Glasco GBV-50 Coca cola koelkast A-30000 (1950-1960)

Ik denk dat je naar een STEK gecertificeerd bedrijf moet zoeken die je een compressor met zijn regelingen kan plaatsen.
Want anders is het niet mogelijk en wettelijk niet toegestaan.

Zoek maar via stek.nl welke bedrijven gecertificeerd zijn.

https://stek.nl/stek-check

maarja, is de compressor wel stuk?? Meestal start relais.. Updaten van kast heeft geen zin en te duur..

dat zal je wel iets gaan kosten dat te herstellen, voorop gesteld dat het geen kabelbreuk, thermostaat, of start relay is. er zit nog R12 koudemiddel in en daar kun je niet meer aankomen. zou de compressor dus eruit moeten dient het ding omgebouwd te worden naar een moderner koudemiddel..

de 115V 60Hz zal geen punt zijn, er zit een grote trafo ingebouwd, en niet sinds gisteren zo te zien..

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 30 januari 2023 20:22:01 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

R600A is wel qua olie compatibel met R12 olie, maar leiding en capillair lengtes komen niet overeen, dus koelprestaties kloppen niet.. Er zijn wel drop in replacement gassen zoals ik dacht R237??

60 Hz compressor kan prima draaien op 50Hz, andersom gaat slechter

Op 31 januari 2023 18:33:51 schreef smd:

60 Hz compressor kan prima draaien op 50Hz, andersom gaat slechter

Dat ben ik niet met je eens SMD.
Want ik heb op schepen gevaren waar de boordspanning 115 V 60 Hz was en we geen koeling hadden voor bier.

Want in de jaren 60 waren koelkasten nog een luxe.

Dus werd de vertegenwoordiger van Heineken onder druk gezet om voor een tafelmodelletje te zorgen. En die kwam er dan ook. Want overstappen naar Amstel, waar we mee dreigden, was dus geen optie (want dat kon toen nog omdat het concurrenten waren).

Het was wel zaak om voor een zware trafo te zorgen, want de aanloopstroom was wel 32 Ampère. Want tenslotte loopt een gesloten koelunit vol belast aan. En moet hij wel door het dode punt zien te komen.

Die huishoudkoelkastjes hebben wat gepresteerd, maar nooit heb ik er een zien overlijden.
Dus het gaat prima een compressor van 50 Hz op een 60 Hz voeding, als je maar zorgt dat de spanning tijdens de start niet te veel in kakt.

Dus lijkt mij een nieuwe compressor een betere optie.
Want als het over geld gaat, dan is het vervangen door een huishoudkoelkast de goedkoopste oplossing, maar ik heb een vermoeden dat het in stand houden van dit nostalgisch plaatje het hoofdoel is. En dan mag het wat kosten.

Eventueel zijn er ook losse compressor/verdamperunits die je ook zonder stek kunt monteren.

Die worden vaak in bv de botenwereld gebruikt om zelf een koelkast te bouwen.
Die zou je ook mogelijk erin kunnen monteren.

Wel kan het zijn dat je de hele binnenkant beter kan opknappen, de vraag is wat er nog aan zinnige isolatie in zit. De koeltechnische kant opknappen is 1, maar als de isolatiewaarde compleet vergaan is schiet het nog niet echt op.

https://www.georgekniest.nl/categorie/548/inbouw-koelunits.html

Maar bv Vitrifrigo heeft ook dit soort koelunits.

Dat is mooi spul, die kende ik nog niet.

Hoi allemaal,

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ik zoek volop verder naar een hersteller, maar ben al blij met de reacties.
Ook i.v.m. de scheepstechniek is zeer nuttig.(koelunit)

Groetjes Wim

@smd

Volgens mij is de compressor niet stuk, maar is er een lek geweest in de leiding. Met tot gevolg dat deze niet meer kan koelen omdat de gas eruit is.

Dat is heel simpel te controleren he... Hoor je nog iets draaien?

Op 1 februari 2023 16:33:14 schreef KellyDK:
Dat is heel simpel te controleren he... Hoor je nog iets draaien?

Ja deze draait nog.

Sja Lampje, als de 50 Hz compressor op 60 Hz draait dan loopt de compressor een stuk harder in toeren, compressor word veel heter. Gaat in paar jaar wel OK maar veroudert erg snel. Andersom draait een 60 Hz compressor wel langzamer op 50 hz en kan minder kwaad.. Heineken, de Marine geweest zeker ;) ?

