infrarood detectie gaze distance estimation

Dit topic is gesloten

Anoniem

Voor het bouwen van een eenvoudige gaze distance detector op een bril zoek ik tips voor het toepassen van IR lichttransistoren. Ik moet beginnen vanuit scratch. De situatie is als volgt: de ogen hebben witte gebieden die ongeveer 34,5 graden Celsius zijn. De pupillen en de huid rondom de ogen zijn aanmerkelijk kouder. Wanneer nu links en rechts op een bril IR detectoren zitten kunnen ze met een elk een enkel signaal de witbalans en zo globaal de kijkrichting van de pupil bepalen. Wanneer nu overwegend rechtuit gekeken wordt en beide ogen hebben zo n detectorpaar kan de focusseringsafstand globaal bepaald worden. Dit signaal is nodig voor een automatisch focusserende bril. Er kan op oneindig ingeregeld worden en moet een gegeven leveren als er naar dichtbij gekeken wordt. Het geheel hoeft maar een paar tientjes te kosten en vervangt dure oplossingen zoals bijvoorbeeld met camera s. En het is patent vrij.
Een handige tip: gebruik voor het IR filter gewoon een stukje van de plastic omhulling van een IR afstandsbediening in plaats van dure IR filters te kopen. Gebruik voor de lichttransistor een afdekking die alleen de richting van het gebied van de te verwachten positie van het oogwit aan infrarood doorlaat voor hogere nauwkeurigheid. Voor de dataverwerking zou ik misschien meer hebben aan een logaritmische vergelijking als aan direkt analoog, maar het lijkt gewenst om de conversie te kunnen afregelen. Dit is de situatie in een notedop.

Hum. "Thermisch" LWIR (7-14 µm) en NIR (750 nm - 1,4 µm) zitten ruw een factor tien uit elkaar in golflengte, en vereisen nogal andere bronnen en sensoren.

Je hebt een idee, en hoopt dat het werkt. En maakt dan een posting alsof het "the next best thing since sliced bread" is. En alsof het al werkt. Er zijn talloze praktische problemen waar jij niet aan gedacht hebt. En er zullen er talloze zijn waar ik nog niet aan gedacht heb totdat ik het zou proberen te maken.

Mijn diagnose: gaat nooit werken. Geen tijd aan besteden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Nou ja, een bron heb ik alvast niet nodig. Het is moeilijk om een infrarood foto te vinden van een gezicht, om te kunnen bepalen of deze golflengte wel zo goed werkt. Beide golflengtes zullen echter werken. Het is nog niet mijn goal om het optimum te vinden, als het maar ietsje werkt. Hebt u een vermoeden dat de grotere golflengtes echter veel beter werken? Voor deze golflengtes wordt het kostenplaatje wel ietsje anders. Maar een temp sensor stelt u niet voor het punt.

Voor de proefopstelling heb ik een model van ogen gemaakt en uitgeprobeerd of het met zulke eenvoudige hulpmiddelen zou gaan werken, de resultaten zijn er. Let op, een uitslagverschil van een paar mm moet gedetecteerd worden, dat is verschrikkelijk niet nauwkeurigheid vereisend in elektronische termen, dat werkt sowieso. Een tip: ben je van mening dat er problemen te verwachten zijn, dan even gelaten doorademen voordat je de volgende stap neemt, je zult zien dat veel geen probleem was. Een probleem is pas een probleem als het uw proces in de weg staat, heb dus een goed proces en problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon, maar dan nu het brood, goed kunnen zien is voor velen belangrijker als brood, ze willen dan ook wel pap eten, realiseert u zich dat wel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 5 februari 2023 17:51:44 (45%)

Ha rew,

Dat verdient niet de wetenschappelijke aanmoediging prijs 8)7
Ik zou niet weten waarom dat idee niet gaat werken ?
Moet er wel bij zeggen dat kik er niet mee bezig ben maar ik zie wel oplossingen misschien,
zelfs wel met daglicht !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Met gewoon daglicht werkt het in ieder geval. Nogmaals, het hoeft beslist niet nauwkeurig, slechts een paar keer calibreren on the go en hij doet het een tijdje prachtig. Dat is al meer als gevraagd wordt eigenlijk, een paar keer met je handen de knopjes bedienen en dan ongestoord van veraf en dichtbij kunnen kijken en je handen vrij hebben om bijvoorbeeld te gaan solderen, dat is voldoende. Voor de habbekrats die het kost en de lol dat het zo en zo werkt, laat een ander maar in zijn organisatie elektroöculographie of computergestuurde camera s of laser afstandsmeters gaan ontwikkelen. Voor een buitenstaander kan een prima oplossing zo in het verschiet liggen waar ik niet aan denk omdat ik er middenin zit.

