Safe shutdown.

RPi 3B, Safe shutdown knop 4pin (werkt).

1. Nu wil ik op pin 2 en 4 een led die niet zijn stroom mag doorsturen naar pin 1 en 3 (kortsluiting). De led (rood) moet 15 seconde blijven oplichten, maar mag niet oplichten als de Pi aanstaat (anders kon ik wel via 3,3V werken, maar deze blijft op spanning). De reden is: Ik wil mijn GPIO pinnen zo min mogelijk gebruiken. Pin 3 is Ground in deze.

2. Wanneer mijn voeding onder de 5V komt (dus 4.9) moet deze knop ook geactiveerd worden voor een safe shutdown.

3. Eenmaal mijn 15 seconden voorbij, moet de voeding naar de Pi afgesloten worden.

---

Is wat ik wil mogelijk en zou een IC (of meerdere) hier de beste oplossing zijn? Zo ja, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Grotendeels allemaal opgelost.

Nu nog een stabiele voeding uit een accu halen 10/14V naar 5.1V die een trigger geeft als de accu onder de 10V komt; Maar dat zal ook wel lukken nu.

Hoe? Een simpele module van 8 euro 8)7 niet te moeilijk doen soms en heb nog meer te gaan.

Als je dan ook nog aangeeft welke module je gebruikt/gehaald hebt, dan heeft een ander er ook nog wat aan...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

On/Off SHIM : PIM-269

https://elektronicavoorjou.nl/product/raspberry-pi-on-off-shim/?gclid=…

Ik zat op een gegeven moment met condensatoren te werken in serie, maar dit bracht niet het gewenste resultaat om de shutdown led langer te laten branden en moest dan overstappen naar enorme gold condensatoren met een hoop gedoe waar ik geen risico in wou nemen.

Ondertussen een aantal DC-DC stepdown gekocht voor de accu en dan heatsinks er op maken (dit i.v.m. A belasting). Hierop komen via een relay 12V ventilatoren die vanuit de accu gevoed kunnen worden, zoals ook de Pi zelf. Ik gebruik voor de ventilatoren simpele digitale sensors en programmeer dan voor hi/low om aan te sturen.

Als het systeem allemaal werkt (zit/komt nog veel meer op), dan ga ik reverse engineering doen om alles op een print te maken – en met betere componenten. Alle sensoren hebben veel te grote marges in fouten wat ik liever niet wil.

Afijn, ik knutsel rustig verder en heb er nu wel plezier in. Wie weet heb ik later vragen die meer gericht zijn op de elektronica schema's, maar voor nu heeft dit forum er even geen toepassing op.