Vergeet alles dat op de FM band werkt. Dat is kritisch qua opbouw en een vrijlopend oscillatortje fietst alle kanten op als je er met je hand bij in de buurt komt.
Daarnaast is het natuurlijk héél erg illegaal, en is het nogal begrijpelijk dat het illegaal is. En stel je hebt 90 havo 2 leerlingen, dan zit er gegarandeerd een stel ouders tussen die er natuurlijk gigaaaaaantisch zwaar aan tillen dat DE SCHOOL ONZE ONSCHULDIGE ZOON ILLEGALE DINGEN AAN HET LEREN IS. Of het nu afluisteren of 'gewoon' zenden is, het is illegaal als het zelfgebouwd is.
Als je zelf zendertjes wil bouwen, bestel dan een bergje 27.145 kristallen. Die zijn goedkoop en makkelijk verkrijgbaar. Nog steeds illegaal, maar in ieder geval zit je gegarandeerd op de juiste frequentie, is de boel minder gevoelig voor verlopen, en heeft het agentschap telecom helemaal geen interesse in een milliwat-niveau zendertje dat zit te fluisteren tussen de tokkelaars die nog steeds regelmatig 25w versterkers in hun auto/truck hebben.
Ik zou dergelijke dingen met infraroodleds doen. Basisprincipe kunnen ze zelf bouwen met afstandsbediening led-zenders en ontvangers. Als speciale demonstratie van hoe ver je kan gaan, kan jij een grote IR schijnwerper bouwen en op de (bewolkte) lucht richten. Met wat experimenteren kan je op kilometers afstand je signaal nog opvangen, als je ook zorgt voor wat optica.
Werk niet met lasers als je wat langere afstanden wil bereiken. De coherente lichtbundel geeft zeer ongewenste ruis-effecten bij diffractie door luchtstromen van verschillende temperaturen. Gefocuste leds zijn beter. De laser kan je eventueel wel als richthulpmiddel gebruiken.
Op korte afstand (5 meter) werken ze prima maar het richten is kritisch, je moet een stabiele opstelling hebben en die niet meer aanraken als het eenmaal werkt.
Een ander leuk iets is een vliegtuigontvanger. Maar hier geldt ook dat een vrijlopende oscillator daarvoor geen sinecure is om goed werkend te krijgen. Ik heb wel eens een superregeneratieve ontvanger gemaakt en die was razendgevoelig en kon ook echt de vliegtuigen oppikken, maar alleen als ik mijn hand op een specifieke plek nabij de ontvanger hield... Een kitje zal dus voorgewikkelde spoelen en goede afscherming moeten hebben tegen handeffecten.
Ten slotte kan je naar wat modernere zaken kijken. Arduino, toetsenbord, legale 433MHz zender en ontvanger module, nog een arduino, display. Voor leerlingen is het in hun verdere leven belangrijker om de programmeervaardi
[Bericht gewijzigd door
Ledlover
op vrijdag 3 februari 2023 00:43:15
(11%)