Kabouter TL buisjes nooduitgang verlichting

Hubie

Special Member

Ik moet a.s. dinsdag even zo'n noodverlichtings bak van een kennis nakijken.Het ding werkt niet meer.Waarschijnlijk de accu of het TL buisje overleden.
De vraag is eigenlijk:Zijn er al led buisjes voor die je 1:1 kan vervangen zonder ombouwen?
edit\Wat er nu inzit is een 8 Watt buisje van "pakhembeet" 30 cm lang,diameter = ± 1 cm.

bprosman

Golden Member

Ben ik ook wel benieuwd naar want de mijne in de meterkast is ook overleden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 29 januari 2023 19:08:37 (98%)

Sine

Moderator

HF 8W buisjes zul je niet snel vinden.

En als dat nog een TL bakje is dan bestaat er ook een beste kans dat er nog NiCD cellen in zitten.
In dat laatste geval is het wellicht een beter idee het hele bakje te vervangen.

nieuw bakje van een b merk doet ook maar enkele tientjes.

je hebt buisjes met led waar een ingebouwde accu inzit. echter dat zou ik niet snel gebruiken in gebouwen waar dat spul hoort te werken, ouwe rommel rot van de UV van vele jaren weer gaan ombouwen.

https://www.getled.nl/led-voor-bedrijven/galerijverlichting/led-t5-tl-…

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Op 29 januari 2023 19:10:58 schreef Sine:
HF 8W buisjes zul je niet snel vinden.

En als dat nog een TL bakje is dan bestaat er ook een beste kans dat er nog NiCD cellen in zitten.
In dat laatste geval is het wellicht een beter idee het hele bakje te vervangen.

Mee eens, zeker als die dingen in een officiële capaciteit dienstdoen als noodverlichting en niet onder een onderhoudscontract vallen. Dan wil je niet hebben dat je er over een paar maanden achter komt dat de Ni-Cd er in het maar een halve minuut uithoudt.

Hubie

Special Member

Idd,ik denk dat het hele ding vervangen uiteindelijk de snelste en goedkoopste oplossing is.

revado

Honourable Member

Kabouter tl buisjes :)

Er zijn wel 8 watt led vervangers, ik heb er een liggen hier.
In een bakje met hf op de accu werkt het niet, dat heb ik getest voor een vervangingsproject.
Je koopt voor zo weinig een nieuw compleet bakje met led inclusief pictogrammen dat het niet de moeite is.
En inderdaad de autonomietijd is ook een ding, zeker met oudere accu's wil dat heel snel afnemen en haal je de norm van 1 uur lang niet meer.

nu komen die vragen weer van kroegen omdat net voor de carnaval de brandweer komt kijken of de nv nog werkt. daar is ook jaren niks aan gedaan. zie iig veel nv die niks meer doet in de horeca..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
revado

Honourable Member

Op 29 januari 2023 21:59:40 schreef testman:
nu komen die vragen weer van kroegen omdat net voor de carnaval de brandweer komt kijken of de nv nog werkt. daar is ook jaren niks aan gedaan. zie iig veel nv die niks meer doet in de horeca..

Klopt, vaak die antieke blessing dingen met 2 buisjes, een totaal door UV verkleurde kap en binnenkant, accus er in uit de guldentijd...

Op 29 januari 2023 22:01:40 schreef revado:
[...]

Klopt, vaak die antieke blessing dingen met 2 buisjes, een totaal door UV verkleurde kap en binnenkant, accus er in uit de guldentijd...

en dat moet nog hersteld worden ook, bedrading kruimelt zo weg in je handen. eruit mieteren die zooi en nieuwe erin.

heb weleens 2 dagen voor de carnaval een aantal compleet gare inbouw nv van een horecatent omgebouwd naar een ander binnenwerk, de rest een nieuwe buis erin. omdat de brandweer anders de boel op slot deed. na de carnaval werd de nv vernieuwd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 januari 2023 21:58:23 schreef revado:
En inderdaad de autonomietijd is ook een ding, zeker met oudere accu's wil dat heel snel afnemen en haal je de norm van 1 uur lang niet meer.

Daarbij komt dat de norm vroeger een half uur was.

Op 29 januari 2023 22:28:03 schreef KlaasZ:
[...]Daarbij komt dat de norm vroeger een half uur was.

toch al heel lang 1 uur in mijn herinnering. heb een buslading spul uit begin 80's onderhouden gehad en zelfs die haalden nog dik een uur op een goede loodaccu.

tegenwoordig met de zelftesters wel fijner, gaat er teveel error knipperen dan moeten er gewoon overal nieuwe accu's in. doorgaans na een 4 jaar, zeker als het continu brand.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 30 januari 2023 19:47:17 (26%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer