vragen schakeling, waarom deze opstelling

hallo mede forum leden,

ik ben op dit moment bezig om via een breadboard een schakeling te maken en ben tegen een paar dingen aan gelopen.
de schakeling heb ik toegevoegd het gaat om een accu indicator

1. hierbij worden er 4 Diode 1N4002 gebruikt Max: 100V
nu is mijn vraag waarom worden deze 4 diodes zo opgesteld als er toch maar een labvoeding ingestelde waarde max 14 volt toe gediend heeft dit te maken om wisselstroom in een gelijkstroom snap dit niet zo goed

2.BF256B JFET Transistor dit type wordt gebruikt voor de deze max 30v kan sturen. omdat de accu toch nooit een waarde van boven de 13 volt zal hebben. wordt de transistor gebruikt om te schakelen richting de zenerdiode ?

mijn vraag is of iemand mij kan uitleggen of dit zo goed verwoord is of uitleg zou willen geven met een betere voorbeeld.

Die brugschakeling dient om het verkeerd ompolen van de schakeling tegen te gaan en kun je niet weglaten omdat de spanningsval over die dioden ook meetelt voor de aanduiding.

Die BF256's staan als stroombronnen geschakeld (+-15mA), vandaar het ontbreken van stroombeperkende weerstanden voor de leds en als voordeel geeft dat een stabielere lichtsterkte van de leds als de spanning op de batterij varieert.

LDmicro user.

bedankt voor de feedback dit helpt me een beetje om het te snappen.
ik heb de schakeling gebouwd deze werkt goed als ik regelbaar de labvoeding instel op bepaalde waardes. is deze schakeling zo goed opgebouwd of zou ik dit beter kunnen doen

Ik zie geen kipperled, die kun je niet door een rode led vervangen, beter van die kring dan weg te laten.

En als ze goed werkt kun je ze misschien op gaatjesprint solderen.

LDmicro user.

Dan is het goed, een beetje verwarrend omdat die aan de andere kant staat dan de tekening aangeeft.

LDmicro user.
Schimanski

Golden Member

Op 1 februari 2023 18:46:27 schreef Sine:
De 3mm groen is een knipper zo te zien.

Ja, zwart puntje.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum