Ionisatie vlamwachter petroleumkachel

jerome

Golden Member

Heb hier een kachel van een collega die ong. 2 minuten na de opstart in veiligheid gaat. Is de eerste keer dat ik zo een kousloze kachel open heb. Ik denk dat er een beentje van de ionisatievlamwachter ontbreekt. Nergens een site met wisselstukken, afbeeldingen of repair manuals te vinden. De korte electrode is de HV kant en de langste gaat naar een klein bordje dewelke 6draads naar het moederbord gaat. Heb er de gebuikershandleiding bij die zegt dat herstellingen via de dealer moeten gaan. Weet iemand beter?

Had je de vlamdetector al reeds wat opgelast??

jerome

Golden Member

Nee, had die dingen nog nooit eerder open gezien. Is zo een hard stukje onzuiverheid wat er precies op gesinterd was en gemakkelijk met een punttang los kwam. Had dit opzettelijk laten zitten voor de foto.

Ik ken het apparaat niet maar is ie soms fasegevoelig?

jerome

Golden Member

E2, en betekend: Abnormale verbranding en kachel schakelt uit (Reactie van de verbranding controle systeem.) Is dik 10 jaar oud, en fasegevoeligheid zal niet aan de orde zijn BE met een oud net van 3X230 zonder N.

Je hebt twee electrodes, de ene is vlam detectie de andere de ontsteking electrode. Beide moet je met wat staalwol en benzine proper oppoetsen.

Daarna de branderkop in het midden eruit en ook met kleine messingborstel alle onderdelen proper oppoetsen, spoelen met benzine.

Pas op! Merk de onderdelen van de branderkop in het midden, je moet ze exact terug monteren zoals het was! Maak eventueel foto.

Binnen alles goed reinigen en uitblazen met perslucht, filters van lucht achter en benzine binnen reinigen. Daarna moet ie het weer doen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 30 januari 2023 21:27:21 schreef jerome:
E2, en betekend: Abnormale verbranding

Mijn Zibro gaf ook foutmeldingen maar ik weet op dit moment niet welke. Ik heb een klein ventilatortje bij de luchtaanzuig gezet en daarmee is het probleem over.
Bij mijn type schijnt de verbrandingsluchtinblaasventilator vaker problemen te geven. Moet ik nog uit mekaar halen en smeren.

Zoals CrossfireX zegt, alle rommel verwijderen en goed opschuren, vuil houd ionisatie tegen..

jerome

Golden Member

Straks nog fixen. Het is dus niet zo dat de 2 electrodes naar elkaar vonken. De korte electrode zal dus naar het roosterje vonken. Nieuwe materie voor mij, maar nooit te oud om te leren :-).

Op 31 januari 2023 18:51:26 schreef jerome:
Straks nog fixen. Het is dus niet zo dat de 2 electrodes naar elkaar vonken. De korte electrode zal dus naar het roosterje vonken. Nieuwe materie voor mij, maar nooit te oud om te leren :-).

Kennelijk kun je op de volgende link de gevraagde documenten downloaden

https://www.noticemanuel.com/n_telecharger.php

jerome

Golden Member

Met dank. Draait al een kwartiertje zoals het moet.

Cool.
euhh hot bedoel ik natuurlijk.

Hoeveel ventilators zitten in dit model?

jerome

Golden Member

Onder 1 voor de verbranding en een flinke in de rug voor de warmteafgave.

Op 31 januari 2023 20:56:54 schreef jerome:
Met dank. Draait al een kwartiertje zoals het moet.

Dankzij of ondanks de docu.
Ik heb de werking van de link zelf niet getest.

En Jerome, was het vuil op de pen??

jerome

Golden Member

Op 31 januari 2023 22:13:40 schreef buzzy:
Ik heb de werking van de link zelf niet getest.

Heb de link bij favorieten gezet en eerst de raad van CrossFireX uitgevoerd. Link kan later nog van pas komen :-).
Was dus de aanslag op de inonisatie electrode die de fout meebracht. Van waar dat harde gesteente welke er opgebakken was kan vandaan komen is een raadsel. Begrijp niet zo goed hoe dat kan werken als vlamwachter. Ben ik juist als ik stel dat de electrode negatiever wordt gezet dan het frame en bij het gloeien er een stroompje van frame (anode in dat geval) naar kathode vloeit, zoals dat bij een vacuumbuis gebeurd?

Dok

Golden Member

Wie niet horen wil moet TV kijken.