Versterker als streamer gebruiken

Yamaha RX-A880 is een versterker die je met de MusicCast APP kan besturen wat ik zeer op prijs stel. Het werkt goed. Hij wordt als Music-Streamer gebruikt. Maar waarom dat vermogen gebruiken als er geen boxen op aan zijn gesloten?

Het doel is om de interne Amp-Voeding (-50v/+50v) van de versterker uit te schakelen, en het detectie systeem te omzeilen. (ik ben er niet bang voor dat de versterker alsnog kapot kan gaan vawege de omzeiling van het detectie systeem, want er komt geen versterker vermogen meer bij kijken)

Het leek me wel een leuk idee om dit in deze tijd met deze hoge energiekosten te doen want er zitten sowieso geen boxen op aangesloten, en de versterker staat dan ook veel aan. (veel stroom voor niks dus)
De trafo die erin zit heeft 2x50v en 12x12v uitgangen, verder niks. Verder zit er ook een AC/DC conveter met 3.3v en 5v in de versterker.
Ik denk dat het wel te doen zal zijn om wat beveiligingen te overbruggen die erop duiden dat de DC-Spanning over de condensatoren te laag is. Vaak lijkt dat makkelijker dan gezegd, en hangt het ééne aan het andere vast. Het is nie zo dat ik de hele schakeling begrijp, dat zeg ik er wel effe bij.

Het gaat om:

  • DC_PRT
  • I_PRT
  • AMP_OLV
  • AMP_LMT
  • PS1_PRT

Dit is een PDF met de Service Manual Schema's voor de RX-A880:

Yamaha RX-A880 Schema's.pdf

Foto MAIN AMP Sectie: (zie rode vierkante aanduiding) Page 113/114
(dit is alleen de connector / klik voor de grotere tekening)
https://i.postimg.cc/1XCvys5L/Main-1.png

Foto CPU Sectie: (zie rode vierkante aanduiding) Page 106
(dit is alleen de connector / klik voor de grotere tekening)
https://i.postimg.cc/QNJVNSZN/Digital-4of7-detail-1.png

Hieronder het idee waar het om gaat:

fred101

Golden Member

Heb je al gemeten hoeveel hij verbruikt zonder speakers. Dat zal veel minder zijn dan met speakers.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Die power trafo's zelf verbruiken relatief weinig. Ik zou om te beginnen eens gaan meten hoeveel stroom dat apparaat gebruikt zonder boxen. Dat zou best nog wel eens mee kunne vallen.

dacht dat het iets minder dan 50watt was. Maar ja dat ding staat makkelijk 10 uur per dag aan.
Ach ja zou je zeggen 0.5 KWH ppfftt.
0.5 x 360 = is nog altijd 180 KWH met deze huidige stroom prijzen.
Deze (wereld) toestanden (en prijzen) blijven nog wel een paar jaar zolang er oorlog is. Dit houd nog jaren aan zo op deze manier. Kijk maar hoe ze zich erop voorbereiden.

Het verbruik valt wel mee, maar elke dag, en dan over het jaar, hhmm.

Kijk:
De slagroom ging van 1.00 naar 1.50.
De salade ging van 3.00 naar 3.80.
Gas / Stroom.
En ga zo maar door.
Toch maar eens zuinig aan doen, en wellicht is het een kleine ingreep dat leuk doet besparen over de jaren.

Ik wou er gewoon eens induiken, en te weten komen waar ik op moet letten.
(en wat leuk als je aan het eind van het jaar geld overhoud om 80 spuitbussen slagroom te kopen) ;)

Henk H.

Golden Member

Waar komt het geluid dan vandaan, vraag ik mij af? Je streamt uiteindelijk toch om iets te horen.

fred101

Golden Member

Op 1 februari 2023 19:45:52 schreef daan69:
dacht dat het iets minder dan 50watt was.

Meten is weten.

