Inwendige schakeling 2 uurs timer

Hensz

Golden Member

Deze bejaarde heeft een stekkerschakelaar aan het frietpansnoer gezet die hij uitzet voordat hij de frietpan leeghaalt, je bent er dan toch.
Als je begint te vergeten dat die pan (met inhoud) aanstaat, kun je ook een gewoon kookwekkertje gebruiken. Ik hou wel van knapperige frites, maar ze hoeven niet donkerzwart te zijn. :+

Don't Panic!

Op 6 maart 2023 23:22:54 schreef Hensz:
Deze bejaarde heeft een stekkerschakelaar aan het frietpansnoer gezet die hij uitzet voordat hij de frietpan leeghaalt, je bent er dan toch.
Als je begint te vergeten dat die pan (met inhoud) aanstaat, kun je ook een gewoon kookwekkertje gebruiken. Ik hou wel van knapperige frites, maar ze hoeven niet donkerzwart te zijn. :+

Tsjonge , wat een bezwaren allemaal. Een bejaarde vergeet wel eens wat en de klok lost dat helemaal op.
De investering was kosteloos en de gebruiksaanwijzing simpel.

revado

Honourable Member

@Buzzy, Je hebt het al werkend begrijp ik?

Dat draadje tussen 1 en 4 staat ook in het schema, dat is de voeding voor het motor wisselcontact.

En je zou voor dit doel er ook een uit een oude boiler kunnen slopen, daar zit vaak een mechanische timer in die tot 2 uur kan voor het snelle opwarmen en die werkt gewoon met een veer en loopt ook zonder spanning gewoon terug.

[Bericht gewijzigd door revado op maandag 6 maart 2023 23:40:44 (36%)

Op 6 maart 2023 23:22:54 schreef Hensz:
Deze bejaarde heeft een stekkerschakelaar aan het frietpansnoer gezet die hij uitzet voordat hij de frietpan leeghaalt, je bent er dan toch.
Als je begint te vergeten dat die pan (met inhoud) aanstaat, kun je ook een gewoon kookwekkertje gebruiken. Ik hou wel van knapperige frites, maar ze hoeven niet donkerzwart te zijn. :+

Deze bejaarde trekt gewoon de stekker uit het stopcontact als de frietjes klaar zijn.

mel

Golden Member

Deze bejaarde heeft geen frietpan. die gaat wel naar de patatboer :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 6 maart 2023 23:38:36 schreef revado:
@Buzzy, Je hebt het al werkend begrijp ik?

Dat draadje tussen 1 en 4 staat ook in het schema, dat is de voeding voor het motor wisselcontact.

En je zou voor dit doel er ook een uit een oude boiler kunnen slopen, daar zit vaak een mechanische timer in die tot 2 uur kan voor het snelle opwarmen en die werkt gewoon met een veer en loopt ook zonder spanning gewoon terug.

Yes, een kwartiertje hobbyen om het veilig in een PVC kastje te zetten en klaar voor gebruik.
Begin nu niet over het plastic kastje, ik heb ooit eens een doos vol gekocht uit de dump, 10 voor 2,50 GULDENS. :Z

Op 7 maart 2023 07:12:12 schreef mel:
Deze bejaarde heeft geen frietpan. die gaat wel naar de patatboer :9

Wat is patat? :S

zet er een echte schakelklok tussen.
heb ik ook voor mijn ebike accu te laden, die staat altijd op 4h, na 4uur laden wordt de lader uitgeschakelt

als ik de dag erna op die knop drukt, staat er weer 4uur op. dus als je die op 1uur zet, blijft die telkens op 1uur staan als je die aan zet
https://img.fruugo.com/product/0/29/182111290_max.jpg

https://media.s-bol.com/3jA4K6jwpDJn/13ZGoV/550x588.jpg

kan alles gewoon in het stopcpontact blijven. frietjes bakken, druk je 1x op die drukknop en alles staat aan voor 1uur.
zoiets kost 10-20€, je gaat meer kosten doen om die schakelklok van u in een veilige behuizing te steken

een schakelaar van zonnebank was ook makkelijker geweest :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hensz

Golden Member

Op 6 maart 2023 23:25:41 schreef buzzy:
[...]Tsjonge , wat een bezwaren allemaal. Een bejaarde vergeet wel eens wat en de klok lost dat helemaal op.

Zo'n klok lost alleen iets op als je alleen maar die pan aanzet en vergeet. Als je er al eten in hebt gedaan en je vergeet hem dan alsnog, heb je een probleem, ook al schakelt ie na een (half) uur uit. Als ie uitschakelt zonder eten erin, moet je nog steeds naar het frietkot of de patatboer.
Zo'n klok lost dus alleen het onnodig aanstaan van die pan op en zorgt niet dat je er iets eetbaars ingooit en niet dat je dat er weer op tijd uithaalt. Frituren is niet erg ingewikkeld, maar helemáál vanzelf gaat het ook niet: Je kunt er het best ff bijblijven.

Don't Panic!
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
jerome

Golden Member

Maar de bejaarde kan ook vergeten dat de boter om het vlees oid.te bakken op het fornuis staat, en dat lijkt me veel gevaarlijker dan de frituurpan die een thermostaat heeft. Wanneer "gemakkelijk vergeten" overhelt naar dementie, zijn andere maatregelen aangewezen.

Op 7 maart 2023 12:06:08 schreef buzzy:
[...]Wat is patat? :S

Dat is één van de vijf dingen die aan het uiteinde van je arm zit. En het is niet je duim.