Oww een lekje.. is dat alles?? probleem dat je geen R12 meer kan vinden, heb nog wel ergens de vervanger R237 geloof ik..

[Bericht gewijzigd door smd op woensdag 1 februari 2023 18:35:13 (17%)

Op 1 februari 2023 18:33:59 schreef smd:

Oww een lekje.. is dat alles?? probleem dat je geen R12 meer kan vinden, heb nog wel ergens de vervanger R237 geloof ik..

zou ik niet te hard zeggen, straks is de verdamper doorgerrot of door het trillen ingescheurd op een bocht in de leiding, heel werk om dat te vinden en te herstellen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 1 februari 2023 15:36:30 schreef Wim Raes:
@smd

Volgens mij is de compressor niet stuk, maar is er een lek geweest in de leiding. Met tot gevolg dat deze niet meer kan koelen omdat de gas eruit is.

Ah, dat was niet slecht geweest om daarmee te beginnen.

Hoe lang staat het ding al lek te zijn?

Ja zeker SMD, maar dat die kast het zo lang volgehouden heeft was voor ons ook een raadsel.
Want de kast heeft zo verschrikkelijk gepresteerd, voor 50 man bier koud maken en dat ook in de tropen. En op een plaats in het schip helemaal voorin, dat hij ook nog eens vlieguren bij slecht weer maakte. En we meer angst hadden dat de gyroscopische krachten de zaak zouden doen ploffen. Maar nee hoor, hij heeft de 5 jaar, dat ik daar gevaren heb, ruim overleefd.

Hallo Wim, ook mijnerzijds welkom!

Van koeltoestanden heb ik weinig tot geen verstand, dus veel advies kan ik niet geven. Op het gevoel weg lijkt complete vervanging van compressor met al wat er rond hangt de beste optie, tenminste als uw budget en entoesiasme en geduld daarvoor volstaan :)

Wel heb ik een beetje leren lezen, en ik meen in uw openingsbericht (dat voorbeeldig is opgesteld, tussen haakjes!) een paar antwoorden te lezen op vragen die sedertdien zijn gekomen.

Hoe lang staat het ding al lek te zijn?

die het plotseling niet meer doet.

Plotseling, dus nog niet al te lang.

heb je er een trafo tussen van 230 naar 115VAC?

die het plotseling niet meer doet.

dus het heeft wel gewerkt, al weten we niet voor hoe lang. Maar een oplossing voor het verschil in spanning moet er wel zijn [edit: er is zelfs een foto van de 230->115~ trafo, daar had ik eerst overheengekeken]. Het verschil van 60<=>50 Hz lijkt me al zorgwekkender, maar nogmaals, ik heb niet zoveel zicht op koeling.

Op 1 februari 2023 21:08:54 schreef Paulinha_B:
Hallo Wim, ook mijnerzijds welkom!

Van koeltoestanden heb ik weinig tot geen verstand, dus veel advies kan ik niet geven. Op het gevoel weg lijkt complete vervanging van compressor met al wat er rond hangt de beste optie, tenminste als uw budget en entoesiasme en geduld daarvoor volstaan :)

Wel heb ik een beetje leren lezen, en ik meen in uw openingsbericht (dat voorbeeldig is opgesteld, tussen haakjes!) een paar antwoorden te lezen op vragen die sedertdien zijn gekomen.

[...]
[...]
Plotseling, dus nog niet al te lang.

Nee, sinds enkele weken ondertussen. Op een gegeven moment was er een plas vocht/water onder de frigo. Sindsdien koelde die steeds minder en minder. Tot op een gegeven moment (alles draaide wel nog) er geen koeling meer was.
De frigo staat al vele jaren in de garage te draaien. en wordt enkel gebruikt om drankjes te koelen om mee te nemen in de wagens.
Er zit inderdaad een transfo die 230 overzet naar 115.(zie foto)
Maar die Hz, daar ken ikzelf niets van ...
[...]
dus het heeft wel gewerkt, al weten we niet voor hoe lang. Maar een oplossing voor het verschil in spanning moet er wel zijn [edit: er is zelfs een foto van de 230->115~ trafo, daar had ik eerst overheengekeken]. Het verschil van 60<=>50 Hz lijkt me al zorgwekkender, maar nogmaals, ik heb niet zoveel zicht op koeling.

Maar die Hz, daar ken ikzelf niets van

Ik probeer het zo simpel mogelijk uit te leggen:
Een transformator werkt door de inkomende spanning aan te bieden op de primaire wikkeling; dat maakt dan een magneetveld in de (weekijzeren) kern; en uit dat magneetveld dan de uitgaande spanning(en) te genereren in de secondaire winding(en).

