Elektriciteit uit houtkachel mogelijk

High met Henk

Special Member

Omdat ik een maand of meer zonder elektriciteit moet wonen, heb ik zitten kijken naar houtkachels.

Die schijnen er ook te zijn met CV aansluiting die dan weer een pomp met elektriciteit nodig heeft... Dat heb ik dus niet altijd.

Ik vroeg mij af of ik niet een klein beetje elektriciteit voor de pomp uit de warmte van de kachel kan halen met bijvoorbeeld peltier elementen? Een 25 W zou mooi zijn en een kleine peltier doet bij 100 graden 3 W ofzo..(bron: https://www.benselectronics.nl/peltier-thermo-elektrische-generator.ht…)
Met 10 peltiers en een buck boost zou ik een eind moeten komen??

Wellicht zijn er kant en klare oplossingen?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Met het principe van thermosiphon heb je helemaal geen cv-pomp nodig .

ergens een grote lood accu vandaan halen, en die af en toe in de auto wisselen om die bij te laden?
klein zonnepaneeltje op 12V erbij aan het raam ofzo

zou geen geld gooien in een pak peltier elementen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
pietplof

Golden Member

Heer Henk,.
Ergens in mijn wpl. liggen vrij grote peltier elementen die ( in hun laatste klus)via een beest van een trafo waren aangesloten.
Als straks is anders morgen even tijd neem en eentje ga verhitten kan ik de spanning even meten .
't Zal nog een leuke uitdaging vormen die dingen effectief te plaatsen; wellicht kennen ze een maximum temperatuur

Een auto accu lijkt mij ongeschikt een tractie accu is meer geschikt

Verder is het vermoedelijk een overbodige opmerking maar wees voorzichtig met water in een gesloten systeem en hitte
1 liter maakt ongeveer 1400 liter stoom en een ontploffing in zo'n situatie is desastreus

Mocht je beschikken over alle benodigde kennis denk eens een aan klein model stoommachientje die door de kachel verhit een dynamo kan aandrijven.

Mooi veilige piekerzondag gewenst

festina lente

25w is peanuts voor een lood accu. Een dikke 100Ah is maar 25% ontladen op een nacht. Overdag een zonnepaneel erbij zodat de pomp overdag op zonnestroom loopt, en de accu eens wisselen als er 2dagen bewolking is.
Denk ook dat de pomp niet 24/24 moet draaien.

Een overbemeten groot paneel doet met gemak 25watt op een bewolkte dag

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb voor een project een 6,4kWh accu gebouwd met gebruikte maar nog zeer goede LiFePo4 cellen.
Er staan regelmatig advertenties op marktplaats van iemand met een bedrijf wat ook veel handelt in gebruikte cellen, deze zijn getest en gelabeld op capaciteit.

De accu heeft mij een €1200 gekost, €1000 voor de cellen en €200 voor het bms.
Een growatt spf5000 off grid omvormer kost €1000 dus totaal een €2200 voor het opslag gedeelte. Opladen kan middels generator en / of zonnepanelen (type maakt niet veel uit zolang de string spanning maar inder de 450V blijft).
In principe kan je alvast een dak vol leggen maar dan de strings in 2 splitsen en mbv zekeringen (combiner box) parallel zetten.

Als je nog geen zonnepanelen aan wilt schaffen dan heb je met een dergelijke opstelling alsnog 24/7 elektriciteit en hoef je alleen zo nu en dan de generator te starten. Dit kan de omvormer zelf aansturen maar dan moet je wel net toevallig een generator hebben wat kan starten en stoppen middels een maak contact.

Voordeel is meteen dat je niet voor iedere scheet de generator hoeft te starten (zoals gereedschap accu's opladen).
Ook kun je zo het internet en eventueel een alarm / camerasysteem aan de gang kan houden en een paar sensor lampen rondom voor wat extra veiligheid.

Standby verbruik van de omvormer was volgens mij een 30 Watt en een moderne grundfoss pomp doet meestal onder de 20 Watt (afhankelijk van het leidingwerk)

Grofweg 1,2kWh per dag exclusief andere verbruikers.

En het mooie is dat je een mobiele voorziening hebt als je dit allemaal in een kist zou bouwen. Dergelijke cellen zit nog minimaal 10 jaar leven in.

ik zou het wel weten met een autoverzamelaar als hmh, stevige omvormer en op een wagen aansluiten met dikke dynamo, evt met wat extra accu's. je kunt op een oude wagen zo een ontvanger maken waar je vanuit huis draadloos de motor mee kunt starten. buiten keuken apparatuur en de wasmachine heb je niet veel vermogen nodig. als je kunt wassen voor die maand bij een kennis en kookt op een gas toestel met flesgas kom je zo een heel eind.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tuurlijk zijn zonnepanelen en accu's de handigste manier. En natuurlijk is dit een elektronica forum. Maar als je puur naar de cv pomp kijkt moet er dus warmte worden omgezet in vloeistofstroming.

Beetje out of the box maar dit doet me denken aan een ouderwets koffiezetapparaat. Daar zit geen pomp in, toch stroomt (pruttelt) het warme water eruit. Misschien is dat principe wel op te schalen naar de flow die voor de cv nodig is?

Houtkachel met Peltier erbij: zal niet meevallen om de andere zijde van de Peltier-elementen te koelen. En als die houtkachel er nog niet staat, reken dan op forse (eenmalige) kosten.
Aggregaat: onhandig, en veel herrie, ook voor de buren.

Meest praktische oplossing voor een maand of een a twee (alleen als er heel dichtbij buren zijn):
Verlengsnoer (2,5 mm2) vanaf buren. Energiemeter met totaalverbruik (ook) aan de kant van de buren.
In overleg met de buren kun je dan misschien tot 1000 Watt afnemen. Voldoende voor b.v. je pelletkachel, een paar LED-lampen, kleine TV, opladen telefoon.
Kosten: een nette vergoeding aan de buurman, voor de afgenomen stroom. Samen met een fles heel mooie whisky (of zo).

pietplof

Golden Member

Ergens meen ik gelezen te hebben dat Hmh juist geen buren op schreeuwafstand heeft.

festina lente

Op 5 februari 2023 10:26:18 schreef henkg:
Houtkachel met Peltier erbij: zal niet meevallen om de andere zijde van de Peltier-elementen te koelen. En als die houtkachel er nog niet staat, reken dan op forse (eenmalige) kosten.
Aggregaat: onhandig, en veel herrie, ook voor de buren.

Meest praktische oplossing voor een maand of twee (alleen als er heel dichtbij buren zijn):
Verlengsnoer (2,5 mm2) vanaf buren. Energiemeter met totaalverbruik (ook) aan de kant van de buren.
In overleg met de buren kun je dan misschien tot 1000 Watt afnemen. Voldoende voor b.v. je pelletkachel, een paar LED-lampen, kleine TV, opladen telefoon.
Kosten: een nette vergoeding aan de buurman, voor de afgenomen stroom. Samen met een fles heel mooie whisky (of zo).

dat is dus het punt, kabel naar de buren is meteen 300mtr, voordeel is wel dat ze ver wonen dus generator van het huis zetten en je bent een heel eind. in de nacht voor licht ed op accu's draaien kan ook, dan geen generator..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

300 meter 2,5 mm2 zou kunnen als je de stroom onder de 4A houd. Spanningsverlies blijft dan nog beperkt. Ik zou bij het startpunt ook de kabel met 4A beveiligen zodat bij sluiting de automaat er nog een beetje op tijd uit gaat.

300 meter. Stel dat je met 6A afzekert, en dan dus iets van 30A kortsluitstroom moet halen.
Dan is ruw 4 vierkante mm genoeg. Huur 5G2,5 kabels en zet twee aders parralel.

Voor een wat langere tijdelijke oplossing lijkt een aansluiting aan het vaste net mij altijd te verkiezen boven geld en tijd te investeren in iets waar je daarna niets meer aan hebt. 1000 W lijkt mij gewoon comfortabel.

Het uitontwikkelen van een betrouwbare Seebeck-oplossing kan ook met de juiste middelen zomaar een jaar serieus werk zijn, het zal een reden hebben dat het niet te koop is.

[edit]
Sorry. Peter112 en ik dachten hetzelfde :)

Mocht je de schuren nog moeten bekabelen dan zou ik als verlengsnoer gewoon ymvk 3x 2,5mm2 nemen. ymvk is dan met goede inkoop zo rond de € 1,20/meter.
Je hebt dan een camping aansluiting, klein koffie apparaat en dat soort dingen gaat dan prima.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 5 februari 2023 10:54:00 (23%)

Zou een stirlingmotor met een generator niet kunnen? Meteen achter de kachel bij de uitgang van het rookkanaal.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

@Henk:

Zou een tijdelijke vriendin geen oplossing zijn? Overdag en 's nachts lekker warm!?

Ik zou denk ik voor een klein zuinig generatortje gaan. Je kunt echt geen maand zonder forum ook ;)

Maar hou idd de veiligheid in de gaten, als de pomp uitvalt wil je geen kokende leidingen in je kachel.

Op 5 februari 2023 11:40:51 schreef electronono:
@Henk:

Zou een tijdelijke vriendin geen oplossing zijn? Overdag en 's nachts lekker warm!?

Die doen snel 50€ per uur.

Tenzij je die peltier gratis kan krijgen, is een generatortje de goedkoopste optie. Een kleine generator kost hooguit een paar honderd euro en die houdt het wel een maandje uit.