Op 7 maart 2023 13:29:32 schreef fcapri:
zet er een echte schakelklok tussen.
heb ik ook voor mijn ebike accu te laden, die staat altijd op 4h, na 4uur laden wordt de lader uitgeschakelt

als ik de dag erna op die knop drukt, staat er weer 4uur op. dus als je die op 1uur zet, blijft die telkens op 1uur staan als je die aan zet
[afbeelding]

[afbeelding]

kan alles gewoon in het stopcpontact blijven. frietjes bakken, druk je 1x op die drukknop en alles staat aan voor 1uur.
zoiets kost 10-20€, je gaat meer kosten doen om die schakelklok van u in een veilige behuizing te steken

een schakelaar van zonnebank was ook makkelijker geweest :-)

Mooi klokje en bediening wellicht simpel, edoch op mijn timertje zit maar een draaiknop met een tijdschaaltje, dat is alles en ik heb niets uit hoeven te leggen. Je kunt er gewoon niets mee fout doen. Nog een item, mijn klokje heb ik in het snoer opgenomen van de friteuse, het kan er dus niet af en vergeten worden.
De kosten heb ik al uitgelegd. Het klokje komt uit een sloopmachine en kost nul euro. Het kastje (ROSE) had ik nog in de junkbox liggen en is bijna gratis aangeschaft voor 25 oude centen. Een paar gaatjes boren en wat knutselen vind ik best een aangenaam tijdverdrijf.
Het is klaar, het werkt uitstekend en dat is het dan.

Op 7 maart 2023 13:29:32 schreef fcapri:
een schakelaar van zonnebank was ook makkelijker geweest :-)

Of je sloopt de eierenwekker uit een goedkope magnetron.
Mogelijkheden te over, maar buzzy heeft het probleem netjes en doeltreffend opgelost.

ik vind het allemaal wel wat om te lui te zijn om een stekker uit het stopcontact te trekken...

Op 8 maart 2023 19:17:50 schreef smd:
ik vind het allemaal wel wat om te lui te zijn om een stekker uit het stopcontact te trekken...

Ga terug naar https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2412970#2412970
Ga niet langs AF en ontvang geen 200 gulden.

revado

Honourable Member

Op 8 maart 2023 19:17:50 schreef smd:
ik vind het allemaal wel wat om te lui te zijn om een stekker uit het stopcontact te trekken...

Tot je een keer serieus een bijna ( of erger) brand meemaakt bij een oudere die dingen gaat vergeten...

dan word het tijd om naar een verpleeghuis te gaan...

Op 10 maart 2023 19:02:56 schreef smd:
dan word het tijd om naar een verpleeghuis te gaan...

nounou, in men leven heb ik nu toch ook al 2x naar huis mogen vliegen omdat zowel ik als de vrouw de frietketel vergeten uittrekken waren

terwijl ik altijd tussen 90 en 100km/h rijd op de autosnelweg, en die momenten dus aan 160km/h naar huis ging, heb ik toch ook gemerkt dat het in tijd quasi niks scheelt.
10min aan 100km/h rijden, daar ga je quasi 10min over doen om hetzelfde terug naar huis te rijden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

een frituur op elektra heeft een thermostaat en maximaal thermostaat, dat zou gewoon goed moeten gaan. wel stank natuurlijk. sprak tijd geleden iemand die er na 2 weken achter kwam dat de frituur in de schuur al die tijd aan had gestaan. geen brand, maar t vet kon vervangen worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 maart 2023 20:42:27 schreef fcapri:
[...]

nounou, in men leven heb ik nu toch ook al 2x naar huis mogen vliegen omdat zowel ik als de vrouw de frietketel vergeten uittrekken waren

terwijl ik altijd tussen 90 en 100km/h rijd op de autosnelweg, en die momenten dus aan 160km/h naar huis ging, heb ik toch ook gemerkt dat het in tijd quasi niks scheelt.
10min aan 100km/h rijden, daar ga je quasi 10min over doen om hetzelfde terug naar huis te rijden

Het idee is ook niet echt nieuw.
Jaren geleden heb ik een dergelijk systeem ook gezien in een bejaardenhuis.
Het zat daar standaard ingebouwd in de muur van het keukentje van de bejaarden. Het bestond uit een soortgelijk timertje aan de wand en een wandcontactdoos, die in Nederland niet standaard is. Aan het kookplaatje van de bejaarde zat een dito steker, die verder nergens in paste dan alleen in die ene wandcontactdoos.
Ik ga er vanuit dat dat systeem om dezelfde reden geïnstalleerd was.
Het is net als rookmelders tegenwoordig. Als je goed op let, heb je ze helemaal niet nodig. Een voorwaarde moet wel altijd zo zijn, dat het niet in de weg zit tijdens het normale leven. Mensen gaan dan trucjes bedenken om het te omzeilen en dan zal je altijd meemaken dat er een calamiteit is.

Enigste wat bij ons fout gegaan was dat onze kookplaat even vanzelf naar max stand ging met als gevolg gehele beneden verdieping uitgerookt en ja, niet dement!! 25 min weggeweest...

Buzzy,je hebt meel op je hotmail account

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Via email kreeg ik nog een foto van een stopcontact dat beveiligd is met een timer. De verbruiker (een kookplaatje bijv.) heeft dan een steker die verder nergens in past. Helaas kun je daar dan wel weer apparaten op aansluiten met een randaarde steker, zonder dat de randaarde is aangesloten.

Wat ik me herinner was het een stopcontact met rechthoekige gaatjes. Daar past een gangbare steker niet in.