Dat gebeurt natuurlijk enkel als de inkomende spanning regelmatig wisselt, als men pure gelijkstroom aanbiedt aan de primaire zal er niet veel gebeuren. Bij elke cyclus wordt er zoveel energie in de ijzerkern gepompt als er wordt afgenomen, met een maximum van wat die kern zoal kan bevatten - een grotere ijzerkern zal uiteraard meer magnetische energie kunnen opnemen en doorgeven dan een kleinere.

Als nu die wisseling 60 keer per seconde gebeurt, dan zal men 20% meer energie kunnen doorgeven dan bij 50 wisselingen per seconde. Dus een trafo die gespec't is voor 100 watt bij 60 Hz, die zal bij 50 Hz nog maar 80 watt kunnen doorgeven.

Let wel, ik ga hierbij uit van ideale omstandigheden, in de praktijk zijn er nog wat verliezen hier en daar, zoals bij alle energietransformaties.

Simpeler uitgelegd: de meeste van die compressoren zijn asynchroonmotoren waarbij de toerental afhangt van de netfrequentie. Op een 50 Hz net draaien die bijna 3000 (2-polig) bijna 1500 (4-polig), bijna 1000 (6-polig),... toeren per minuut. Bijna, omdat er altijd wat slip is, maar dat is nu even niet belangrijk.

Als je diezelfde motor op een 60Hz net hangt zal die bijna 3600, bijna 1800, bijna 1200, ... toeren per minuut draaien. Dus 20% sneller. En bij een compressor telt: sneller draaien = meer vermogen leveren. Dus de compressor moet wat harder werken dan waar die voor gemaakt is. Wat overigens best een hele tijd goed zou kunnen gaan hoor.

Op 2 februari 2023 12:52:42 schreef KellyDK:
Simpeler uitgelegd: de meeste van die compressoren zijn asynchroonmotoren waarbij de toerental afhangt van de netfrequentie. Op een 50 Hz net draaien die bijna 3000 (2-polig) bijna 1500 (4-polig), bijna 1000 (6-polig),... toeren per minuut. Bijna, omdat er altijd wat slip is, maar dat is nu even niet belangrijk.

Als je diezelfde motor op een 60Hz net hangt zal die bijna 3600, bijna 1800, bijna 1200, ... toeren per minuut draaien. Dus 20% sneller. En bij een compressor telt: sneller draaien = meer vermogen leveren. Dus de compressor moet wat harder werken dan waar die voor gemaakt is. Wat overigens best een hele tijd goed zou kunnen gaan hoor.

Bedankt voor de informatie!!

Op 2 februari 2023 11:42:15 schreef Paulinha_B:
[...]
Ik probeer het zo simpel mogelijk uit te leggen:
Een transformator werkt door de inkomende spanning aan te bieden op de primaire wikkeling; dat maakt dan een magneetveld in de (weekijzeren) kern; en uit dat magneetveld dan de uitgaande spanning(en) te genereren in de secondaire winding(en).

Dat gebeurt natuurlijk enkel als de inkomende spanning regelmatig wisselt, als men pure gelijkstroom aanbiedt aan de primaire zal er niet veel gebeuren. Bij elke cyclus wordt er zoveel energie in de ijzerkern gepompt als er wordt afgenomen, met een maximum van wat die kern zoal kan bevatten - een grotere ijzerkern zal uiteraard meer magnetische energie kunnen opnemen en doorgeven dan een kleinere.

Als nu die wisseling 60 keer per seconde gebeurt, dan zal men 20% meer energie kunnen doorgeven dan bij 50 wisselingen per seconde. Dus een trafo die gespec't is voor 100 watt bij 60 Hz, die zal bij 50 Hz nog maar 80 watt kunnen doorgeven.

Let wel, ik ga hierbij uit van ideale omstandigheden, in de praktijk zijn er nog wat verliezen hier en daar, zoals bij alle energietransformaties.

Bedankt voor de informatie!!

Dus draait compressor en koelt niet, kans op lekkage groot. Opsporen lekkages is meestal niet zo'n punt hoor Testman..

Op 2 februari 2023 19:15:40 schreef smd:
Dus draait compressor en koelt niet, kans op lekkage groot. Opsporen lekkages is meestal niet zo'n punt hoor Testman..

opsporen niet, maar herstellen is wat anders als je er slecht bijkunt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wil het best uitvoeren maar dan moet kast naar me toe..