Beveiligen van accu voor verkeerd aansluiten

Hallo forumleden.

Wij krijgen als goed is een nieuw accupakket en een motor.
en wij willen de accu beveiligen van verkeerd aansluiten met de lader,doormiddels een Diode,alleen ik heb geen idee hoe ik uit moet rekenen watvoor diode we nodig hebben.

Weet een van jullie raad?

Met vriendelijke groet.
Marijn

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Student drenthe college.

Ik heb respect voor accu's. en zeker voor lithium accu's

Wat voor stromen en wat bedoel je met verkeerd aansluiten?

Zo'n 5kWh pakket ga je niet ff met een diodetje in serie aansluiten. Dat is waanzin, nog los van de benodigde koelingen.

Beveiliging tegen ompolen doe je door in de basis te zorgen dat dat niet kan, dus de juiste connectoren toe te passen. En de kabels beveiligen doe je met zekeringen.

Wat is het doel? Een 5kWh 48V nominaal (60V piek) pakket is geen speelgoed.

Begin met een kleine loodaccu kennis op te doen. Pas daarna kun je beginnen aan het grotere spul. Gezien je vraagstelling zou ik, op dit moment, zeker wegblijven van hoogvermogensspul (voor je eigen veiligheid)

Ja dat weet ik,we doen dit als schoolproject,we hebben een electrokart.
en de nodige begeleiding

Ik heb respect voor accu's. en zeker voor lithium accu's

Wij willen graag (Ik heb dat opgepakt) dat we de accu gaan beveiligen tegen verkeerd aansluiten,mij is verteld dat er dan een Diode tussen moet worden geplaats,want de diode was een gelijk richter en laat dus in 1 richting stroom door. (in mijn ogen perfect geschikt)
Alleen heb ik geen idee watvoor soort diode ertussen moet,en hoe dat aangesloten dient te worden.
dat de diode dus voorkomt dat als de + & - zijn omgedraaid er geen stroom kan lopen (of een minimale niet gevaarlijke stroom die de accu kan beschadigen)

En zelf zit er nog maar een aantal maanden bij,en zeker zal ik oppassen,de accu van de kart is gedemonteerd en er worden een aantal cellen vervangen,dus de installatie is spanningsloos.

Dont wory , I work safe

Ik heb respect voor accu's. en zeker voor lithium accu's

Omdat de voorgestelde richting onjuist is, is deze vraagstelling mijns inziens ongeschikt voor dit forum.
Dat betekent niet dat u er in het kader van de opleiding niets aan heeft (hoewel ik hier allerlei gevoelens bij heb), maar wij kunnen daar niet bij helpen.

Arco

Special Member

Een diode zal de lader waarschijnlijk niet leuk vinden (er verdwijnt dan 1+ volt)
Relais kan:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een motor op slechts 48V zal veel amperes trekken. En dat in een domme diode wegstoken wordt een beste dure kachel.

Gezien de vraagstelling 'is verteld dat er een diode tussen moet'... wil ik geeneens een geschikt model voorstellen. Met de huidige kennis is het gewoon onverantwoord om aan dergelijke systemen te willen werken.

<edit vanwege onzin en niet lezen van origineel TS, zie verderop voor wat beter commentaar>.

Sluit gewoon je kabel goed aan en een plaats een zekering.

Als je echt wil beveiligen kan dat ook met een mosfet en wat elektronica gedaan worden, maar ook dan heb je verliezen. Die verliezen zijn wel een stuk lager dan die van een diode.

Een beetje lader heeft trouwens zelf een beveiliging, die meet de spanning voordat de stroom wordt aangezet.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op donderdag 2 februari 2023 15:07:37 (40%)

Als jullie nu zelf even de vraag goed lezen, de TS wil alleen de lader beschermen, dus het is totaal onzinnig om de motorstroom erbij te gaan halen.

De vraag is hoeveel stroom de lader kan leveren, en of die ermee om kan gaan dat er een beetje spanningsval is.

@Arco: dat circuit lijkt een leuke oplossing, maar heeft m.i. minstens 2 grote nadelen: ten eerste zal het relais, eenmaal aangetrokken, nooit meer afvallen, waardoor de beveiliging dus ook niet werkt, en daarbij zal er altijd een stroom door het relais blijven lopen, waardoor je de accu leeg trekt.

