Philips 49PUS7909 - dood :(

pa3fun

Golden Member

Hallo allemaal.
Ik probeer te voorkomen dat een Philips 49PUS7909 richting afvalberg gaat. Symptoom: zodra ik netspanning inschakel, gaat het witte Philips logo midden onder het scherm aan. Verder lijkt hij echter dood. Zelfs geen knipperende rode LED dus.

Meting op de de PSU op connector CN4 levert op:
a) 3V3s: ~3.5V m.a.w. standby-voeding lijkt okay
b) PWR_ON: ~3.2V
c) 12Vssb: ~12.6V
d) Vsnd: ~12.6V
e) BL-DIM1: 0V
f) 12Vssb: ~12.6V

Op basis van het bovenstaande is mijn 1e indruk dat de voeding goed is.
Kan iemand mij de weg wijzen? Wat zou een logische volgende stap zijn om te gaan onderzoeken?

Nog een aanvullende vraag die betrekking heeft op de backlight. Die dus ook niet aangaat. Ik zou de backlight (en het bijbehorende deel van de PSU) graag testen. Ik heb de PSU met dat doel losgekoppeld van het SSB.
Als ik op CN4 PWR_ON hoog maak, dan zie ik dat de 12V voeding opkomt. De backlight blijft echter uit. Ook als ik BL-ON hoog maak gebeurt er niets.
Moet ik om de backlight te testen soms ook nog iets doen met de beide andere controle signalen op CN4, i.c. BLI_C en BL-DIM1? Omdat de PSU in de servicemanual als "black box for service" wordt weggezet en ik (dus) geen schema heb gok ik dat "BLI_C" iets met "CONTRAST" van doen heeft en "BL-DIM1" iets met helderheid?
Help...

"Vraag niet hoe het kan ..."

Meestal backlight stuk, kijk eerst met felle lamp of er enige tekens van beeld zijn. Meet eens over de backlight aansluiting of er spanning staat.. maar TV lijkt normaal gestart te zijn verder.

pa3fun

Golden Member

Dag smd.

Bedankt voor je (snelle!) reactie.
Er is meer aan de hand dan een defecte backlight. Áls die al defect is. Want eigenlijk lijkt de TV helemaal dood.
Zojuist nog twee testjes gedaan;
1) netwerkkabel ingeprikt. En vastgesteld dat de TV geen IP-adres aan mijn router vraagt. De netwerk-interface van de TV lijkt dus (ook) dood.
2) TV op spanning gezet. Ik stelde na een kwartier vast dat twee van de drie BGA's (hand)warm worden. Maar belangrijker, dat de BGA die vlakbij de LVDS-output zit helemaal koud is gebleven. Zou die soms geen voedingsspanning krijgen denk ik dan?

Over voedingsspanning: de USB-sockets hebben wél 5V spanning opstaan.

Kun je nog iets zeggen over het testen van de backlight zónder dat het mainboard is aangesloten? Zie ook mijn vorige post.

Tnx!

"Vraag niet hoe het kan ..."

Bij deze modellen is soms wel backlight aanwezig zonder dat je dat ziet omdat deze getemperd is.
De QV14.1E toestellen hebben vaak last van een EMMC probleem waardoor de tv niet boot. Backlight is te testen met een led tester al ben ik in vele jaren pas 1 QV14.1E toestel tegengekomen met een defecte led strip, het beeld lichtte 1-2 seconde op en ging weer uit.

pa3fun

Golden Member

Dag William. Dank voor je reactie!
Een EMMC-probleem klinkt als iets dat redelijk ongrijpbaar is. Balen?!
En over de backlight: ik heb zo'n backlight-tester. Kan ik daarmee testen als de connectoren van de backlight-strips in de PSU-sockets geprikt zijn (en de TV uiteraard spanningsloos is)? Of moet ik die connectoren dan eerst van de PSU loshalen?
En heb je nog een tip hoe ik de combo "PSU+ledstrips" kan testen?
Dat lijkt te doen als ik de interface tussen SSB en PSU loskoppel en een aantal logische signalen aan de PSU aanbied. In ieder geval PWR-ON en BL-ON. Maar "moet" ik in dat geval nog iets met BL-DIM1 en BLI_C? Weet jij dat wellicht? Bedankt alvast voor alle hulp.

P.S. heb ik nog wat aan de waarneming dat de BGA bij de LVDS-connector helemaal koud blijft? Zou de voedingsspanning van die BGA "weg" kunnen zijn?

"Vraag niet hoe het kan ..."
Jinny

Golden Member

Hee Christiaan, welkom hier..
Heb ff geen oplossing, maar leuk je hier te zien..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 3 februari 2023 22:22:16 schreef pa3fun:
Een EMMC-probleem klinkt als iets dat redelijk ongrijpbaar is. Balen?!

Als je in staat bent om de EMMC te vervangen met een geladen EMMC chip dan is het te doen, de chip bevindt zich in/onder de CI+ module socket.

En over de backlight: ik heb zo'n backlight-tester. Kan ik daarmee testen als de connectoren van de backlight-strips in de PSU-sockets geprikt zijn (en de TV uiteraard spanningsloos is)? Of moet ik die connectoren dan eerst van de PSU loshalen?

Om meetfouten te voorkomen is het beste om de kabels los te maken van de voeding. Aan de hand van de tabel die op de voeding gedrukt staat kun je de groepen bepalen , d1e bestaan meestal uit een stuk of 12 leds.

En heb je nog een tip hoe ik de combo "PSU+ledstrips" kan testen?
Dat lijkt te doen als ik de interface tussen SSB en PSU loskoppel en een aantal logische signalen aan de PSU aanbied. In ieder geval PWR-ON en BL-ON. Maar "moet" ik in dat geval nog iets met BL-DIM1 en BLI_C? Weet jij dat wellicht? Bedankt alvast voor alle hulp.

Dat kun je proberen, ik weet alleen niet precies wat je moet "aanbieden" aan de voeding om dat allemaal in werking te krijgen, ik heb bij een aanverwant model slechts 1x een backlight probleem gehad waarbij het beeld na korte tijd wegging. Je zou kunnen zoeken naar een datasheet van het backlight IC om uit te vinden waar wat moet komen. Kijk wel uit want dat deel van de voeding is vrij gevoelig.

P.S. heb ik nog wat aan de waarneming dat de BGA bij de LVDS-connector helemaal koud blijft? Zou de voedingsspanning van die BGA "weg" kunnen zijn?

Omdat er geen beeld wordt weergegeven kan het zijn dat dit IC wat koeler blijft, normaal worden ze wel wat warmer als er berekeningen moeten worden gedaan.
Mijn idee bij dit model is dat het mainboard het probleem veroorzaakt, TPV heeft voor dit model niet voor niets een upgrade kit uitgebracht. Ik heb de nodige toestellen hersteld van QV14.1E type en allemaal op 1 na een mainboard probleem.

Ok, als er geen IP adres komt, is Williams tip met EMMC de oplossing..

pa3fun

Golden Member

Goedemorgen William.
Dank voor je uitvoerige reactie; ik leer veel van je feedback.
Toen je het in een eerdere reactie had over "EMMC probleem", en ik reageerde met iets van "ongrijpbaar", was dat omdat ik dacht dat je een typo had gemaakt en op een "EMC probleem" doelde.... Op dat moment was het begrip "EMMC" nog nieuw voor mij.
Inmiddels heb ik mij een beetje ingelezen :) .
En weet ik dat die EMMC-chip ook een BGA is (en dus niet zo simpel te (de)monteren). En dat die chip feitelijk de SolidStateDisk is met OS en applicatiesoftware voor de TV. En na verloop van tijd is "uitgewoond". Een probleem dat blijkbaar veel vaker voorkomt met EMMC-chips. Niet alleen TV's maar ook de eerste serie Tesla's zou er bijvoorbeeld last van hebben omdat de software in die eerste serie Tesla's in "debug" mode draai(t)(de) en dus (heel) veel schrijf-acties op de EMMC-chip pleeg(t)(de).
Anyhow - problemen met die EMMC-chip kom ik inderdaad bij veel TV-storingsmeldingen tegen.
En dat roept gelijk weer vragen op. Zoals: als je die chip al los/nieuw kunt kopen, dan zit er n.a.w. helemaal geen software op, ook geen bootloader. Maar hoe programmeer je hem dan? Doe je dan ná montage in de TV (en hoe dan) of vooraf (zijn er programmers met BGA- adapters??).
En waar vind je dan de software die op die chip geladen moet worden?
Ik kijk met belangstelling uit naar je reactie.
"Siempre aprendiendo" :)

