gebroken LED-lamp

Ik heb diepe in plafond gemonteerde spotlight armaturen. Heel lastig E27 lampen je wisselen, met de toppen van je vingers, vooral als ze na verloop van tijd "vastgevroren"
zitten. Tip: 33 cl spa-rood PET-flesje met afgezaagde bodem, als oplossing a la "na kalf verdronken put dempen"

40 Watt gloeilamp ben ik nu alle aan het vervangen door Philips CorePro LED spot R63. 3 watt 70 lumen/watt spotlight R63 2700 K

De eerste viel uit mijn handen op een stenen vloer. Glas, behoorlijk dik, zwaar gebarsten.

Nu schatte ik in dat ze niet vacuum zijn, en inderdaad hij doet het nog.

Zover ik weet zijn er twee soorten,
1. met twee of 3 kleuren verschillende LED's , om wit na te bootsen
2. Met een kleur LED's aangevuld met een fosfor dat een complementaire kleur licht afgeeft.

Vragen:
1. Ingeval soort 2, gaat de lamp dan stuk, door oxidatie van forfor door binnengetreden lucht?
2. Zijn die lampen met Helium gevuld, om de LED's beter te koelen dan met lucht?

Volgens mij is er van die zaken geen sprake. Waarschijnlijk is het gewoon de lenswerking die nu niet meer optimaal is.

Er kunnen natuurlijk wel andere dingen kapot zijn. Ik zou lekker een nieuwe kopen.

Misschien kan je deze nog wat uit elkaar halen, onderzoeken en in een melkglas armatuur gebruiken.

Sine

Moderator

Tegenwoordig zijn het eigenlijk altijd leds met fosfor op de led drager. En eventueel een mengsel van leds met verschillend fosfor (voor de leds die warmer worden als ze dimmen, of de leds waarvan de kleurtemperatuur instelbaar is)

Dus die kunnen heel oud worden met een barst in het glas.

Misschien moet je de barst afplakken met duk-teep/duk-tape/duct-tape? :D

Leds geven een tamelijk gerichte lichtbundel. De belangrijkste functie van de ballon is het licht enigszins te verstrooien.
Is die gebroken ballon echt van glas? Bij alle ledlampen die ik in handen heb gehad is die van plastic.

help

Golden Member

Ze zijn er van glas en kunststof, weet ik uit ervaring.

Iemand wou even laten zien hoe sterk de bolletjes. We hadden een hele grote bak vol lampen (+1000 meter prikkabel dan heb je veel heel veel lampen nodig)
Lampje op tafel, hamer erbij, klap erop ... PATS deze bleek van glas te zijn terwijl de andere bolletjes die hij eerder in de hand had van kunststof waren :)

Op 31 januari 2023 14:45:39 schreef KlaasZ:
Leds geven een tamelijk gerichte lichtbundel.

Een powerled is volgens mij eerder vergelijkbaar met een puntbron die oogbeschadiging veroorzaakt omdat het licht gebundeld wordt door de ooglens. Dat licht kun je dus maar beter bij de bron verstrooien.
En natuurlijk ook meteen bundelen anders heb je niks aan zo'n "spot".

Tidak Ada

Golden Member

Al die COB-LED filamenten zitten in een of andre gefosforiserde silicone.
Die lampen kunnen gewoon 'uit de ballon'.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †