Frequentieregeling 3-fase motor

Hallo Allemaal,

Ik heb een regelaar van 30KW die een wals motor aandrijft. Door de opgenomen amperes van de wals wordt de toevoer geregeld. Nu kwam de vraag van de programmeur als we ook op vermogen van de wals kunnen regelen.

Wat zijn hiervan de voordelen?
Komt dat niet het zelfde neer als opgenomen stroom?

30KW 3 fase motor
1500 rpm
Frequentie geregeld
Standaard 50 hertz ingesteld
Frequentie regelaar dient enkel voor start stop van de wals i.v.m. massa.

Groet,

Steelwood

Nauwelijks.

Vermogen is spanning maal stroom. Omdat de spanning redelijk constant is, zal het vermogen redelijk lineair met de stroom zijn.

Ik neem aan dat je "opgenomen stroom van de FO" meet en gebruikt voor de terugkoppeling, niet de stroom naar de motor.

De spanning naar de motor kan namelijk wel varieren: Die hangt af van hoe hard de motor op dat moment draait. (wederom: zo goed als lineair).

edit: Hmm. Zoals je het formuleert: het lijkt er op dat je de stroom van de motor (wals) meet en niet die naar de FO gaat. Op zich kan dat ook een voordeel zijn: Die is lineair met "hoe hard die motor moet werken". Dat zal je in zo'n geval willen terugkoppelen op, zeg: "ongeveer 80% van z'n max". Je kan, als de snelheid terugloopt en de boel minder hard draait dan normaal zomaar bij MINDER dan het max vermogen van de motor MEER dan de max stroom van de motor de motor in duwen. De FO zou zo ingesteld moeten zijn dat ie dat niet toestaat, maar dan loopt denk ik je proces in de soep terwijl nu de terugkoppeling dan precies reageert op wat er belangrijk is.

Maar het is een lastige vraag: Waarom er teruggekoppeld wordt en hoe, dat vertel je niet dus wat dat betreft is het een beetje gokken.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 1 februari 2023 17:27:42 (49%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Je kan eigenlijk maar twee dingen regelen:
1) snelheid
2) koppel
Je moet wel een keuze maken, je kunt niet tegelijk koppel én snelheid regelen.

Het vermogen is gewoon snelheid x koppel.

EDIT:
ik denk dat ik het verkeerd begreep:
De stroom is een maat voor het koppel. Je kunt aan de hand van het koppel natuurlijk de toevoer regelen. Als die wals altijd gewoon op 50Hz draait is het totaal nutteloos om het vermogen er bij te betrekken. De snelheid is namelijk gewoon constant.

Is het een wals of een coiler?

Wat ik tussen de regels door lees is dat er niks geregeld wordt. Althans niet op de frequentie regelaar zelf.

Wat volgens mij het geval is, is dat de TOEVOER naar de wals toe van het product (wat het dan ook mag zijn) geregeld wordt door te kijken hoeveel stroom de regelaar (en dus de motor aan vermogen levert) werkelijk trekt.

Het is dus eigelijk hetzelfde als je bij wijze van zelf een stuk hout op een zaagmachine legt en zodanig duwt dat je zaag niet stil komt te staan. Daarbij regel je zelf als persoon "op het gehoor van de motor" of die nog "lekker" zaagt en duw je gewoon wat minder snel/hard.

In dit geval wil de TS niet op de opgenomen stroom regelen maar het vermogen wat de drive uit het net haalt.

Maar de TS mag het even verder uitleggen of ik het juist begrepen heb.

In dit geval kan het effectieve vermogen wel een ander resultaat geven. Onbelast trekt de motor namelijk nog steeds een redelijke stroom omdat de cos-phi achteruit gaat. Dus klopt een simpele berekening I*U niet meer.

De opgenomen stroom van de FO is dacht ik wel lineair met het vermogen als je een nette drive hebt die een power factor corrector heeft. Dan maakt het niet zo veel uit.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
GJ_

Moderator

Op 1 februari 2023 19:13:24 schreef henri62:
Wat ik tussen de regels door lees is dat er niks geregeld wordt. Althans niet op de frequentie regelaar zelf.
...
De opgenomen stroom van de FO is dacht ik wel lineair met het vermogen als je een nette drive hebt die een power factor corrector heeft. Dan maakt het niet zo veel uit.

Ik was er intussen ook achter dat ik het eerst iets te snel gelezen had.

De stroom is een maat voor het koppel. Uiteraard kun je als je de snelheid weet ook het vermogen bepalen.
Op zich kan ik me het nut niet bedenken van het vermogen gebruiken voor een regeling. Heb ik de afgelopen 30 jaar ook nergens gezien trouwens.
Maar als ie wil, en als het een beetje een moderne drive is is er vast wel een parameter uit te lepelen met het geleverde vermogen.

Op 1 februari 2023 18:49:09 schreef GJ_:
Je moet wel een keuze maken, je kunt niet tegelijk koppel én snelheid regelen.

Wat ik er van begrijp is dat ze door de toevoer te knijpen de machine lichter kunnen laten lopen. Als je dat te veel doet dan kost dat productie, vandaar dat je zo hoog mogelijk, maar binnen de grenzen wil zitten.

Dus dingen als: Het vermogen uit de drive halen: Nog steeds "leuk dat het kan" en waarschijnlijk zijn ze daar ook naar het kijken, maar de vraag is niet kunnen we het vermogen gebruiken? Maar heeft dat nut?

Pluspunt (voordeel): het vermogen op je aansluiting is constanter.

Nadeel: Je motor gaat kapot, of in bescherming, of je krijgt minder productie.

Zoals ik het begrijp heeft de originele ontwerper precies de juiste parameter genomen om de terugkoppeling op te baseren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Daarom eigenlijk mijn vraag: als het een coiler is moet je er zonder al teveel kennis niet zelf aan gaan lopen klooien. Daar is de spanning in de plaat namelijk van belang en word geregeld. De spanning is afhankelijk van de wijze van wikkelen. En als je de stroom gebruikt, de enige juiste parameter in dat geval, moet je ook nog rekening houden met het actuele aantal wikkelingen en de materiaaldikte.

Bij walsen is de juiste spanning ook om verschillende reden van belang, en vrijwel nooit om "het maximale" er uit te halen.

En dan ook nog een om ongebruikelijke parameter als het vermogen vragen, klinkt hoe dan ook als iemand die zich er nog niet vol in verdiept heeft. Gelukkig is het een kleine motor dus heel veel schade kunnen ze niet aanrichten.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Blijf het vreemd vinden.
Misschien weet ik er te weinig vanaf.
Wat gebeurt er als er geen materiaal onder de wals ligt?
Dan daalt normaal gesproken het opgenomen motorvermogen, dat kun je alleen maar weer gelijk krijgen als je de wals (motor) sneller laat draaien.

En als de wals altijd op 1500 toeren draait dan valt er weinig te regelen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

In dit geval draait de wals op een constant toerental.