"Vraag niet hoe het kan ..."

Een EMMC kan een "end of life" status bereiken wat in dit geval het probleem zal zijn maar ook een stroomonderbreking tijdens een update kan een problemen veroorzaken.

Een losse EMMC zal het probleem niet worden, goed werkende software wel want die moet immers uit een goed werkend apparaat zijn gehaald, nu ken ik weinig mensen die een nieuwe tv open slopen om even de software veilig te stellen:+

Er zijn wat fora waar je software kunt vinden al dan niet tegen betaling, of deze werken is mij onbekend. Ik repareer deze mainboarden nooit omdat er upgrade kits van zijn die veel beter werken.

Software in een EMMC kopiëren kun je met een programmer waar je een BGA-153 socket op kunt plaatsen. Ik zelf heb een eenvoudige RT809H maar er zijn ook programmers in omloop waar je een klein kapitaal voor betaalt.

Maar ja William, zijn die upgrade kits er nog??

Op 6 februari 2023 18:29:08 schreef smd:
Maar ja William, zijn die upgrade kits er nog??

Hoeveel wil je er? Ik heb er meerdere in voorraad.

ohhh, dan is deze optie nog wat dus??

pa3fun

Golden Member

Tóch maar besloten een nieuwe upgrade-kit te bestellen.
https://www.lcd-onderdelen.nl

Installeren bleek een fluitje van een cent met de meegeleverde instructies. En moet je toch eens kijken :)!

Van deze TV hoop ik nog weer jaren plezier te kunnen hebben.
Mooi gered van de afvalberg!

Met dank aan alle bovenstaande forumleden voor hun suggesties.

"Vraag niet hoe het kan ..."

Ik blijf mij verwonderen over het beeld wat die toestellen geven ondanks de leeftijd van 10 jaar. :)

En denk dat het meeste uit het scherm komt...

Op 24 februari 2023 14:04:23 schreef pa3fun:
Tóch maar besloten een nieuwe upgrade-kit te bestellen.
https://www.lcd-onderdelen.nl

Installeren bleek een fluitje van een cent met de meegeleverde instructies. En moet je toch eens kijken :)!

Van deze TV hoop ik nog weer jaren plezier te kunnen hebben.
Mooi gered van de afvalberg!

Met dank aan alle bovenstaande forumleden voor hun suggesties.

Beste lezer,

ik heb precies hetzelfde probleem met mijn 49PUS7909 model. Hierbij is de PSU ook nog intact evenals de backlight. Ik vroeg me door u af wat de upgrade-kit precies bevat. Mogelijk dat ik er ook een aanschaf voor mijn model..
Alvast bedankt voor reacties!
Mvg Marc

Op 3 maart 2023 18:08:41 schreef kwarkt:
[...]

Beste lezer,

ik heb precies hetzelfde probleem met mijn 49PUS7909 model. Hierbij is de PSU ook nog intact evenals de backlight. Ik vroeg me door u af wat de upgrade-kit precies bevat. Mogelijk dat ik er ook een aanschaf voor mijn model..
Alvast bedankt voor reacties!
Mvg Marc

Even mailen naar het mailadres in mijn profiel, ik zal kijken wat er nog in voorraad is.