Ha floppy

Wauw daar heeft Frankenstein nog mee gewerkt :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Oh ja, geweldig..
Igor (Marty Feldman, tweede van rechts) heeft nog met dat apparaat gewerkt, zo te zien. ;)
https://mendocinofilmfestival.org/wp-content/uploads/2021/08/youngfrank.jpg

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Precies. Het is eigenlijk niet eerlijk over zo n ooghoekmeter te beginnen, voor zelfbouw, voor een brilletje welks zichzelf kan scherpstellen op afstand, zonder over de manier van instellen van de lenzen iets uit te wijden, omdat ballonnetjeslenzen met een pompje een crime zijn en elektronische lens in ieder geval niet beschikbaar/nog te onvolkomen zijn. Welnu, daarvoor heb ik een eenvoudige doeltreffende en zeer zuivere oplossing: gewoon motorisch naar voren en naar achteren laten bewegen van het brilleglas. Voor mensen die een presbyopische afwijking hebben met min glazen vanaf sterkte -5 is dat al wel geschikt, voor mensen die minder hebben zullen ze toch wel positieve kontaktlenzen moeten gaan dragen en dan een sterkere negatieve bril. Kleinkunst, al die poeha is vooreerst helemaal niet nodig, het is leuk en eenvoudig te doen, zo eenvoudig dat ik me over een patent geen zorgen hoef te maken, daar wordt je toch alleen maar wild van.

Anoniem

Het kan met een Arduino in het borstzakje. Maar met opamps is het bij een schakeling met alleen het hoognodige leuker in te regelen en je weet wat je doet voor een beter uiteindelijk vervolg apparaat.

Met ethiek voor ogen, je hebt dan een bril waar geen bijzonderheden aan te zien zijn, geen rare vorm glazen of dik montuur. En je kijkt haarscherp op afstanden tussen ongeveer 1 mtr en oneindig. En het kost bijna niks meer als een gewone multivocale bril.

Jammer dat ook hier bij deze topic tips van lezers nauwelijks wat voorstellen, het produktbelang staat hier echt wel op de eerste plaats.

Maar in ieder geval jullie hebben wat om te knutselen.

@Alwies

Ik vraag me nu werkelijk af wat je hier nu probeert te doen.

1. Jezelf als fantastisch beschouwen.

2. Hier een stelling poneren en kijken wat de rest er mee gaat doen.

3. Ons een opdracht geeft om een apparatus te gaan bouwen voor jou.

U zegt het maar...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Een tip: ben je van mening dat er problemen te verwachten zijn, dan even gelaten doorademen voordat je de volgende stap neemt, je zult zien dat veel geen probleem was. Een probleem is pas een probleem als het uw proces in de weg staat, heb dus een goed proces en problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon, maar dan nu het brood, goed kunnen zien is voor velen belangrijker als brood, ze willen dan ook wel pap eten, realiseert u zich dat wel.

Sorry hoor maar ik begrijp geen bal van dit soort teksten.

Met gewoon daglicht werkt het in ieder geval. Nogmaals, het hoeft beslist niet nauwkeurig, slechts een paar keer calibreren on the go en hij doet het een tijdje prachtig. Dat is al meer als gevraagd wordt eigenlijk, een paar keer met je handen de knopjes bedienen en dan ongestoord van veraf en dichtbij kunnen kijken en je handen vrij hebben om bijvoorbeeld te gaan solderen, dat is voldoende. Voor de habbekrats die het kost en de lol dat het zo en zo werkt,

Laat dit eens zien dan? Foto's van het toestel, feiten, prestaties. enz.

Ik lees alleen een hele hoop geschreeuw over iets dat uitstekend werkt, zeer goedkoop is. en doodeenvoudig te maken. Maar ik zie nergens ook maar iets van een bewijs dat het daadwerkelijk ook bestaat. Het lijkt wel een advertentie om geld van financiers los te krijgen om een project te beginnen.

Als het zo simpel is waarom sta je dan hier te vertellen en ga je niet gewoon zelf even realiseren.

Om een of andere reden doet mij dit verhaal hier aan denken: https://www.youtube.com/watch?v=j5NOlJuWZ00

Anoniem

Er worden grote uitvindingen gedaan zoals bijvoorbeeld prachtige SUV s, maar vergeet de autoped niet... het grote scala aan transistors is ook als povere puntcontactdiode begonnen.

Voor Roches quoteer ik mezelf nog maar eens, de allereerste zin: Voor het bouwen van een eenvoudige gaze distance detector op een bril zoek ik tips voor het toepassen van IR lichttransistoren.

Vertaling: weet u iets handigs bij gebruik van comparerende warmtesensoren gericht op de ogen, gezeten op de neus, laat me dat dan wel weten.

Ex-fietser is een verhaal apart, in het kort gezegd, ik heb mijn proefopstellingen allang weer afgebroken. Daarvoor reken ik 0 euro, want dat kostte het. Meer wil d-ie ook niet weten. Voor de lol nog een klein fotootje van wat er over is van de test. Maar helaas, ik kan Ex-fietser niet serieus nemen, ik heb het echt geprobeerd. Ik sta met mijn mond vol tanden, leest hij het verhaal via de ASCI-codes? Ik heb uitermate duidelijk gezegd dat er van dit eenvoudige principe enig resultaat te verwachten is, leuk genoeg voor een kleine opleving van mensen die beperkt zien. In afwachting van beter. Maar dat ook een ander gunnen...

Anoniem

Houdt er wel rekening mee dat de sensoren op een vaste plek op de bril moeten zitten t.o.v. de ogen zodat ze stabiel een zijkant van de ogen "zien" tot aan ongeveer de pupil, terwijl de brilleglazen, als paar, apart in een frame naar voren en naar achteren moeten kunnen bewegen.

revado

Honourable Member

Ik vindt het maar een apart verhaal.
Het gevoel dat TS iets heeft bedacht maar totaal niet weet hoe het uit te werken omdat hij totaal geen idee heeft wat er bij komt kijken bekruipt mij.
Probeert TS de nobelprijs te winnen met dit idee?
In december is er van TS ook al een dergelijk topic geweest over zelfstellende lenzen, ook daat een zeer vaag verhaal.
Voorlopig zien wij aleen maar 2 pingpongballetjes op steuntjes en en 9 volt batterij er achter op een foto.
Verwacht TS nu werkelijk ZELF serieus genomen te worden op deze manier door gewaardeerde mede CO leden af te kraken als "niet serieus" omdat ze geen pasklare oplossing bieden?
Als TS zelf de wijsheid in pacht heeft, en dat doe hij zo voorkomen, dan is hulp toch helemaal niet nodig?

Anoniem

WAARSCHUWING

Er is een complicatie:

Bij gebruik van een scherpstellende bril met de glazen motorisch van naar voor en naar achter ontstaat een levensgroot probleem voor de drager.

Anderen kunnen dan namelijk zien waar de persoon zich op focust.
Dit geeft een enorme stressituatie die een zeer grote tot desastreuze impact kan hebben op het leven.

Het gaat niet zijn natuurlijke gang.

Het brilletje is wel te gebruiken zeg maar in je werkplaats als je alleen bent, maar niet in gezelschap bevordelijk.

Het is echt een onoverkomelijk probleem, wees er alsjeblieft van overtuigd dat het zeer ernstig is.

Ballonlenzen hebben dit probleem ook, zij het minder opvallend, maar het kan grote gevolgen hebben, waar je maar slechts moeizaam van kan herstellen of helemaal niet.

Het ligt namelijk psychologisch, het zien is voor de mensen het belangrijkste wat er is, als je het gevoel hebt dat je kan weten wat de ander ziet, terwijl je hem niet kent, ga je dingen doen die zeer sterk situaties uitsluiten, daar doe je niks aan. De ander is dan in sommige situaties kansloos.

Zeer pijnlijk.

Resumerend blijft alleen het elektronische LC brilleglas over, bij gebrek aan beter (want die heeft het voor een opmerkzaam schouwer ook en dan ben je sitting duck), maar ik zou de psychiater klaar laten staan.

Er is niemand die hiervoor waarschuwd.

GJ_

Moderator

Wat een vaagpraat is dit nou weer? Geen reden om een antiek topic omhoog te schoppen.

Dit topic is gesloten