Schemer en bewegingschakelaar buitenverlichting

Momenteel heb ik mijn buitenverlichting aangesloten via een schemerschakelaar met timer. Nu wil ik echter hebben dat de verlichting permanent aangaat bij schemering en weer na een bepaalde tijd weer uit gaat. Maar nadat deze uit is, wil ik tot het ochtendlicht dat het licht wel aan gaat bij beweging.
Is dit te realiseren. Of vraag ik nu iets onmogelijks?

Ja, er een tijdklok tussen plaatsen. Die stel je in op een tijd dat de schemerschakelaar mag werken.

Edit: Ik had er overheen gelezen. Maar je wilt dus een bewegingssensor toevoegen? En wil je dat met bestaande onderdelen (230V) of zelf maken?

[Bericht gewijzigd door OPTOdesign op vrijdag 3 februari 2023 13:14:32 (14%)

Kwaliteit boven kwantiteit

Alles in 1 systeem of zelf wat maken. Dat maakt mij niets uit.

@OXO: Je lamp zal helaas nooit bij schemer branden, omdat het relais altijd aantrekt bij schemer en dus de bewegingsmelder van spanning voorziet, die de lamp kan inschakelen.

De meeste bewegingsschakelaars hebben een ingebouwde schemerschakelaar. Zo niet, dan zou je het schema van OXO kunnen gebruiken maar dan zonder het relais: De bewegingsschakelaar rechtstreeks aan de uitgang van een 2e schemerschakelaar.

Geïnspireerd op het schema van OXO zou je het zo kunnen doen, als de bewegingsschakelaar ook een (instelbare) schemerdrempel heeft:
Opmerking vooraf: Het gaat om het principe! Praktisch zijn de relais waarschijnlijk overbodig, moet het anders worden aangesloten of werkt het geeneens. Om daar over mee te denken hebben we meer informatie van de schakelwijze van de sensoren nodig (in serie met lamp, hoge uitgang, lage uitgang, enz).
Zie bijlage

De schemer(tijd)schakelaar schakelt K1 in bij schemer en het contact schakelt de lamp in. Na een ingestelde tijd schakelt de schemerschakelaar het relais en dus de lamp weer uit. Echter, bij beweging schakelt de bewegingsschakelaar de lamp in via relais K2 en contact K2-1 als het donker is.

Onderstaand, met sterretje (*) mogelijk de aansluitingen van beide units en als deze al een relais hebben ingebouwd en geschakeld zijn zoals in de tekening, dan zijn extra relais niet nodig.

Kwaliteit boven kwantiteit

Deze schemerschakelaar-schakelklok combi kun je direct aansluiten op een bewegingssensor of armatuur met ingebouwde bewegingssensor.
Voordeel: klok loopt synchroon met DTF atoomklok signaal uit Frankfurt dus op de seconde nauwkeurig en automatische omschakeling naar zomer- en wintertijd. En kan op meerdere schakeltijden geprogrammeerd. De instelbare schemerschakelaar is hierbij leidend, als het donker genoeg is mag de schakelklok zijn kunstje doen.