Zonnepanelen 3-fase hybride omvormer: meterkast aanpassing

Goedendag,
Ik zou graag mijn te realiseren meterkastaanpassingen ter beoordeling aan deskundigen voorleggen.
Het betreft een 3-fasenkast(6mm2)(dubbele kast), 3 jaar oud, achter een draaistroommeter.
De aanpassingen zijn nodig omdat het grote zonnepanelenpakket (12000Wp) voor nogal wat extra belasting van de meterkast kan zorgen.
Het betreft een hybride omvormersysteem met voorlopig 2 batterijen(48V).
Over deze systemen is nog niet veel bekendheid bij de gemmiddelde installateur.
Ik heb er inmiddels veel over gelezen(ABB document bijv) en met div. adviezen daaruit een meterkastaanpassing op schema gesteld.
In de nabije toekomst komt er een hybride warmtepomp en een electrische auto aansluiting bij en een inductie kookplaat.
Een tekening is bijgevoegd.

De rode pijlen betreffen de aanpassingen. De kWh-meter is nodig voor de hybride omvormer.
Voor de duidelijkheid zijn de nul-draad en de vereffening weggelaten in het schema.
-- Graag een advies, klopt dit schema, en welke waardes te kiezen voor de remautomaat en de aardlekautomaat?
gr Jan

joopv

Golden Member

Ik zit met dezelfde vraag.
Hier schrijft men dat de aardlekautomaat voor de panelen+omvormer 300mA moet zijn vanwege de capacitieve lek van het paneeloppervlak naar aarde.

Je rem automaat 3x40A nemen als je daadwerkelijk 12000watt terug gaat leveren. Zit je op ~17A per fase.

Deze kast kan wel flink warm worden in de zomer door het extra vermogen.

[NL] Hoe groot je remautomaat moet zijn hangt van een aantal voorwaarden af.:
- Wat is de ligging (Z of O/W) van je zonnepanelen en onder welke hoek.
- m.a.w. wordt de 12.000Wp (STC of NOCT)? ook daadwerkelijk omgezet in 12.000W.
- De kast is bedraad met 6mm2, wat is het maxiamle Amperage van je aardlekschakelaars (40 of 63A?).

Stel 11.000 W maximale opbrengst (voorjaar). Per fase is dat 3.666 W, oftewel 16A per fase. Je hoofdzekering is 3 x 25A, dus per fase maximaal 41A. Dat kunnen aardleks van 40A die ene Ampere ook nog wel aan, dus geen noodzaak voor een 3xC40A automaat.

Wat is de afstand van de hybride omvormer tot de meterkast? Gebruik daarvoor kabel die dik genoeg is om onder de 1% spanningsverlies te blijven.

De Enphase is aangesloten op de hybride omvormer. Is daar een aansluiting op?
Of zijn de afgaande draden met elkaar doorverbonden?

Aardlekschakelaar: Wat zeggen de fabrikanten hierover?

Ik mis nog een installatieautomaat van de pv-leiding naar de Enphase kabel.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Goedenavond,
keebrev:
-De panelen liggen onder 45 graden WZW, ik ga uit van max 10.000 W
-Alle aardlekschakelaars zijn 40A.
-De grondkabel = 6 mm, die ligt er al, daar moet de omvormer het mee doen, (<1% red ik net niet): mijn accu's gaan de pieken opvangen...
-De Enphase zit op de generatorpoort van de omvormer, die is daar o.a. ook voor bedoeld volgens de fabrikant.
-Enphase zegt 30mA, de andere omvormer moet ik nog navragen.
-PV is niet rechtstreeks met de Enphase-leiding verbonden, dus een extra automaat toch niet nodig?

Mijn conclusies uit bovenstaande: een remautomaat is niet noodzakelijk in mijn situatie. Maximaal amperage zal de 40 ampere per fase wsch niet overschrijden.
Is deze conclusie correct?

Als ik het plaatje zie dan is de hybride omvormer 8000Wp max.
Ding kan dus maar ogeveer 12 A perfase terug leveren.
Of zie ik dat verkeerd ?

De omvormer wordt ook! gevoed door 6000Wp Enphase panelen( goed plaatje bekijken) :) Staat ook in de tekst :)

Je conclusie is correct vwb de remautomaat.

Voor die kabel van de Enphase microomvormers weet ik de situatie niet. Indien de afstand tot de h.omvormer klein is, en de kabel in zicht, zodat er niet iemand met een spijker er doorheen mept. zou ik het achterwege laten. Maar gaat het via slinkse wegen, uit het zicht, over een grotere afstand, dan wel toepassen.

Op 30 januari 2023 21:28:55 schreef Vermo1:

-De grondkabel = 6 mm, die ligt er al, daar moet de omvormer het mee doen, (<1% red ik net niet): mijn accu's gaan de pieken opvangen...

...maar als je op vakantie bent van de zomer, en er amper energie verbruikt wordt, is je thuisbatterij als snel geheel geladen en gaat de opgewerkte pv-energie het net in...

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Afhankelijk van het merk kan deze hybride omvormer veel meer dan 16A leveren in de zomer door de PV en de accu ontladen.

High met Henk

Special Member

Zwaar offtopic:

Ik zoek ook een 48 v hybride omvormer, maar imeon heeft leveringsproblemen.
Mijn setup is vergelijkbaar met 15 kWp. (36 panelen van ca 400 wp of 440 wp)

Welk merk en type omvormer heeft u?

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 31 januari 2023 06:58:30 (23%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Keebrev:
Voor die kabel van de Enphase microomvormers weet ik de situatie niet. Indien de afstand tot de h.omvormer klein is, en de kabel in zicht, zodat er niet iemand met een spijker er doorheen mept. zou ik het achterwege laten. Maar gaat het via slinkse wegen, uit het zicht, over een grotere afstand, dan wel toepassen.

De Enphase heeft een Alamat 30 mA op de plek waar de hybride omvormer is gesitueerd, (zie tekening) Dat is toch voldoende?

Op 31 januari 2023 06:34:18 schreef Peter112:
Afhankelijk van het merk kan deze hybride omvormer veel meer dan 16A leveren in de zomer door de PV en de accu ontladen.

Ontladen wordt door de slimme omvormer bepaald (kwh meter geplaatst in de meterkast, met terugkoppeling :)

Op 31 januari 2023 06:56:28 schreef High met Henk:
Zwaar offtopic:

Ik zoek ook een 48 v hybride omvormer, maar imeon heeft leveringsproblemen.
Mijn setup is vergelijkbaar met 15 kWp. (36 panelen van ca 400 wp of 440 wp)

Welk merk en type omvormer heeft u?

Mail gestuurd

Ja, dat is voldoende. Is dat het blokje boven de 220V :) ?

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 31 januari 2023 08:41:49 schreef keebrev:
Ja, dat is voldoende. Is dat het blokje boven de 220V :) ?

Klopt, bedankt voor de info

Op 30 januari 2023 18:09:05 schreef Peter112:
Je rem automaat 3x40A nemen als je daadwerkelijk 12000watt terug gaat leveren. Zit je op ~17A per fase.

Deze kast kan wel flink warm worden in de zomer door het extra vermogen.

rem automaat dient daar niet voor.
de remautomaat zorgt ervoor dat de kast zelf niet teveel stroom krijgt.

bv je aansluiting is 3x35A, je hele meterkast is gebouwd op 40A (diffs, voedingsrails...).
als je nu ineens 17A van je zonnepanelen bij aansluit, kan er 52A lopen in de kast. om dat te voorkomen zet je dan een 40A rem automaat die je hele huis beperkt op 40A. de panelen hangen voor die remautomaat en kunnen zelf terugleveren als je de remautomaat af zet om je huis spanningsloos te maken.
je kan dan bv 17A uit de zonnepanelen halen en 23A uit het net. je hebt dus bij zonnig weer een 'zwaardere' netaansluiting aangezien je over die 3x35A kan gaan nu.

als je de hele kast bekabelt op 63A, dan zou je theoretisch tot 3x52A kunnen gaan (35A net + 17A zonnepanelen)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 31 januari 2023 08:41:49 schreef keebrev:
Ja, dat is voldoende. Is dat het blokje boven de 220V :) ?

Laatste? vraag: de Alamat voor de hybride omvormer kan 3x20A zijn (panelen max 17 A)? Aardlek 30 of 300mA moet ik nog uitzoeken.

High met Henk

Special Member

Op 31 januari 2023 08:32:28 schreef Vermo1:
[...]

Mail gestuurd

Geen mail ontvangen?
Mail adres correct? Eindigt op .eu bij mij...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 1 februari 2023 06:59:02 schreef High met Henk:
[...]

Geen mail ontvangen?
Mail adres correct? Eindigt op .eu bij mij...

Mail ontvangen?