Kleinste spy module - Havo 2 opdr

Als de docent z'n werk doet - dan zal het gestandaardiseerde ontwerp geen hinder veroorzaken. Ontwerp 'm zo dat de oscillator erg zachtjes superregt, en 't loopt allemaal wel los. Het is niet zo dat leerlingen zélf die boel kunnen ontwerpen.
Als je je echt zorgen maakt, zet je er een buffertrapje voor.

Maar het probleem is dus dat ieder vrijlopend VHF bouwsel enorm lastig stabiel en goed werkend te krijgen is, en daarom ben ik er zelf ook niet mee doorgegaan voor mijn leerlingen. Zelfs als 'hersenloos bouwen' bouwkit is het té kritisch.

Een bluetooth speaker bestaande uit een kant en klare bluetooth module, een zelf geassembleerde versterker op basis van een kit (de 250mW versterker van deze site) en een geheel door leerlingen zelf getekende (met EasyEDA) en geëtste printplaat voor een 5v spanningsregulator waren wel een succes. Extreem simpel, 2 condensatoren en een 7805, maar het draait er om dat ze de workflow begrijpen.
Maar ik had VWO 4 leerlingen. Aanzienlijk verschil in niveau.

De filosofie achter dat project was dat je véél spullen kant en klaar als module kan bestellen in china, maar dat bouwkits bouwen ook leuk en goed te doen is, en vervolgens de absolute basis van het ontwerpen van printplaten op de computer - met de informatie er bij dat je die zelf kan etsen in een uurtje, maar óók kan laten maken in China als je wat meer geduld hebt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
GJ_

Moderator

Ik heb zo mijn eigen ideeën over deze opdracht om eerlijk te zijn. Ik snap ook niet hoe een leraar ooit op dit rare idee gekomen kan zijn.
Laat ze kennis maken met elektronica op een zinniger manier.

mel

Golden Member

Zou het een spionnenschool zijn? :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jeever

Golden Member

D2-1 tracking line car
Ik heb absoluut geen ervaring wat 'de jeugd' tegenwoordig spannend genoeg vindt om de interesse vast te houden, maar is de 'D2-1 tracking line car' niet iets leuk? Is spotgoedkoop, gemakkelijk in elkaar te frutselen en nadien is het mogelijk om wedstrijdjes te houden op de vloer: welke car is het snelst?

Lees bijvoorbeeld:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/d2-1-tracking-line-car.h…
en hier te koop voor € 1,38 per stuk:
https://nl.aliexpress.com/item/1005002293567776.html

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
fred101

Golden Member

Begrijpen hoe een zender werkt, zeker een FM bug die niet echt FM doet, is veel te complex. Ze hebben er ook niks aan en het werkt beroerder dan hun telefoon.
Iets als een audio versterkertje met transistors wat ze op hun telefoon kunnen aansluiten is leerzamer. Met een scoop kun je ook nog laten zien wat zo'n tor nu doet. Als vervolg een vu-metertje met leds erbij of een simpele toon regeling. etc

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Een AM detector maken is onschuldiger.

Maakt bekend met:
(beinvloedbare) Resonantiekring.
(Detector) Diode.
Laag frequent filter.

De enthousiasteling zou er nog een klasse A transistor achter kunnen plakken,
(AC-DC filter) Koppelcondensator
(GES instelling) Transistor.

Denk dat datveilig, verantwoord en behapbaar zou kunnen zijn.

Het zou me niets verbazen als opwarmen voor het bespioneren van medeburgers tegenwoordig in het Canon staat.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 3 februari 2023 10:24:58 (14%)

Die heb ik ook getest. Detector ontvanger kan je 100% vergeten door de zeer lage signaalsterkte van de moderne LPAM zenders.

Een MK484 (TA7642) ontvanger met een trapje audioversterking werkt wel, maar in het schoolpand zelf is het vergeven van de storing van o.a. HF TL VSA's en dus moet iedereen naar buiten om de boel te testen - en dan heb je door de kleine zendertjes ook maar 1 of 2 stations, met zo'n basic ontvangertje.

Ik heb dat dus niet gedaan met 'mijn' leerlingen, maar dat is gebaseerd op de aanname dat de opbrengst (2 oldies zenders die sterk genoeg zijn voor antenne-loze ontvangst) te klein is voor de tijdinvestering (meerdere uren na schooltijd er aan werken).
De echte elektronica enthousiaste leerling zal dat niet uitmaken, want die 'ziet' het wonder dat radio is. Maar ik vrees dat de gemiddelde leerling dat besef niet heeft.

Maar als je voor AM radio gaat, dan is de MK484 je beste optie. Geen afregeling, gevoelig genoeg om te werken met een ferrietantenne vlakbij de zender of met een paar meter draad als je ver weg zit, en goedkoop.

Voor FM moet je echt de moderne variant van de TDA7000 gebruiken. Daar heb ik zelf op middelbareschoolleeftijd in één keer een werkende ontvanger mee gebouwd.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op het gevaar af ook een stuk offtopic te wijsneuzen;

Voor een schoolproject om kennis te maken met de praktijk van de elektronica lijkt het absoluut minium mij voldoende. Laat ze een joule thief maken.
Dat is nog als net als bruikbaar of zelfs duurzaam te verkopen.

maartenbakker

Golden Member

Op 2 februari 2023 23:54:06 schreef ohm pi:
[...]Zowel jij als ik weten dat er in een klas van dertig leerlingen altijd wel eentje zit die dat ding illegaal gaat gebruiken.

En dat is een heel groot probleem want daar zal hij nooit een nuttige levensles van leren? Op die leeftijd is dat een van de lessen die je op en buiten school leert. Dan zou je als je doordenkt, nog veel meer niet moeten doen op scholen.

Maar dat gezegd, zijn er wel andere argumenten om een andere schakeling te bouwen, waar ik wel in meega.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 3 februari 2023 11:29:59 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

ik houd me maar verder afzijdig.

Wanneer je iemand met een geintegreerde 3 poot een schakeling laat maken is dat in mijn ogen hetzelfde als een hotel schakeling aansluiten..

"Leren" zoals op school geleerd wordt........ lol.

Houd het dan bij kirchhoff en ohm, met een leuke weerstandsschakeling als opdracht, dan hebben ze in ieder geval de theoretische basis.

We hebben het hier over 13 en 14 jarige kinderen die nog géén keuze hebben gemaakt tussen kunst, taalwetenschappen, economie (de kapitalistische, andere vormen krijgen alleen aandacht met een geschiedkundige blik), geografie, biologie, en natuurkunde-wiskunde. Sta daar even bij stil voordat je meteen de diepgaande theorie in duikt. Kirschoff is - althans bij ons - een bovenbouwdingetje.

Bij Onderzoeken en Ontwerpen zie je vooral dat er naar het toepassen van 'bouwblokken' wordt gekeken, en bij Natuurkunde geldt dat elektronica maar één hoofdstuk (van een totaal van 6) is. Dat betekent dat je al blij mag zijn, als er tijd is om leerlingen te laten werken met serie en parallelschakelingen, en dat ze snappen hoe je een amperemeter altijd in serie zet, en de voltmeter parallel, enzovoorts - en de weerstand van een lampje in koude en warme toestand kunnen bepalen met de wet van ohm.

@ Maarten: als 14 jarige kan je veel meer flikken en daarvan leren zonder levenslange consequenties, maar ik denk écht dat het niet lang duurt voordat een school in de problemen komt als die illegale "afluisterzenders" produceert en een ouder verschrikt kijkt naar de dwangsommen die het AT kan opleggen - ook al is de kans dat dat gebeurt nihil.
Je komt met absolute zekerheid op een school met een paar duizend ouders, een aantal panikerende ouders tegen die vinden Dat Dat Toch Niet Zou Moeten Kunnen??!!??!! en de boel escaleren naar de krant of naar de onderwijsinspectie.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
pa3gws

Golden Member

Om kinderen uit die leeftijd categorie enthousiast te krijgen voor elektronica is een zendertje natuurlijk erg interessant.
Ik zat op die leeftijd met een Josty kitje te klooien en zie wat daarvan is gekomen (zie nickname :-) )
Dus zal je iets moeten bedenken wat ze zelf kunnen maken wat iets doet/kan wat ze leuk vinden.
En wat niet met de telefoon kan. ;-)
Dus een robotje zoals @Jeever al aangeeft al dan niet met een Arduino.
En zeg niet dat een Arduino te moeilijk is want ze leren dergelijke dingen vele male sneller dan je denkt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker

Golden Member

Of zorg voor diverse kitjes en laat de kinderen kiezen.

Bijvoorbeeld een LED-hartje is al veel interessanter dan een multivibrator met 2 ledjes. Is ook geen ramp misschien om verschillende niveaus te hebben maar dan moet je weer voorkomen dat er scheve blikken geworpen worden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 3 februari 2023 15:11:40 (67%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er heeft ooit in de Elektron (of was het nu weer Electron?) de HF-voeler of zo gestaan.

Alles was op te bouwen op een plankje met spijkers en met een standaard hoofdtelefoon en een 9V batterij of zo, kon je vervolgens allerhande zaken gaan opzoeken en luisteren wat er allemaal in de ether aanwezig is. De bedenker, of iemand die die dingen in ieder geval door heel wat buurtkinderen heeft laten maken, kreeg de ene enthousiasteling na de andere over zich heen: bij een 'kastje op straat' konden ze zelfs mensen horen praten!

