Op 1 februari 2023 15:48:34 schreef T-sec:
Hoe krijg je de dikke aders van de 10mm2 kabel onder de 2.5-4,0mm2 geschikte schroefklemmen van een kookplaat?
Door de 10mm in een lasdoos 64A WCd af te monteren en het laatse stuk met dun draad verder te gaan. Dat is vrij gebruikelijk.
dat ik straks wel het volledige vermogen van de kookplaat kan gebruiken?
Het is een kookplaat met 11 zones waarvan je er 5 tegelijk mag gebruiken. Dus alleen als je met 5 grote pannen tegelijk koot dan kom je in de buurt van het maximale vermogen. Die 5 pannen zuullen zelden alle tegelijk maximaal aan het verwarmen zijn meestal heb je al een paar pannen aan de kook of temperatuur en gaan die op een lager vermogen verder.
Maar zelfs als je ven het maximale vermogen nodig hebt dan lukt dat ook nog gewoon. Je aansluiting is 40A en de zekering die ervoor zit is dat dan ook. Het is wel de bedoeling dat je die 40A continu kan gebruiken dus de zekering is erg ruim. Een zekering moet zelfs 1,2In = 1,2 x 40 = 48 doorlaten en dan zal die eens na een paar uur door smelten. Als je dus alles in he woning uitzet en je 5 zones op je kookplaat op vol vermogen zet dan kan je een paar uur vooruit dat lijkt mij ruim voldoende voor de meest veel eisende gerechten.
Maar zelden komt dat zover en zal zelfs onder 40A blijven omdat je zelden alles tegelijk op vol vermogen hebt staan.
Geen idee hoe het daar is, maar....
220 V is vrijwel nergens gewoon.
TS zegt zelf en leek te zijn en voor bijna elke leek is het nog steeds gewoon 220V. Het zal nog wel enkele decennia zo blijven hangen dus wen er maar alvast aan.
Ik kan niet zien wat de waarde van de hoofdzekeringen zijn,
Helemaal links bovenaan staat "Rating of incornmer" Ik vermoed dat ze daar gewoon de aansluitwaarde mee bedoelen.
maar je hebt in elk geval een drie fasen aansluiting
Ja dat is nu wel duidelijk het is 3 fase dus 3x 40A = 27,6kW dat zou ruim voldoende moeten zijn waarvan ruim 11kW in gebruik is.
[Bericht gewijzigd door
benleentje
op 1 februari 2023 16:51:34
(10%)