Als ie teveel herrie maakt, inbouwen in een hokje van OSB met een paar zigzag-luchtopeningen met noppenschuim bekleed, waar je aan één zijde een ventilator op zet voor de koeling.

Het is nog niet gemakkelijk om een peltier TEG een groot temperatuursverschil te geven - je hebt daar actieve koeling voor nodig. Immers, voor 3 watt elektrisch uitgangsvermogen moet je tientallen watts wegkoelen.

Dat gezegd hebbende, ik denk dat het wel realistisch is om wat beperkte LED verlichting op je peltiers te laten lopen. Dan praten we wel over een aantal losse leds voor orientatieverlichting, niet over complete LED lampen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 5 februari 2023 11:54:58 (38%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
eSe

Honourable Member

Of zoals in de "goede oude tijd", een open expansievat ergens op het hoogste punt van je cv installatie en natuurlijke circulatie (geen pomp nodig). Maar daarvoor heb je wel dikker leidingwerk nodig naar je radiator(en).

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 5 februari 2023 10:58:36 schreef Nightwalker:
Zou een stirlingmotor met een generator niet kunnen? Meteen achter de kachel bij de uitgang van het rookkanaal.

Ik dacht ook al in die richting, maar vrees dat het temperatuurverschil niet groot genoeg zal zijn om enig realistisch vermogen op te wekken.
Zelfs die speelgoeddingetjes uit China hebben een behoorlijk hete vlam nodig om iets te beginnen doen, en ze komen niet verder dan een ledje doen oplichten.

@Paulinha_B:
Die Chinese motortjes zijn ook alleen maar speelgoed om de werking te begrijpen. Een functionele stirlingmotor heeft het gas onder hoge druk in zijn systeem. Hierdoor heb je veel meer uitzettingskracht bij verwarmen. En dat in combinatie met de hete rookgassen vlak achter de kachel. Daar is het bijna net zo heet als de vlam. Dat merk ik wel met mijn kachel.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Philips heeft toen Frits er nog was veel geïnvesteerd in kennis over Stirlingmotoren. Maar toen kwamen de boekhouders aan de macht en moest dat natuurlijk weg, je zou ook eens wat onderzoek doen.

Er zijn in die tijd wel installaties mee gebouwd. En er zijn wel bedrijven die er nu nog bouwen. Maar het is allemaal wel groot en stationair, zover ik weet.

Ik ben al eens op zoek geweest naar de Stirlingmotoren die ze destijds bij het Evoluon hadden, maar kon die niet vinden. Ze zullen wel verschrot zijn.

Er staan een paar Philips stirlingmotor-aggregaatjes op youtube. Zijn niet echt stiller dan een Honda inverter aggregaatje. Wel heel leuk.

Startproces:
https://www.youtube.com/watch?v=j7Ja05DKZsk

Lopend met radio als belasting:
https://www.youtube.com/watch?v=aG4H_KT4L7I

Brit die bootjes met kleine stirlingmotoren bouwt: http://www.stirlingengineboats.com/StirlingFirst/StirlingFirstIndex.ht…

Ze gebruiken allemaal direct de hitte van een brander voor de motor m.a.w. de warmtewisselaar is een paar honderd graden aan z'n warme kant.
De verbrandingsgassen van een houtkachel gebruiken lijkt mij niet triviaal. De schoorsteen moet immers nog voldoende trek houden voor een veilige, efficiente verbranding en daar is juist de hitte in het rookgas voor nodig. Een aanjager inbouwen kan vast wel, maar met houtrook denk ik dat dat heel veel onderhoud gaat vergen omdat er altijd wel creosoot bij vrijkomt. Laat je de ventilator de kachel inblazen, dan moet je retegoed opletten dat je hele kachel perfect gasdicht is. Laat je 'm trekken, moet ie bestand zijn tegen creosoot en tegen de hoge temperaturen.

Het is wel een heel gaaf project om zoiets te doen, maar ik denk dat het niet eens makkelijker is dan een complete stoommachine bouwen.

Ik heb hier 4 van die standaard kleine peltiers op een aluminium plaat zitten. Mijn ervaring dat ze allemaal egaal verwarmd moeten zijn, omdat ze anders elkaar tegen lijken te werken. Momenteel ben ik er niet mee bezig maar ik zal er nog 'ns naar kijken.

Een passief thermosifon systeem kan prima werken. Je kachel moet daar wel op ontworpen zijn lijkt me. Ik heb eens in een Belgische villa gezeten waarbij de pomp van de CV alleen op extra koude dagen aan ging. Ook de ouderwetse gaskachels met moederhaard hadden volgens mij lang niet altijd een pomp.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Als je de radiators strategisch plaatst, en er niet teveel opvoerhoogte is, moet het zonder pomp ook kunnen (natuurlijke stroming/convectie)
Je hebt alleen wel dikkere leidingen nodig, niet de dunne buisjes van een 'moderne' cv...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com