Dit ding heeft een berg digitale electronica. Dat zal waarschijnlijk een constante hoeveelheid watt gebruiken. Daarnaast zit er een eindversterker in, die trekt zijn max stroom als er boxen aanhangen en je het max vermogen naar die boxen stuurt. Als er geen boxen aanhangen gaat er geen vermogen heen, en bij zoiets digitaal gestuurd als dit, misschien helemaal niets (er is ook nog een eco mode)
Als je minder wilt gebruiken dan is een andere receiver misschien een betere optie.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Moeilijk ??
Ik dacht het gewoon simpel was.
Dit apparaat wordt als streamer gebruikt, dus moet de versterker iets anders zijn toch?
Tegenwoordig gaat alles via WIFI/LAN. Makkelijk communiceren zo.
Aan de opstelling wou ik niet komen, wel aan het vermogen wat onnodig gebruikt wordt.
Verbruik ligt op 45watt schommelend. Ik wist namelijk nog dat het tussen de 40 en 50 zat van ooit dat gemeten te hebben.

fred101

Golden Member

Je hebt 2 schemerlampen, in de ene zit een 100W lamp maar die heb je met een schakelaar uitgezet, in de andere kan een 100W lamp maar die heb je er uit gedraaid. Welke van de 2 verbruikt het meeste ?

Je hebt een versterker, die kan 100W in een luidspreker dumpen maar je hebt de luidspreker er niet op aangesloten. Net als een schemerlamp zonder lamp kost dat geen vermogen. (OK, een eindtrap die niets hoeft te doen kan een beetje stroom trekken, ligt aan de klasse) Die 45W wordt verbruikt door alle electronica in de receiver die jij wel wilt blijven gebruiken. Bekijk hert schema eens, al die grote digitale ICs draaien niet op lucht. Dat ding is een soort van computer en versterker in een. Het versterker deel doet nu nagenoeg niets, het computerdeel moet nog steeds vol functioneren en net als je PC trekt dat stroom. (FPGA, wifi, een processor, PLD, DSP ICs, video versterker, HDMI electronica, geheugen, etc, dat trekt allemaal stroom)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Klopt, das meer dan ik dacht, jammer dat dit niet echt terug te vinden is in de gegevens van het apparaat. Maar omdat ik er toch niet mee verder kom ga ik dan toch maar de opstelling veranderen.

Thankx people......

Op 1 februari 2023 23:04:09 schreef daan69:
Klopt, das meer dan ik dacht, jammer dat dit niet echt terug te vinden is in de gegevens van het apparaat. Maar omdat ik er toch niet mee verder kom ga ik dan toch maar de opstelling veranderen.

Thankx people......

Nou ja, je gebruikt de versterker niet als versterker. Maar het is voor ons onduidelijk waarvoor je 'm wel gebruikt.

Ik bedoel: in principe is het signaal wat je aan de ingang van de versterker aanbiedt, sterk genoeg om rechtstreeks te streamen. Je zou ook de hele versterker kunnen weghalen. Maar jij doet er iets mee en dan vraag ik me af: Wat?

Gebruik je alleen de ingangsselector? Of misschien zit er een mengpaneel in? Of een equalizer. Of een DAC?

Op 2 februari 2023 01:15:52 schreef LuckyStrike:
[...]
Nou ja, je gebruikt de versterker niet als versterker. Maar het is voor ons onduidelijk waarvoor je 'm wel gebruikt.

Ik bedoel: in principe is het signaal wat je aan de ingang van de versterker aanbiedt, sterk genoeg om rechtstreeks te streamen. Je zou ook de hele versterker kunnen weghalen. Maar jij doet er iets mee en dan vraag ik me af: Wat?

Gebruik je alleen de ingangsselector? Of misschien zit er een mengpaneel in? Of een equalizer. Of een DAC?

Met andere woorden: vertel eens hoe en naar wat je streamt?
"Streamen" kan op heel veel mogelijkheden.

Als ik een gok mag doen: je hebt in diverse ruimtes actieve speakers waar je naartoe "streamt".
LuckyStrike probeert te achterhalen of je niet eenvoudiger en zonder die A/V receiver kan streamen.

Ja, heb meerdere speakers in huis die via de LAN gaan.
En de receiver heeft ook een usb poort voor een stickie met veel muziek erop, in de receiver zitten ook DAC's.
DAB+ radio zit er ook in.
Verder kan je de receiver via de MusicCast APP alles laten doen, en hem zo op die manier als een soort mediaplayer gebruiken.

Op 2 februari 2023 14:30:09 schreef daan69:
Ja, heb meerdere speakers in huis die via de LAN gaan.
En de receiver heeft ook een usb poort voor een stickie met veel muziek erop, in de receiver zitten ook DAC's.
DAB+ radio zit er ook in.
Verder kan je de receiver via de MusicCast APP alles laten doen, en hem zo op die manier als een soort mediaplayer gebruiken.

Dat bedoel ik dus: zet een MusicCast client op de PC die streamt en je kunt die hele versterker, die je nu ca 100 €uro per jaar kost, op marktplaats zetten