Dampafzuiging met oude stofzuiger

Dag leden,

Gezien ik steeds meer aan het solderen ben is goede dampafzuiging wel belangrijk.
Mijn werkplaats is de garage dus doe meestal de deur open voor ventilatie.

Ik was nu eens aan het kijken naar een goede afzuiging en bedacht ineens dat ik nog een stofzuiger had staan met hepafilters en al.
Nu dacht ik, waarom niet inzetten voor afzuiging?

Er zit een toerenregeling op maar voor deze toepassing is het laagste toerental nog behoorlijk overkill.
Is het mogelijk om deze regeling aan te passen zodat het toerental verder kan zakken? Klassieke lichtdimmer wellicht?

Grt Ruben

*Alfred*

Golden Member

Stofzuigmotor laten draaien op 24V AC?

Sine

Moderator

Op lagere spanning kan prima, en een klassieke licht dimmer moet ook prima werken.
Als je al een triac regeling in die stofzuiger hebt zitten dan is het wellicht niet hel aardig om daar zomaar nog een regelaar mee in serie te prakken.

Dan nog ruikt het naar een tikje overkill, maar het vinden van een goede geschikte pomp is niet makkelijk.

Een HEPA filter vangt stofdeeltjes af. Maar gassen niet. Even rekening mee houden. Ik heb geen idee hoeveel van de soldeerdampen een gas of deeltjes zijn.

Normaal gesproken zit er in een afzuigfilter koolstof, dat absorbeert wel bepaalde gassen.

Op 26 januari 2023 20:50:19 schreef Hoeben:
Een HEPA filter vangt stofdeeltjes af. Maar gassen niet. Even rekening mee houden. Ik heb geen idee hoeveel van de soldeerdampen een gas of deeltjes zijn.

Normaal gesproken zit er in een afzuigfilter koolstof, dat absorbeert wel bepaalde gassen.

Deze stofzuiger heeft beide :)

Sine

Moderator

In de weller afzuigunits zit inderdaad een voorfilter en een gasfilter.

Op 26 januari 2023 21:01:19 schreef Sine:
In de weller afzuigunits zit inderdaad een voorfilter en een gasfilter.

Dat voor een hobbyist als ik wat overkill. Vandaar dat mij dit wel een goeie oplossing lijkt, ik heb de onderdelen al, nozzle geprint, slang die je in positie kan buigen etc.
Alleen nog de toeren kunnen aanpassen en dan heb ik een leuk systeem.