Litium ion lader werk niet (Nieuw)

Goedemiddag, ik heb een nieuwe lader gekocht van een beruchte Chinese site, het gaat om een 71.4 volt 20AH lader 110€.. Zodra ik hem aan de lader zet gaat die aan.. Start die op.. Dan gaat de battrij indicator naar 100.. Hoor je KLIK en geeft die aan dat die vol zit.. Hij denkt dus dat die vol is, en schakelt hem daarna uit.. De stekkers zijn xt60.. 60V lituim-ion accu uit een super soco scooter.. Ik zelf heb er 0 verstand van, misschien is er een hobbyist in de buurt van Groningen stad die mij blij kan maken in ruil voor een kist bier? :D of is de oplossing heel makkelijk? Let me know..

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Sowieso eerst een claim indienen.

Kun je eens meten wat er op de uitgang gebeurd?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

71.4V is een 17cell accu. is de accu ook correct hierop?
60V accus vind ik als 16S zijnde

wat is een 20Ah lader??? levert die dan 20A of bedoelt dat iets anders?

als de lampjes op de accu naar 100% gaan, werkt de lader toch en is er eerder was mis aan de accu
een li-ion lader schakelt normaal uit als er geen stroom loopt. bij een 20A lader zou die uitvallen als er minder dan 2A stroom is.
kan die accu dus laden met 20A?

soco lader vind ik als 69,7V 4A laders

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

...gekocht van een beruchte Chinese site...

Als die site al 'berucht' is, waarom koop je er dan iets?... |:(
Is die lader wel bedoeld voor de accu die je hebt?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De foto is hem.. Hij heeft het trouwens 1 keertje gedaan.. Toen was de accu 28% Dus hij moet het kunnen doen.. Accu is 60volt 40ampere

fred101

Golden Member

Grappig, hij wordt van tijd tot tijd verbeterd en kan er daarom anders uitzien. Ja ja, ze bedoelen dat ze gewoon steeds de goedkoopste lader zoeken en er dan hun label op plakken...

Ts, afgezien van of het de juiste is (ik doe niks met elektrische voertuigen) Als hij kapot is moet hij open en moet er aan gemeten worden. Dit moet meestal met een accu of speciale load aangesloten)

Aangezien je dat niet kunt dan is daar de V&A sectie voor. Een topic starten is voor wanneer je het zelf wilt doen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Een 60v accu is een 16S, en geen 17S accupack, daar heb je een 67.2v lader voor nodig. (waarschijnlijk kan deze lader dat niet)
Kans dat je wat opgeblazen hebt is aanwezig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De foto is hem.. Hij heeft het trouwens 1 keertje gedaan..

Dat zegt niets 1x laden is genoeg om de accu te slopen.

Dit is een een lader voor een 63V accu en zelf zeg je een 60V accu te hebben dat lijkt hetzelfde maar kan een groot verschil zijn. Dit heeft te maken met het aantal cellen in de accu die in serie staan. Deze lader verwacht en accu met 17 cellen in serie.

Als je nu ook wat meer info en foto's van je accu opgeeft dan kunnen we hopelijk bepalen uit hoeveel cellen jouw accu bestaat.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 26 januari 2023 19:59:32 schreef Frhgk:
De foto is hem.. Hij heeft het trouwens 1 keertje gedaan.. Toen was de accu 28% Dus hij moet het kunnen doen.. Accu is 60volt 40ampere

;(

accus zijn een spanning en een Ah getal
laders zijn een spanning en een A getal.

je zegt een lader van 20Ah, en een accu van 40A...

60V accu, wat is de het aantal cellen??
een 16S accu is 59.2V en is volgeladen op 67.2V
een 17S accu is 62.9V en is volgeladen op 71.4v.

jij hebt nu een 17S lader, en ik vermoed dat jouw accu een 16S is. dat loopt fout, zwaar fout.
en als die lader 20A kan leveren, en origineel er met 4A wordt geladen, ben je vuurwerk aan het bouwen.
mogelijks is de zekering in de accu al opgeblazen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De accu is 62.9V 45A S17 is dus goed..

