AEG inductiekookplaat op 2 fase en 2 nullen

Op 27 januari 2023 16:10:11 schreef Rens_89:
De fabrikant geeft aan wat het maximale vermogen per pit is. Tussen de 1400 en 2300 Watt, dus dat zal wel te vertrouwen zijn.

Op zich is dat wel te vertrouwen, maar het komt blijkbaar niet helemaal over wat ik bedoel.
Ik heb dat voor mijn kookplaat ook uitgerekend, uitgaande van de vermogensopgave van de fabrikant. Dan kom je aan een aantal amperes, maar als ik alle zones voluit aanzet, dan blijkt de gemeten stroom minder dan uit die berekening blijkt. Kennelijk zit er een mechanisme in de kookplaat waardoor de zones niet continu op vol vermogen werken.

Ik bedenk nu ook dat jouw situatie niet uniek is. Er zijn nog steeds aansluitingen met 1 fase van 25A, en die hebben ook een kookgroep van 2x16A. Dat gaat meestal goed. Dus je zou het best kunnen avonturen.

deze kookplaat is 2x fase en 1 x nul, je kan beide nul draden op klem 4 zetten..

Theorievraagje over drie fasen. Driefasen in ster, elke fase belast met 16 A. Dan loopt er door de nul geen stroom. Belast ik een enkele fase met 16 A, dan loopt door de nul 16A.
Hoeveel loopt er door de nul bij twee belaste fasen?

Ligt aan de belasting

Je moet gewoon de stromen vectorieel optellen, waarbij dus de stroom van 1 fase 0 is (de niet aangesloten fase)

Inderdaad vectorieel optellen. Dan zie je dat er door de nul maximaal 16A loopt.

Op 27 januari 2023 20:42:00 schreef KlaasZ:
Inderdaad vectorieel optellen. Dan zie je dat er door de nul maximaal 16A loopt.

De vraag was:
Wat loopt er door de nul als twee fasen belast zijn met 16A.
Ik probeerde de vectoren op te tellen maar kwam dar even niet uit.

Je kan het ook zo zien:
Als bij alle drie fasen van een driefasenet 16A loopt, dan loopt er door de nul nul Ampere. Laat je door één fase nul Ampere lopen en de andere twee 16A, dan loopt er door de nul 16A minder dan in eerstgenoemde situatie. Door de nul loopt dan -16A, dus gewoon 16A

jerome

Golden Member

Een driefase diff erbij is veruit de mooiste en betrouwaarste oplossing. Het gaat nu wel tegen dat er 1 element te weinig plaats is om dat erbij te krijgen. Kan opgelost worden door een diff te kopen die tevens als zekering dienst doet. Dan kan de bestaande zekering vervallen en past het.
Edit @ ohm pi: Kan niet. Laat de nul weg en er vloeit nog stroom door de fase's. De nul moet dit alleen wat in evenwicht houden en de stroom bijpassen die minder vloeid dan de serieschakeling zonder nul.

Op 27 januari 2023 21:39:30 schreef ohm pi:
Je kan het ook zo zien:
Als bij alle drie fasen van een driefasenet 16A loopt, dan loopt er door de nul nul Ampere. Laat je door één fase nul Ampere lopen en de andere twee 16A, dan loopt er door de nul 16A minder dan in eerstgenoemde situatie. Door de nul loopt dan -16A, dus gewoon 16A

Dan heb je de vectorberekening niet onder de knie. Als je een fase belast met 16 A, dan loopt er 16A door de nul, dat is duidelijk. Sluit je een tweede fase aan met 16 A, dan zou de stroom door de nul niet veranderen, maar die verandert wel, omdat de twee fasestromen niet zomaar bij elkaar mogen worden opgeteld.
Ik weet wel dat de stroom in de nul nooit groter kan worden in het driefasen systeem als de stroom door een fase, in dit geval dus 16A.

Op 27 januari 2023 21:44:26 schreef buzzy:
Sluit je een tweede fase aan met 16 A, dan zou de stroom door de nul niet veranderen, maar die verandert wel, omdat de twee fasestromen niet zomaar bij elkaar mogen worden opgeteld.