Ander idee is dat je met RFID-tags of iets dergelijks een soort zoek-opdracht kan maken. Met een telefoon kun je die dingen mogelijk wel uitlezen. Laat elke tag een binaire waarde of zo uitspugen en laat ze dat maar omrekenen naar decimale waardes. Desnoods maak je het nog wat interessanter door met een draaiknop de gevonden decimale waarde op een display of zo in te moeten voeren.

@ Maarten: klopt. In m'n opleidingstijd ben ik meerdere keren vrijwilliger geweest voor de keuzedagen (of hoe dat ook heette..) waarbij middelbare scholieren in een hal langs iets van 6 verschillende takken van techniek geleid werden. 1 deel was elektrotechniek en als aandenken kregen ze dan, na een minuut of 8 uitleg bij de elektrotechniek voor ons, bij ons de kans een kerstboompje op basis van een 4060 in elkaar te solderen (nou ja, het IC zat er al op, de LEDs en batterijdraden waren aan de scholieren)

De meesten vonden dat geweldig leuk (ennuh: de meeste meisjes, voor zover aanwezig, konden veel netter solderen dan de jongens...)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Jeever

Golden Member

Op 3 februari 2023 16:37:53 schreef weardguy:
Als aandenken kregen ze dan, na een minuut of 8 uitleg bij de elektrotechniek, bij ons de kans een kerstboompje op basis van een 4060 in elkaar te solderen. De meesten vonden dat geweldig leuk.

Als bouwpakket bij AliExpress voor € 3,07:
https://nl.aliexpress.com/item/32673579517.html

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Zomaar een paar ideeën die waarschijnlijk wel haalbaar en leuk zijn:
- onweerdetector
- simpele theremin
- metaaldetector

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Op 3 februari 2023 13:56:36 schreef pa3gws:
Om kinderen uit die leeftijd categorie enthousiast te krijgen voor elektronica is een zendertje natuurlijk erg interessant.

15 jaar geleden was hier bijna wekelijks wel een topic over FM bugs, of grote pirate zenders, nu 1x per jaar ofzo ?

Vroeger was radio iets magisch, je eigen walky-talky bouwen of jezelf op je radio terug horen (wat mij overigens niet echt aantrok, ik bouwde liever meetapparaatjes of gitaar effecten) Toen ik een aantal jaar terug een FM bug had gebouwd om te kijken hoe smerig het spectrum was, toen ik mijn zoon het ding demonstreerde werd ik wazig aangekeken gevolgd door de opmerking of mijn telefoon kapot was ? Draadloos praten is voor de moderne jeugd geen magisch iets meer.

Onweerdetector zou ik niet doen, daar onweert het te weinig voor. Daarnaast zijn de meeste erg onbetrouwbaar. Ze reageren perfect op bv lichtschakelaars maar tijdens een onweer in de bergen knipperde het ding doorlopend maar echt niet een keer tegelijk met een bliksemflits.

Theremin is wel leuk denk ik, metaaldetector ook. Ik denk dat het iets moet zijn wat simpel genoeg is om de werking te begrijpen en waar ze ook nog iets mee kunnen doen. Het moet ze aan het denken zetten dat ze via electronica dingen kunnen bouwen die ze niet zo kunnen kopen en dat is het probleem. Je kunt alles voor bijna niets bij ali etc kopen. Waarom zou je het dan voor meer geld zelf gaan maken. De meeste hier zijn er schuldig aan. Begin je een topic over een zelf te bouwen "iets" dan komen er gelijk tig links naar websites waar je ze voor 20 ct kunt kopen met de opmerking, daar ga je hem zelf niet voor maken. De moderne hobbyist koopt arduinos en shield en plakt ze aan elkaar.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Toch leuk dat zo'n opdracht al zoveel discussie te weeg brengt.

Laten we er dan vanuit gaan dat we geen afluistermodule maken, maar een volg of trackings device..

Is dat moeilijk?
Die dingen staan toch ook gewoon op alie express?

Ik wil gewoon een leuke interessante opdracht en natuurlijk heb ik een opdracht met serie, parallel - voltage en ampere meten in de opdrachten zitten. Lekker suf en altijd theoretisch. Alsof de lln dan ook maar iets snappen van wat ze doen..

Als iemand een fun opdr heeft - graag!!
En idd solderen - nee dat kunnen ze (nog) niet, maar dat waren altijd wel de leuke opdrachten.

Mijn natuurkunde docent, trok vroeger ook de gasslang los en stak m dan aan... :D
Of ken je dat apparaatje nog, waarbij de docent aan zo'n wieltje draait en je dan met alle lln een stroomkring vormt. Dat je armen dan omhoog gingen :D

Wel goed dat deze nuancering wordt gemaakt overigens.
Maar ik moet nog steeds de opdracht schrijven :D

fred101

Golden Member

Op 3 februari 2023 20:59:24 schreef Bart86:
Laten we er dan vanuit gaan dat we geen afluistermodule maken, maar een volg of trackings device.

Is dat moeilijk?

Die dingen staan toch ook gewoon op alie express?

Ja hoor laat 14 jarige een GPS bouwen, kunnen je ze gelijk over stripline en antenne techniek informeren.

Ik wil gewoon een leuke interessante opdracht en natuurlijk heb ik een opdracht met serie, parallel - voltage spanning en ampere stroom meten in de opdrachten zitten. Lekker suf en altijd theoretisch.

Wil je ze in ieder geval die suffe basis goed aanleren ;)
Kijk eens naar videos van electroboom voor inspiratie

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

haha.. jaa.. zal mijn best doen!
volt in serie en ampere parallel he.. |:( 8)7 :p

Op 3 februari 2023 20:59:24 schreef Bart86:
Toch leuk dat zo'n opdracht al zoveel discussie te weeg brengt.

Laten we er dan vanuit gaan dat we geen afluistermodule maken, maar een volg of trackings device..

Is dat moeilijk?
Die dingen staan toch ook gewoon op alie express?

Probeer het en je komt er achter.

@ Maarten hieronder - er bestaat niet zoiets als legaal vermogen als je het zelfbouwt, omdat zelfbouw per definitie illegaal is voor de niet-gelicenseerde ongeacht het vermogen.
Dat is mierenneuken, ik weet het, maar je onderschat mogelijk een beetje in hoeveel moeilijkheden je kan komen als school zijnde als er een paar ouders beginnen te klagen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 4 februari 2023 00:27:34 (32%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Ik vernam vanmiddag dat dit sort zendertjes op de scouting ook regelmatig door kinderen van deze leeftijd gebouwd worden. Zolang je er geen draad aan hangt, geen probleem. Niks agentschap telecom, gewoon legaal vermogen. Het is dus nog steeds wel een afweging, en hangt denk ik meer van ouders af dan van iets anders. Misschien even met de rector overleggen.

Een tracking device is gelijk een stuk lastiger.

Als je bij nader inzien niet aan de zendertjes wilt, zou je eens kunnen kijken wat voor kitjes bijvoorbeeld Velleman heeft. En anders iets met een Arduino erin, alleen dan moeten de kids wel meteen wat basis van programmeren meekrijgen.

Met een Arduino kun je dan wel weer een GPS module aan de praat krijgen voor een tracker, maar dat is wel wat meer voor gevorderden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 3 februari 2023 21:15:42 schreef Bart86:
haha.. jaa.. zal mijn best doen!
volt in serie en ampere parallel he.. |:( 8)7 :p

Ik hoop dat je, zoals fred101 probeerde aan te geven, het verschil tussen grootheden en eenheden snapt en goed overbrengt op je leerlingen. Dit is wel belangrijk.
Zie bijvoorbeeld deze tabel: http://www.schoolextra.nl/Grootheid-eenheid.htm

Kwaliteit boven kwantiteit
Lambiek

Special Member

@TS,

Je zou ook eens kunnen pijlen wat er leeft bij de leerlingen en vragen wat ze het liefst zouden maken.

En kijk eens tussen artikelen en schakelingen hier op de site, misschien staat daar iets tussen. Persoonlijk vind ik je idee geen strak plan. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lucky Luke

Golden Member

Op 3 februari 2023 19:11:48 schreef SparkyGSX:
- metaaldetector

Magneetvissen is geloof ik hip tegenwoordig. Maar met een metaaldetector kan iets soortgelijks op land.
In beide gevallen risico dat je onontplofte munitie vind, afhankelijk van het gebied waar je zoekt. Dus vast hartstikke spannend voor havo 2 maar niet perse een goed idee. (dat rijmt).

Maar om spijkers in stukken hout te vinden voor je er een zaag op bot maakt, of leidingen in muren voor je door de (inmiddels helaas kunststof, maar met alu lining) waterleiding prikt, is het misschien wel een leuk idee. Zei het dan wat suffer, want je hebt de eod er niet bij nodig. (En dat zijn vast hele aardige mensen, maar geef mij maar suf)

Ook voor metaaldetectoren zijn kitjes te koop, voor bizar weinig geld en met waarschijnlijk een paar afgesneden hoekjes om het zo goedkoop te krijgen, en dan kun je zelf kijken of je iets beters kunt maken met losse spoelen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)