De volt meter van de LADER gaat in het begin 1,5,8,20. 100% dan hoor je een dus een klik en gaat die in standby

Heb er ook echte volt meter in gehad, zodra die dus op 71,4v is gaat die in standby

Dus denk echter dat jullie de binnenkant willen zien? Dat kan ik later vandaag doen..

En vriend van mij in de buurt, heeft er wel een beetje verstand van. Solderen en printplaatjes maar voor dat ik iemand er aan laat sleutelen, win ik het liefst zelf zvm info erover :D en met weekgeld ben ik niet in staat zo even een nieuwe te kopen.. woon ook 2 hoog.. Dus accu elke avond eruit en smorgens er weer in. Ipv vuilniszakken bijvoorbeeld, d8 even stopcontact beneden buitenkant schuur, savonds 2 uurtjes eraan en klaar ? dus deze moet het gewoon gaan doen. Ik laadt nu met een 2A duurt soms wel 10 uur..

Hier nog wat specs van de lader -->

Smart lader

Opladen modus : CC,CV

Short circuit beschermer

Over-voltage bescherming

Reverse polariteit bescherming

Over temperatuur bescherming

pa3gws

Golden Member

Zorg je ervoor dat de brandweer standby staat. :(

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

als die op 71,4V komt, dan is de accu vol voor de lader. dat is dus normaal.

het probleem is je accu. als die op 50% zit, zou die rond de 59V moeten zitten. als je daar een lader aanhangt, zou die spanning onmogelijk ineens naar 71.4V kunnen gaan. dus de stroom van lader naar accu loopt niet.

paar mogelijkheden
1) de zekering van accu is kapot, geen stroom, spanning direct naar max, lader schakelt uit
2) er zit een beveiliging in de accu die te hoge stromen afschakelt. de lader wil misschien met tevele stroom laden, de accu is bv voorzien op max 6A, er loopt 7A, BMS grijpt in en koppelt lader af.
er is dan geen stroom meer, lader denkt dat accu vol is en schakelt uit
3) onderbreking in de aansluitdraden, of er zit een draad op een foute pin (lader/accu niet compatible)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Of de accu heeft een rotte cel die snel vol zit en het BMS koppelt daardoor de lader af.

Er zit toch wel een BMS op die accu? Waar is die accu eigenlijk van, een electrisch scooter of zo? Hoe heb je voorheen die accu geladen? Heb je een scooter gekocht zonder lader?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Volgens mij zegt ie dat ie een "slow charger" had en nu dus een snellere lader heeft.

1.4kW voor een lader is best heftig. Ik kan me voorstellen dat het laad-circuit binnen de accu daar niet tegen kan.

@Frhgk : het is al een paar keer gezegd: De lader reageert 100% conform specs dat ie uitschakelt als de spanning 71.4V is. Het probleem zit ergens anders.

(Als je de lader de schuld blijft geven: Het is alsof je op zaterdag naar je oma wilt. Je stapt in de auto en... ineens ben je op je werk! Geef daar de auto maar de schuld van! )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 januari 2023 10:12:14 schreef rew:

(Als je de lader de schuld blijft geven: Het is alsof je op zaterdag naar je oma wilt. Je stapt in de auto en... ineens ben je op je werk! Geef daar de auto maar de schuld van! )

:-D. das een goeie.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Het kan ook zijn dat de accu niet tegen snelladen kan en het voor gezien houdt... (niet iedere accu kun je dat ongestraft mee doen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is al eerder geopperd maar een laad-zekering is niet uitgesloten: als de oude lader 2A was, is een 5A zekering best waarschijnlijk en zal een lader die 20A levert vrij snel deze zekering opblazen.

Overigens heeft mijn NiCd accu deze wel (4A laadzekering en 30A uitgangszekering) en mijn LiIon accu deze niet echt (30A zekering die zowel bij laden als ontladen in het stroompad zit)
(Betreft accu's van twee verschillende elektrische fietsen).

[Bericht gewijzigd door r-p op zaterdag 28 januari 2023 13:22:55 (18%)

Veel BMSen voor lithium accus doen ook direct aan "overstroom beveiliging". Dus die meten elektronisch de stroom en schakelen af als het te veel wordt. Dat kan je ook apart instellen voor laden en ontladen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/