Het enige wat verandert is de hoek. Bij één fase 16A (L1) loopt er door de nul een stroom van 16A in fase met de stroom door L1. De fasehoek tov L1 is 00. Bij twee fasen 16A (L1 en L2) loopt er ook 16A door de nul, maar de fasehoek tov L1 is 600. Bij drie fasen 16A (L1, L2 en L3) dan loopt er 0A door de nul. Dat alles bij 3x een gelijke impedantie of weerstand.

ts heeft maar 1 fase voeding, waar haal je dan 2 fasen vandaan? de kookgroep op de aardlek links erlangs aansluiten, L en N parallel zetten op de ingang van de kookgroep..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In het openingstopic staat "In mijn meterkast komen 3 fase van 25 A binnen."

Dan zou je toch uitgaan van krachtstroom. Staat er 400 Volt tussen de fases?

Jacques van Montfort

Op 28 januari 2023 00:36:26 schreef Jacques1956:
In het openingstopic staat "In mijn meterkast komen 3 fase van 25 A binnen."

Dan zou je toch uitgaan van krachtstroom. Staat er 400 Volt tussen de fases?

ts heeft een foto van de kast erbij zitten hierboven, duidelijk 1 fase voeding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

??? Volgens mij een 3-fase hoofdschakelaar, en 3 aparte aardleks.
Dus echt wel een 3-fase kast toch?

Op 28 januari 2023 00:49:19 schreef deKees:
??? Volgens mij een 3-fase hoofdschakelaar, en 3 aparte aardleks.
Dus echt wel een 3-fase kast toch?

maar 2 draden en aarde wat er van het meterbord afkomt, de 3 fase hoofdschakelaar zegt niks..

groep 6 en 7 zijn niet eens aangesloten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Groep 9 links van de hoofdschakelaar is toch een aparte aardlek en een kookgroep?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 27 januari 2023 13:10:57 schreef Rens_89:
In mijn meterkast komen 3 fase van 25 A binnen. Ik heb geen krachtstroom aansluiting, dus alle 3 de fase hebben een eigen 2-polige aardlekschakelaar.

<<off topic>>
Dit is nu een mooi voorbeeld van hoe je NIET een oude groepenkast moet vervangen voor een nieuwe. Het huis is van vóór 1970, oude kleuren vd-draad.
Waarschijnlijk TN-stelsel, de grijze aarde draad komt uit het meterbord. Samen met een zwarte fase en rode nul draad. Het is dus een éénfase 25/35A aansluiting. Maar het kan ook een TT-stelsel zijn, er loopt rechts een aardleiding naar beneden.

- oude aardlekschakelaar gebruikt, type AC (links boven)> vervangen.
- het oude gedeelte van de woning (groen / rode bedrading) zit achter deze aardlek; bij een aardlekfout zit het hele huis in het donker. Die drie aansluitingen kunnen mooi over de drie aardleks verdeeld worden.
- geen buisje tussen meterbord een groepenkast; rechtsboven ook zichtbare vd-draad.
<<on topic>>

Kijk een waar de kookgroep aansluiting heen gaat, misschien kan je deze gebruiken voor het aansluiten van de inductie kookplaat.
Welke aardlek vloog eruit?

Tip: Als je de aardlekschakelaars niet kan (laten) meten op hun werking, vervang ze allemaal voor nieuwe. Gewoon 1P+N. Ook die voor de kookgroep.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 28 januari 2023 00:57:01 schreef testman:
maar 2 draden en aarde wat er van het meterbord afkomt, de 3 fase hoofdschakelaar zegt niks..

Nu je het zegt, het was me nog niet opgevallen. Op de foto is het ook onduidelijk hoe de draden aan de onderkant van de hoofdschakelaar zijn aangesloten. Het lijkt er op dat de drie linkse klemmen zijn doorgelust.

TS kan de twijfel wegnemen door een foto van de meter te plaatsen. En dan wel een foto waarop de teksten goed te lezen zijn.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zaterdag 28 januari 2023 11:06:30 (14%)

Ik betwijfel bij nader inzien idd ook of het een 3-fasekast is, het lijkt idd op een enkelfase met alleen een 3-fase hoofsdschakelaar

Persoonlijk zou ik overwegen om de hele kast te vervangen voor een 3-fasekast en als dat er nu nog niet is over te gaan naar 3-fase

De kast is een beetje bij elkaar geraapt en vermoedelijk telkens wat uitgebreid. Het lijkt namelijk kwa materiaal 5-40 jaar oud te zijn. De aardlek ziet er bv uit alsof die richting de 40 jaar gaat (die groene). Maar de automaten (Hager) lijken weer nieuwer, de hoofdschakelaar lijkt relatief recentelijk nog geplaatst te zijn

Zelf ben ik niet zo'n fan van bij elkaar geraapte kastjes met dergelijk oud spul en/of budgetspul. Maar dat is een persoonlijke mening.

De groepenkast compleet vervangen omdat de kookplaat niet naar behoren aangesloten kan worden vindt ik complete onzin. De kookgroep is voorzien van twee zekeringsautomaten die een gezamenlijke uitschakel knop hebben dus als er één fase wegvalt wordt de andere fase ook uit geschakeld veiliger kan het gewoonweg niet. De drie aparte aardklekschakelaars zijn over het aantal groepen verdeeld en dienen tot beveiliging van de elektra installatie en grijpen pas in als er een potentiaalverschil tussen de nul en de fase ontstaat In deze kwestie heeft de bedrading in de perilex aansluiting twee fasen draden en twee nul draden terwijl de kookplaat maar één nuldraad aansluiting heeft dat maakt dat de twee nul draden aan elkaar gekoppeld moeten worden en de aanwezige draadbrug tussen L1 en L2 weggenomen dient te worden zoals het tweede plaatje duidelijk laat zien.

Het verbindings brugje plaatsen tussen 4 en 5 en de twee nullen 1 op 4 en de andere op 5 dan heb je ook geen gepruts met 2 draden onder één klem.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 28 januari 2023 12:53:23 schreef ronny530:
De groepenkast compleet vervangen omdat de kookplaat niet naar behoren aangesloten kan worden vindt ik complete onzin. De kookgroep is voorzien van twee zekeringsautomaten die een gezamenlijke uitschakel knop hebben dus als er één fase wegvalt wordt de andere fase ook uit geschakeld veiliger kan het gewoonweg niet. De drie aparte aardklekschakelaars zijn over het aantal groepen verdeeld en dienen tot beveiliging van de elektra installatie en grijpen pas in als er een potentiaalverschil tussen de nul en de fase ontstaat In deze kwestie heeft de bedrading in de perilex aansluiting twee fasen draden en twee nul draden terwijl de kookplaat maar één nuldraad aansluiting heeft dat maakt dat de twee nul draden aan elkaar gekoppeld moeten worden en de aanwezige draadbrug tussen L1 en L2 weggenomen dient te worden zoals het tweede plaatje duidelijk laat zien.

De punten die keebrev opnoemt zouden voor mij voldoende zijn om deze kast te updaten.

Wat mij van de getoonde inductieplaat tegen staat dat die eigenlijk niet goed op een kookgroep kan. Er is maar 1 nul aansluiting, dus beide nullen onder de klem duwen, niet ideaal.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

Op 28 januari 2023 09:56:27 schreef keebrev:
[...]

<<off topic>>

- oude aardlekschakelaar gebruikt, type AC (links boven)> vervangen.
- het oude gedeelte van de woning (groen / rode bedrading) zit achter deze aardlek; bij een aardlekfout zit het hele huis in het donker. Die drie aansluitingen kunnen mooi over de drie aardleks verdeeld worden.
- geen buisje tussen meterbord een groepenkast; rechtsboven ook zichtbare vd-draad.
<<on topic>>

de aardlek linksonder is ook een oud AC model. emat hoofdschakelaar erbij geprakt, ik had ook dat hele ding vervangen gehad. en idd de algemene groepen verdeeld over de aardleks ipv alles op 1 aardlek. dit kastje is wrs nog uit eind jaren 80.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zelf van de week ook tegen dit probleem aangelopen met deze plaat. Twee 240V groepen aangesloten en alle aardlekken eruit. L1 en L2 op een en twee en dan twee keer de nul op 4. Mede dankzij eerste aantal tips doorgezocht en idd de groepen stonden op afzonderlijke aardlekschakelaargroepen. Even de belasting bekeken en groep naar de andere aardlekgroep gebracht en tada geen probleem.

In dit geval ging de fase via de ene aardlek en de nul via de andere, dat levert IDD problemen op..