weer begeven heeft. Deze optie maakt het er niet makkelijker op. Waar zit dan de fout?

Ik hoor vooral over het checken van de solderingen. Dat ga ik doen en ik stuur nog een betere foto van de printplaat. Onderkant denk ik?

Die solderingen nalopen met de soldeerbout is een goed idee. Allemaal gewoon even aantippen (dus geen tin toevoegen en niet te lang verwarmen, gewoon even kort (<1sec) de soldeerverbinding laten vloeien). Begin rondom het klok/kristal gedeelte en test het weer. Denk dat daar toch iets los zit.

Denk dat we het met een foto niet kunnen zien, alleen als het iets groots is, dus wie weet.

Kwaliteit boven kwantiteit

kristallen begeven het niet zomaar, maar kan wel dat de koppel C's rond kristal niet OK zijn..

Daar ben ik weer.
Eén van de pootjes van het kristal zat los. Dus ben opnieuw aan het proberen te solderen.
Dat gaat nog niet makkelijk.
Zie foto’s.
Soldeer te dik of soldeerpunt te dik?
Moet ervaring opdoen met dit fijne werk.
Printplaat eigenlijk vastzetten en dan een microscoop er op?
Graag nog advies.
Dank u.

Ps mijn soldeer is 1,5 mm dik.

Sine

Moderator

Oh wow, dat is het betere klodderwerk ja.

Het lijkt alsof er geen harskern in te tin zit, hoewel je dat volgens de opdruk van het buisje wel mag verwachten.

Phoeeee... Dat ziet er niet best uit!!
Ik was laatst naar een nieuw soldeerstation aan het kijken van JBC en kwam toen (ook) dit filmpje tegen. Er komen een paar voorbeelden langs, o.a. een eilandje solderen (Voorbeeld 2). Zo moet dat er uit zien. Geef het de tijd om te vloeien, al hoeft dat niet heel lang te duren - want dan gaat je kristal wederom stuk door de hitte.
https://www.youtube.com/shorts/w2THfSlpcQg

Edit: Hier een duidelijke instructie video:
https://www.youtube.com/watch?v=vAx89WhpZ3k

Kwaliteit boven kwantiteit
Lucky Luke

Golden Member

Waar ergens in den lande woon je? Misschien is er wel iemand in de buurt die het even wil voordoen met als bij-effect dat het kristal dan gelijk netjes vast zit.

Met 1,5 mm dik tin maak je het jezelf wel een beetje extra lastig, en het is gezien de verpakking (en de wat doffe kleur) ook al wat ouder (dus de flux kan wel eens slechter geworden zijn en het tin lijkt zelf ook al enigszins gecorrodeerd).

Soldeerpunt ziet er wel als een bruikbaar formaat uit.

‘T is een kunstje waar je eigenlijk eerst wat ervaring mee moet hebben voordat het makkelijker gaat.
Oefen anders eerst met een paar weerstandjes op gaatjesprint, dan kost het je iig niet je lichtwekker.

Als je eerst soldeer op de punt doet en dan tegen de te solderen plek houdt, is ondertussen de flux al verdampt. Dat werkt niet, dan ‘pakt’ het niet meer.

Je hebt dus eigenlijk 4 handen nodig: 1 om de print vast te houden, 1 om het onderdeel vast te houden, 1 om de soldeerbout vast te houden en op de soldeerplek te houden, en dan nog eentje om tin toe te voegen. Als je de print op tafel legt of vastklemt in een derdehandje, dan kan het ook met 3. Als je bovendien op enige manier het onderdeel alvast een beetje vast weer te houden door de pootjes wat te buigen, dan kun je soms met 2 handen toe: 1 om de bout op de goede plek te houden en 1 om tin toe te voegen.

Dan 1 pootje solderen, evt de positie van het component corrigeren, en daarna de andere pootjes solderen terwijl die ene de boel op z’n plek houd.

Er zijn youtube filmpjes van, maar die doen het uiteraard ook niet allemaal perfect.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Zit er wel juiste tin in dat hulsje?? Lijkt wel waterleiding soldeer!!

Dank allen weer voor de reacties. Heb het voor elkaar gekregen en de klok loopt weer. Vooral wat van de flux uit het mooi dunne spuitje heeft de soldeer wat weg laten vloeien. Ziet er nog niet professioneel uit maar iig geen kortsluiting meer en hij zit vast.

Nice. Gelukkig had je die flux. Beetje veel tin nu, maar het glimt en er is geen kortsluiting. Ik hoop dat er ook goede hechting is met de printplaat (en niet met de beschadiging die ik zie), dan blijft je klok ook lopen!

Kwaliteit boven kwantiteit

soldeer veroudert ook wel en harskern van eerste stukje is vaak niet OK meer