@Hoeben: 0.7A * 100V is geen 700W, maar 70W. Gevalletje je had kunnen aanvoelen dat dat niet kan kloppen. Alsnog is 70W best significant natuurlijk, maar de TS wil de motorstroom helemaal niet door de diode laten lopen, en hij gaat vast niet laden met 100A

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 2 februari 2023 13:34:36 (19%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Relais wordt gevoed door de lader... (mmar je hebt gelijk wat aangetrokken blijven... )

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 2 februari 2023 13:35:30 (41%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als hij aangetrokken blijft door een stroom vanuit de accu, trekt hij toch ook de accu leeg.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

...wij willen de accu beveiligen van verkeerd aansluiten...

Best solide spul zo te zien op deze site: https://www.vanguardpower.com/eu/en_gb/home.html

Ik vraag me sterk af of een diode wel noodzakelijk is. Gezien de accu een eigen BMS heeft, zo zie ik op de afbeelding. Heb je de datasheet van zowel lader als accu goed doorgenomen?

Kwaliteit boven kwantiteit

Als je er een goede stekkerverbinding van maakt die maar op één manier past. zoals bij een heftruck of een e bike kan het ook.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
StijnN

Golden Member

Op 2 februari 2023 14:40:11 schreef Hunebedbouwer:
Als je er een goede stekkerverbinding van maakt die maar op één manier past. zoals bij een heftruck of een e bike kan het ook.

Dit is inderdaad de beste oplossing.

Je moet niet beveiligen tegen iets dat men verkeerd kan doen, je moet er voor zorgen dat men het niet verkeerd KAN doen!

A person who never made a mistake never tried anything new.

Op 2 februari 2023 13:31:52 schreef SparkyGSX:
Als jullie nu zelf even de vraag goed lezen, de TS wil alleen de lader beschermen, dus het is totaal onzinnig om de motorstroom erbij te gaan halen.

De vraag is hoeveel stroom de lader kan leveren, en of die ermee om kan gaan dat er een beetje spanningsval is.

@Arco: dat circuit lijkt een leuke oplossing, maar heeft m.i. minstens 2 grote nadelen: ten eerste zal het relais, eenmaal aangetrokken, nooit meer afvallen, waardoor de beveiliging dus ook niet werkt, en daarbij zal er altijd een stroom door het relais blijven lopen, waardoor je de accu leeg trekt.

@Hoeben: 0.7A * 100V is geen 700W, maar 70W. Gevalletje je had kunnen aanvoelen dat dat niet kan kloppen. Alsnog is 70W best significant natuurlijk, maar de TS wil de motorstroom helemaal niet door de diode laten lopen, en hij gaat vast niet laden met 100A

Oeps, volgende keer toch maar de rekenmachine erbij...
Ik werd op het verkeerde been gezet door eerdere posts. Inderdaad alleen de originele TS lezen is beter.

Elke goede acculader heeft zelf al een bescherming, die gaat echt niet laden als hij een verkeerde spanning op zijn klemmen ziet.

Een Lithium accu mag je met een flinke stroom laden, dat wel. 100A lijkt me wel te veel. De datasheet die hier staat geeft aan 5 kWh in 5,3 uur, dat is toch ca. 1 kW. Dat gedeeld door 48V (calculator erbij genomen) is toch wel ca. 20 Ampere. Dit allemaal zelfs zonder verliezen mee te nemen.
Dus 20*0,7 is grofweg 15 Watt.

MAAR:
Praat de lader met de BMS via de CAN-bus? Kan de BMS niet gewoon tegen ompolen? Beveiligt de BMS tegen te hoge accuspanning (ik neem aan van wel). Vanguard kan dat allemaal wel vertellen. En dan kan, vermoed ik, heel die diode gewoon weg.

Wel een erg grote accu voor 5,09Wh 8)7

Sukkels!

fred101

Golden Member

Wij krijgen als goed is een nieuw accupakket en een motor.

Ik zou even wachten tot ze binnen zijn. Zou me verbazen als dat ding niet al een laadstekker heeft die maar op 1 manier kan worden aangesloten ? (op de foto is links een soort van bajonet connector zichtbaar. De specs vermelden een plugin ready charging system.

En als dat niet zo is de zou ik lader en accu van een geschikte connector voorzien die verkeerd om aansluiten uitsluit. Dat is de veiligste, meest failproof en meest hufterproof oplossing en geen heet wordende diodes of slijtende en stroom verbruikende relais.

