VL2020 batterij/accu

Beste mensen,

Ik heb de volgende vraag, ik moet een VL2020 ( batterij/accu ) vervangen, echter deze heb ik al een tijdje hier liggen en heeft nog maar ongeveer 1,5 V ( onbelast gemeten ) Normaal 3V.

Volgens mij wordt bij gebruik ( in de schakeling ) weer opgeladen naar 3V en is hij gewoon bruikbaar.

Wie kan mij adviseren.

Alvast bedankt.

max23

fred101

Golden Member

Op 28 januari 2023 12:52:02 schreef max23:
Volgens mij wordt bij gebruik ( in de schakeling ) weer opgeladen naar 3V en is hij gewoon bruikbaar.

Dat zul jij beter weten dan wij. Jij hebt het onbekende apparaat open liggen. Je kunt dus gewoon meten of hij laadt. Ik neem aan van wel anders stop je er geen oplaadbare batterij in ;)

Ik zou hem zelf voor de zekerheid eerst met een labvoeding laden en dan in het manual nakijken of hij onder spanning vervangen moet worden ivm kwijtraken data.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Zo ver leeg laten lopen is in ieder geval niet goed voor de levensduur van een cel.
Die oplaadbare coincellen hebben ook een hoge zelfontlading, en een heel magere energieopbrengst t.o.v. standaard coincellen. (20mAh vs 120mAh)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com