Mag ik een C40 automaat gebruiken als hoofdschakelaar

Nog een simpel vraag denk ik;

Mag ik een 4 polige 3F (geëdit) C40 automaat gebruiken als hoofdschakelaar (daar waar ik normaal een 40 A hoofdschakelaar zou gebruiken), al ik daarbij vermeld dat t de hoofdschakelaar is?

zit sinds 2009 in de PV.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Meestal mag dat niet, omdat je de Nul ook uit moet schakelen.
Heb je geen Nul, dan kan(mag je een automaat als hoofdschakelaar gebruiken.
Mits....te maximale kortsluitstroom lager is de max.kortsluitstroom van je automaat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Een C40 automaat heeft toch meestal een meeschakelende nul?

Op 25 januari 2023 18:41:14 schreef Toeternietoe:
Meestal mag dat niet, omdat je de Nul ook uit moet schakelen.
Heb je geen Nul, dan kan(mag je een automaat als hoofdschakelaar gebruiken.
Mits....te maximale kortsluitstroom lager is de max.kortsluitstroom van je automaat.

T zijn 4 polige automaten, dus de nul wordt ook geschakeld.

zit sinds 2009 in de PV.
mel

Golden Member

Volgens mij mag je een automaat niet gebruiken als hoofdschakelaar.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 26 januari 2023 02:05:37 schreef mel:
Volgens mij mag je een automaat niet gebruiken als hoofdschakelaar.

Van wie niet?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 26 januari 2023 02:05:37 schreef mel:
Volgens mij mag je een automaat niet gebruiken als hoofdschakelaar.

Als je houd aan de maximale kortsluitstroom is er niets aan de hand, en mag het.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 25 januari 2023 23:03:27 schreef KlaasZ:
Een C40 automaat heeft toch meestal een meeschakelende nul?

Ik kan je C40 automatel lelevern in de volgende uitvoeringen:
1P, 1P+N, 3P, 3P +N en 4P
TS heeft het in zijn1e post over een 3P

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De elektrische installatie moet in één handeling spanningsloos gemaakt kunnen worden, uitzonderingen daar gelaten. Een hoofdschakelaar (lastscheider) voldoet daaraan. Een installatieautomaat ook. Alleen die zijn duurder dan een hoofdschakelaar, en heeft een vermogens verlies per pool. Dus waarom zou je dat willen doen?
Die C40 moet wel een meeschakelende nul hebben, dus 3P+N

Ieder (Mini)Wattje is er een...

tegenwoordig zijn krachtautomaten steeds meer 4polig beveiligd. op elke geleider een thermische beveiliging. enerzijds vanwege de evt harmonischen die de nul overbelasten en anderzijds gemak voor de fabrikanten, 4 dezelfde elementen tegen elkaar plakken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dus waarom zou je dat willen doen? ?

Als je ruimtegebrek hebt in je kast kun je hem tevens als remautomaat gebruiken (bij zonnepanelen installaties met hogere vermogens om de kast te beschermen tegen te hoge vermogens)

benleentje

Golden Member

Op 26 januari 2023 08:49:51 schreef testman:
tegenwoordig zijn krachtautomaten steeds meer 4polig beveiligd. op elke geleider een thermische beveiliging.

Niet als je een 3P + N hebt. Dus je bedoelt dat er meer gekozen word voor een 4P uitvoering

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

steeds meer zijn gewoon 4P automaten. waar 3P+N eerst normaal was heb je steeds vaker 4P als standaard.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 januari 2023 19:42:31 schreef testman:
steeds meer zijn gewoon 4P automaten. waar 3P+N eerst normaal was heb je steeds vaker 4P als standaard.

Zou dat ook verband kunnen houden met eventuele overbelasting van de nul bij afnemen via de ene fase en terugleveren via een andere fase?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 26 januari 2023 07:34:52 schreef keebrev:
De elektrische installatie moet in één handeling spanningsloos gemaakt kunnen worden, uitzonderingen daar gelaten. Een hoofdschakelaar (lastscheider) voldoet daaraan. Een installatieautomaat ook. Alleen die zijn duurder dan een hoofdschakelaar, en heeft een vermogens verlies per pool. Dus waarom zou je dat willen doen?
Die C40 moet wel een meeschakelende nul hebben, dus 3P+N

Die 4 polige automaat heb ik idd liggen, vermogens verlies per pool t.o.v. een schakelaar is wel een interessante waar ik zelf niet aan gedacht had.
Alleen dan even bedenken hoeveel dat is gedurende de levensduur, en dus wat de extra uitgave daaraan is.

zit sinds 2009 in de PV.

een 4-6W per fase is normaal aan verliezen. een automaat tegen het randje van de last die veel uren maakt word doorgaans best warm. een meterkast met ventilatie scheelt in levensduur, ook deze automaat vrij houden van andere automaten voor de koeling.

waar rook was, werkt nu iets niet meer