Kees, in de specs staat 5kWh.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 2 februari 2023 15:26:53 schreef fred101:
En als dat niet zo is de zou ik lader en accu van een geschikte connector voorzien die verkeerd om aansluiten uitsluit.

En als je bij het maken daarvan een foutje maakt.... ben je de sjaak. Ervaringsdeskundige hier. :-)

Op 2 februari 2023 15:13:56 schreef deKees:
Sukkels!

Eens! Ik had hem ook gespot, maar je was me voor.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 2 februari 2023 15:29:26 (81%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 2 februari 2023 12:20:10 schreef Marijn!1408:
Wij willen graag dat we de accu gaan beveiligen tegen verkeerd aansluiten ...

Aansluiten waarop?

Op 2 februari 2023 15:27:14 schreef rew:
Ervaringsdeskundige hier. :-)

Ik ook!
Toen ging een rood ledje branden op de lader :P

Maar erger was toen helemaal geen ledje wou branden. Toen ging ik kabels checken, stopcontacten, tot aan de meterkast toe. Uiteindelijk kwam ik er achter dat ik een accupool nog los had hangen.

Die diode zal niet veel helpen, als je de accu een keer verkeerd om aansluit.., owee... Rook en vuur, spreek van succes hier... :( Want zo een lood/zuur accu verdampt je diode in een paar seconden en ook sporen op de printplaat van je lader.

Een goede lader heeft bescherming daarvoor, maar je diode die verdampt denk ik. Een goede lader laat een rood ledje branden. En er gebeurt helemaal niks.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op donderdag 2 februari 2023 17:04:58 (24%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Eerste vraag is hoe je alles aan elkaar gaat bouwen.

Waarschijnlijk ga je de beveiliging in of aan de lader bouwen.
Dan zou het schema van Arco kunnen werken, mits je de voeding van het relais uit de batterij laat komen en niet uit de lader. Voor de leuk zou ik ook een lampje toevoegen zodat je kunt zien dat het goed zit.

De procedure wordt dan:
- lader uitschakelen
- batterij koppelen.
- Als het goed is komt het relais op.
- als de accu verkeerd-om wordt aangesloten dan komt het relais niet op en kun je niet laden.
- dan lader inschakelen.

Maar dan ga ik er wel vanuit dat de lader ertegen kan om een accu op de klemmen te krijgen terwijl de lader uitstaat.

Op 2 februari 2023 17:03:15 schreef CrossFireX:
Die diode zal niet veel helpen, als je de accu een keer verkeerd om aansluit.., owee... Rook en vuur, spreek van succes hier... :( Want zo een lood/zuur accu verdampt je diode in een paar seconden en ook sporen op de printplaat van je lader.

Een goede lader heeft bescherming daarvoor, maar je diode die verdampt denk ik. Een goede lader laat een rood ledje branden. En er gebeurt helemaal niks.

Met deze zal het wel meevallen :)

Gr.F_S

Op 2 februari 2023 17:03:15 schreef CrossFireX:
Die diode zal niet veel helpen, als je de accu een keer verkeerd om aansluit.., owee... Rook en vuur, spreek van succes hier... :( Want zo een lood/zuur accu verdampt je diode in een paar seconden en ook sporen op de printplaat van je lader.

Dat ligt eraan; als je de diode in sperrichting over de uitgang van de lader zet wel natuurlijk, maar als de diode in serie staat met de lader of accu gaat het wel goed.

Het voordeel van de diode in sper over de uitgang is dat hij bij normaal gebruik geen verliezen geeft en dus ook niet warm wordt. Als je ook een zekering in serie met die uitgang opneemt, zou die eerder moeten aanspreken dan de printsporen of de diode. In het ergste geval moet je zowel de diode als de zekering vervangen.

Ik vermoedt dat jouw lader een unidirectionele TVS aan zijn uitgang heeft gehad, en geen zekering.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het einde is in zicht

Na lange tijd van stilstand bij idt project is het nu eindelijk weer opgepakt en gaan we binnenkort rijden met de kart.
Er is besloten om het nieuwe pakket aan te sluiten,dus de nieuwe vangaurd 5kw accu en een nieuwe inverter.

En wat betrefd beveiliging tegen verkeerd aansluiten,hebben we besloten om een oplossing te maken dat je hem NIET verkeerd KAN aansluiten,dit is de meest gunstige oplossing.

Ik dank jullie allemaal voor de kennis.

Met vriendelijke groet.
Marijn

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Student Drenthe College.

Ik heb respect voor accu's. en zeker voor lithium accu's