Soepel netsnoer, en dan ook als het koud is

Ik ben al een tijdje op zoek naar soepel netsnoer, liefst met aangelaste stekker, met en zonder randaarde.

We hebben allemaal van die apparaten met een netsnoer zo taai dat het soms lastig is het apparaat neer te leggen zonder dat het netsnoer het wegtrekt of duwt. Denk bijvoorbeeld aan een simpel soldeerboutje of een Dremel. Ook het oprollen van die snoeren is lastig, zeker als het wat kouder wordt.

Nu heb ik ook wel apparaten gebruikt die dat probleem niet hebben, die beschikken over een heel soepel netsnoer, makkelijk te plooien en op te rollen. Het vaak de wat duurdere apparaten ;-)

Ik zou bij sommige van mijn gebruiksapparaten graag de snoeren willen vervangen door deze soepele snoeren. Ik heb echter geen idee waarop ik moet zoeken anders dan rubber en siliconen en in die gevallen twijfel ik nog steeds of ik de juiste snoeren krijg omdat die materialen ook gebruikt worden in wat meer vijandige omgevingen (olie, vetten, chemicalien, oplosmiddelen, hitte etc).

Kan iemand mij vertellen wat ik moet bestellen of waar ik op moet zoeken?

mel

Golden Member

Siliconen, lijkt me. GEEN rubber bij chemicalien.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

siliconen is vooral als t ook thermisch veel moet aan kunnen.

Het betere gereedschapsspul is vaak neopreen, H07RN-F
Dat is het soepelere rubberspul wat ook bij lage temperaturen soepel blijft

https://www.elektroschakelmateriaal.nl/products/hk-electric-electric-5…
https://www.elektramat.nl/netsnoer-met-schuko-stekker-recht-5-meter-zw…

Laat je in ieder geval niet verleiden met zeer soepele kern, dit is alleen de koper kern.
Verder niet als de letter v vinyl er op staat bv v m v l= vinyl mantel en vinyl om de koper kern.
Vinyl is plastic.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
bprosman

Golden Member

Op 1 februari 2023 13:29:23 schreef mel:
Siliconen, lijkt me. GEEN rubber bij chemicalien.

Siliconen is mechanisch niet zo sterk, scheurt snel bij mechanische invloeden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
help

Golden Member

Bekijk de snoeren die je nu prettig vind werken eens van dichtbij, welke codering staat daar op?
Daarnaast is het ook goed om te kijken naar de gewenste diameter want te dik werkt ook averechts met kleine apparaten.

Ik heb zelf bijvoorbeeld een 125mm slijptol die met de standaard 1.8m (europese unie minimale lengte) komt voorzien van een een snoer met aangegoten stekker van 5m.

Bijvoorbeeld onderstaande:
https://www.toolstation.nl/aansluitsnoer-neopreen/p84343
https://www.toolstation.nl/aansluitsnoer-neopreen/p66614

GJ_

Moderator

Op 1 februari 2023 18:54:52 schreef help:...de standaard 1.8m (europese unie minimale lengte)...

Wist ik niet, waar staat dat? Er is ook gereedschap met bv maar 20cm kabel er aan.
In de wet kan ik het nergens terugvinden.

EDIT:
even gezocht, maar is nergens te vinden.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
jerome

Golden Member

Mijn zware loodgietersbout kreeg de draad van een strijkijzer. Een wereld van verschil :-).

edrateen kabel is erg soepel, ook pur kabel is soepel. echter pur kabel kan niet zo goed met hitte overweg als die edrateen kabel. siliconenkabel kan wel temperatuur hebben, maar mechanisch is het niks. de netsnoeren die oa metabo aan de slijptol heeft zijn ook erg soepel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wij gebruiken dit spul bij ons in de fabriek, stript moeilijk, maar is erg degelijk.

bprosman

Golden Member

Is dat niet een of ander NEN / Keuring dingetje dat het altijd een aangegoten stekker moet zijn ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 1 februari 2023 20:26:11 schreef Schuurprutser:
Wij gebruiken dit spul bij ons in de fabriek, stript moeilijk, maar is erg degelijk.

Is idd ook een optie, dat is ook de gele kabel die vaak in de watersport gebruikt wordt.

https://www.dgrubberholland.nl/asset/media/document/482.pdf

https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/kabel/walstroom-kabel/walstroomkabel/w…

Maar volgens mij is H07RN-F soepeler

Sine

Moderator

Op 1 februari 2023 20:26:11 schreef Schuurprutser:
Wij gebruiken dit spul bij ons in de fabriek, stript moeilijk, maar is erg degelijk.

Maar is beslist niet soepel.

Op 1 februari 2023 20:45:49 schreef Sine:
[...]

Maar is beslist niet soepel.

Dat spul behoorlijk soepel misschien iets minder als rubber kabel. Alleen waar je een rubber kabel kan oprollen en die wel opgerold blijft liggen wil deze kabel juist uitrollen. Het wil ook moeilijker in een hele kleine buigradius maar dat is ook goed dan scheelt weer in kabelbreuk. Maar al met al is het een kabel die soepel genoeg is om aan gereedschap te bevestigen.

Het kan ook goed tegen kou, een PUR kabel heeft bij ons 20 jaar buiten gehangen naar een opslagcontainer en na 20 jaar was de kabel nog in goede staat en geen scheurtjes in de buitenmantel.

We hebben allemaal van die apparaten met een netsnoer zo taai dat het soms lastig is het apparaat neer te leggen zonder dat het netsnoer het wegtrekt of duwt. Denk bijvoorbeeld aan een simpel soldeerboutje of een Dremel.

Op het werk bijna 20 jaar elektrisch gereedschap gekeurd en ik herken dit probleem nauwelijks. Ik ken het alleen val heel goedkope soort plastic kabels zoals bv van bv PVC maar een goede rubberen kabel heeft dit probleem echt niet. Heel soms zie ik wel eens een apparaat mer dergelijk harde plastic kabels en vervang die voor een soepel rubberen kabel. goede kabel zij bv H05RN-F of H07RN-F. Die 5 en 7 zijn de maximum Vp spanning, die is voor bv 230V, 320V en voor 400V, 560V.

Die pur kabels zijn heel duur terwijl een goede rubber kabel een stuk goedkoper is en ook in de kou blijft dat wel soepel. Tenzij jij extreme kou bedoelt maar dan heeft alles het wel zwaar.

https://www.cablepartners.nl/webshop/buigzame-leidingen-rubber-neopree…

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik ga op zoek met deze zeer waardevolle informatie! Dank allemaal!

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Op 1 februari 2023 19:01:26 schreef GJ_:
[...]Wist ik niet, waar staat dat? Er is ook gereedschap met bv maar 20cm kabel er aan.
In de wet kan ik het nergens terugvinden.

EDIT:
even gezocht, maar is nergens te vinden.

Dat zijn heggescharen e,d, die zijn zo kort dat je de snoer niet door kan knippen met de heggeschaar...verlengsnoeren mogen zeker wel..
En aan mijn boormachine zit een stofzuigersnoer....weet je hoe makkelijk dat is ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
help

Golden Member

Op 1 februari 2023 19:01:26 schreef GJ_:
[...]Wist ik niet, waar staat dat? Er is ook gereedschap met bv maar 20cm kabel er aan.
In de wet kan ik het nergens terugvinden.

EDIT:
even gezocht, maar is nergens te vinden.

Kan het helaas ook niet vinden, qua regelgeving beetje hetzelfde als kapsters die niet op hakken mogen knippen...

Twee opties, ik had het mis of ik kan het niet meer vinden 8)7

mel

Golden Member

Op 2 februari 2023 15:37:06 schreef help:
[...]

Kan het helaas ook niet vinden, qua regelgeving beetje hetzelfde als kapsters die niet op hakken mogen knippen...

Van wie en waarom mag dat niet?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Kruimel

Golden Member

Op 1 februari 2023 13:29:52 schreef DJSmiley:
Het betere gereedschapsspul is vaak neopreen, H07RN-F

Inderdaad, dat is de zoekterm voor bestendig netsnoer. Best goed te krijgen en niet debiel duur. Zoek op deze term en je vind geschikte verlengsnoeren om "op te offeren".

Op 1 februari 2023 13:29:23 schreef mel:
GEEN rubber bij chemicalien.

Dat is wel een heel erge generalisatie. Rubber is niet één ding, en "chemicaliën" zijn in essentie alle stoffen. Ik weet geen "chemicalium" waar PVC niet, en neopreen wel tegen kan. Synthetisch rubber is best bestendig, daarom dat ze het gebruiken bij duurdere apparatuur. Het kan bijvoorbeeld tegen olie zonder te verzwakken.

Siliconenisolatie is best bestendig, maar ik heb het als netsnoer nog niet gezien.

die met de standaard 1.8m (europese unie minimale lengte)

Er is vanuit de NEN1010 geen minimum of maximum lengte en de EU heeft daar al helemaal niets over te zeggen maar dan denk ik puur vanuit de NEN1010 en NEN3140.

Er is wel zoiets als maximale weerstand die een aansluitsnoer mag hebben dat is ca 0,5 ohm maar dat meer een advies en indirect volgt dat ook uit de tabellen achter in de nen1010 en de formules voor als je van een dikke draad over gaat naar een dunne draad. Dus in principe mag je gewoon 100 meter aan je boormachine zetten maar dan wel zo dat ook de zekering er bij een sluiting uit gaat ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Platte schoenen met een antislipzool behoort tot de verplichte kappersuitrusting volgens de EU richtlijnen.

Verplicht en richtlijn samen in 1 zin dat kan natuurlijk niet het is een wet en dan is het verplicht of een richtlijn en dus een advies.

Maar ik denk dat vanuit de arbo wet dat eigenlijk het al geregeld is en dan ook nog nog een in het stukje over ergonomie.

Een werkgever kan al een tijdje bepaalde PBM,s verplicht stellen waaronder ook bv schoenen met stalen neuzen dus waarom de EU daar ook nog een plasje overheen moet doen?

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 5 februari 2023 00:39:03 (18%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.