Elektriciteit uit houtkachel mogelijk

Als ik mij goed herinner staat er een kleurenfoto van zo een Philips 200 W sterling generator ergens in het Philips Technisch Tijdschrift, met een heatpipe naar een kolenvuur en een brandende TL-bak er aan.

Het werkgas is gewoon lucht, er zit een kleine compressor aan het karter. Er is veel informatie beschikbaar, en nu is er CAD en CNC services etc. Maar om zoiets nu na te bouwen zal naar mijn inschatting toch nog heel wat nodig zijn. Grote temperatuurverschillen afdichten, isoleren en smeren lijkt niet eenvoudig.

En als zoiets te vinden is dan verkoop je het, en laat van het geld een normale aansluiting aanleggen.. Ze zijn vrij zeldzaam, ik heb er maar 1x één gezien, en die was volgens de eigenaar defect.

Ik heb er nooit een gezien, maar er schijnen veel recenter micro-wkk CV ketels met een (oscillerende-) sterling motor geweest te zijn.
Maar zoiets slopen en ombouwen voor een houtvuur geeft hetzelfde probleem als Seebeck; als de temperatuur even te hoog oploopt is het onmiddelijk kapot.

GJ_

Moderator

Op 5 februari 2023 12:56:53 schreef Arco:
Als je de radiators strategisch plaatst, en er niet teveel opvoerhoogte is, moet het zonder pomp ook kunnen (natuurlijke stroming/convectie)
Je hebt alleen wel dikkere leidingen nodig, niet de dunne buisjes van een 'moderne' cv...

Op 5 februari 2023 07:47:06 schreef Lead Acid:
Met het principe van thermosiphon heb je helemaal geen cv-pomp nodig .

Ons oude bedrijfspand had dat. Dat ziet er wel even anders uit dan een moderne installatie met leidingen 4 duims leidingen. Succes :-)

Stirlingmotoren en zo zijn allemaal geen realistische ideeën, leuk, maar nutteloos. Dan kun je net zo goed investeren in enkele tientallen hamsters en pompen met een hamsterwiel.

Volgens mij heeft Henk geen tijd om een sterling moto te bouwen.

Er zijn 2 makkelijke mogelijkheden
Kabel uit rollen en kwh afrekenen met de buren kabel ca 350 euro kwh 50 cent?
Aggregaat kopen , leuk betrouwbaar model zit rond de 500 euro brandstofkosten 2 euro/liter. Type benzine/diesel en vermogen bepalen het verbruik per uur op minimum last, afname neemt het verbruik natuurlijk toe.

Voordeel van een beetje deftig aggregaat dat je tijdelijk ook veel meer vermogen kunt afnemen voor zware machines / frituur.

eSe

Honourable Member

4 duims leidingen

In een bedrijfspand, ja. Maar in een woning kan je met 1" of 5/4" een goed werkende installatie bouwen. Ik kan het weten, cv installaties geplaatst en onderhouden in de jaren '70. Ik heb veel appartementen gezien met ieder hun (kolen)keteltje en leidingwerk. Ook gebouwen met gemeenschappelijke verwarmingsketel, daar was het leiding werk nooit dikker dan 2"

en er niet teveel opvoerhoogte

2 tot 3 verdiepen lukt makkelijk, maar dan wel met min. 5/4" stijgleidingen.

Groetjes,
eSe

[Bericht gewijzigd door eSe op zondag 5 februari 2023 13:16:13 (14%)

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Omdat ik een maand of meer zonder elektriciteit moet wonen, heb ik zitten kijken naar houtkachels.

Het is maar voor een maand????

En dan gaat men erg moeilijk doen met stirlingmotoren en Peltier elementen, aggregaten en weet ik veel wat allemaal. Je hebt dank ik wel een maand nodig om dit allemaal te bouwen. Dan heb je dus helemaal geen kachel nodig omdat je het druk en warm hebt van het bouwen!

Wat dacht je van een gewone dikke trui en als de nood erg hoog misschien een simpele petroleum kachel?

Lijkt me veel praktischer en goedkoper dan al die andere ideeën.

Voor het forum zou je iets kunnen doen met een accu en kleine windmolen. Mara gewoon in de auto gaat vast ook wel lukken.

Arco

Special Member

In de jaren '80 had je veel van dat soort 'uitvindingen', die als het ei van Columbus werden gezien...

Zo was er de keramische motor (i.p.v. metaal)
Die wordt veel heter (efficientere verbranding), weegt een stuk minder (koelleidingen en bijbehoren kunnen vervallen), en slijtvast.

Ook de bioreactor. Een generator die 'gevoerd' kon worden met voedselresten en daar energie uit maakte...

Beide zouden binnen 10 jaar commercieel bruikbaar zijn, en beide is nooit meer iets van gehoord... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 februari 2023 11:49:12 schreef Peter112:
[...]
Die doen snel 50€ per uur.

Zulke bedoelde ik niet. ;)

edit: maar die bieden nog wel een zekere meerwaarde 8)7

[Bericht gewijzigd door electronono op zondag 5 februari 2023 14:10:12 (16%)

Op 5 februari 2023 13:17:21 schreef Ex-fietser:
[...]

Het is maar voor een maand????

Wat dacht je van een gewone dikke trui en als de nood erg hoog misschien een simpele petroleum kachel?

Of tijdelijk een flink gat in het dak -voor de rook- en een open houtvuur in de kamer, beetje a la wigwam. :)

Op 5 februari 2023 13:17:21 schreef Ex-fietser:
[...]

Het is maar voor een maand????

En dan gaat men erg moeilijk doen met stirlingmotoren en Peltier elementen, aggregaten en weet ik veel wat allemaal. Je hebt dank ik wel een maand nodig om dit allemaal te bouwen. Dan heb je dus helemaal geen kachel nodig omdat je het druk en warm hebt van het bouwen!

Wat dacht je van een gewone dikke trui en als de nood erg hoog misschien een simpele petroleum kachel?

Lijkt me veel praktischer en goedkoper dan al die andere ideeën.

Voor het forum zou je iets kunnen doen met een accu en kleine windmolen. Mara gewoon in de auto gaat vast ook wel lukken.

Na enige beschouwing wil ik me daar nogal bij aansluiten (behalve v.w.b. de windmolen, ook die is te complex en/of te duur, als hij meer dan een tiental watt moet kunnen leveren met een minimum aan betrouwbaarheid/beschikbaarheid). Voor het overbruggen van een zo korte periode zijn complexe investeringen te duur, aan geld en/of aan werktijd. Wel kan het economisch zijn om een "Behilfslösung" te vinden, die ook later nuttig kan zijn als hoogst individuele noodstroomvoorziening, als al de rest het laat afweten.

Gehoord hebbende van de formidabele autocollectie van @HmH lijkt het me inderdaad het simpelst en het nuttigst om, als de nood zich aandient, stroom te betrekken uit een auto. Die wagens moeten sowieso toch al eens gestart worden, om de paar maand of zo, zou ik denken?

High met Henk

Special Member

Ik hoop na april dat ze toch wel snel in de dijk mogen graven en er een netaansluiting komt.

Ik heb wel een generator, maar om die nu een maand lang te laten draaien kost een vermogen....(de generator is nogal overbemeten voor een enkel huishouden)

Een windmolen zat al in de pijplijn en zonnepanelen ook... Dus is zeker geen weggegooid geld...

Alleen batterijen heb ik beetje moeite mee om of van koren te scheiden.

@EL83: kun je me meer vertellen over jouw accu idee? Wat is de minimale spanning voor zoiets?

Voor volledig off grid zou ik ca 30 kWh nodig hebben en een piek afname van 9 kw hebben.

Dan moet ik 3 dagen overbruggen en dus ook de houtkachel gaan stoken..

Ik kan deze installatie namelijk koppelen aan de definitieve woning.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

zonnepanelen icm een huishoudaccu zou ook kunnen, echter heb je geen net dus heb je in verhouding voor in het donker nog veel zonnepanelen nodig. en ook hier zit levertijd op dus kans dat je eerder een netaansluiting hebt als dat de PV set compleet geleverd is.

een kleinere generator van mp regelen voor die paar maanden is het goedkoopste. als je toch met haard stookt zit daar niet veel vermogen in. je wilt ook nog klussen lijkt me, dus daar zit ook piekverbruik van een cirkelzaag en slijptol ed in.

de kleine generator van een grote externe tank voorzien, je merkt in een paar dagen wel wat je erdoor draait aan benzine/diesel en wat je dus moet hebben staan om niet in de nacht ineens te moeten gaan tanken.

na een brand heb ik gezien hoe een bedrijf maanden draaide op 2 630kVA generatoren, daar ging voor 50.000€ in de maand aan diesel doorheen. en dat was niet eens voor alle stroom daar, 70% kwam nog uit netvoeding..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 5 februari 2023 14:46:22 (30%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Ik heb er al bijna een kuub gasolie doorheen gedraaid met tussen de 100 en 200 draaiuren....

Maar de PV is er wel voor maart is mij verzekerd. 36 panelen van 400 of meer Wp..

Maar in de avond zit ik op 0 dan natuurlijk, dus een windmolen erbij is geen gekke gedachte.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Een windmolen (of meerdere...) die gegarandeerd alle energie gaat leveren die de panelen niet geleverd krijgen, bij nachte of bij donker weer of bij panne..?

Of waarom onderhoudt de overheid nog steeds kern- en gascentrales, ondanks de massale investeringen in windturbineparken?

Zelf zou ik eerder denken aan batterijopslag om de nacht te overbruggen - tenzij je in de donkerste uren aan het lassen wilt gaan, of banden opblazen of zo :)

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op zondag 5 februari 2023 15:16:27 (22%)

Op 5 februari 2023 15:08:46 schreef High met Henk:
Ik heb er al bijna een kuub gasolie doorheen gedraaid met tussen de 100 en 200 draaiuren....

Maar de PV is er wel voor maart is mij verzekerd. 36 panelen van 400 of meer Wp..

Maar in de avond zit ik op 0 dan natuurlijk, dus een windmolen erbij is geen gekke gedachte.

een omvormer nemen die eilandbedrijf aankan, of een omvormer met huisaccu nemen. 36 panelen is 14kW maar nu in dit jaargetijde mag je al blij zijn met 1/4 of straks 1/3 van dat vermogen. dat zou +3500W zijn, als je daar accu's mee kunt laden en overdag weinig verbruikt. echter is het leveren van panelen geen probleem nu, maar de omvormers wel. die pv boeren kopen vrachtwagenladingen op om maar een complete installatie te kunnen leveren aan klanten. via t werk worden voor een pv boer ook vaker de omvormers gehangen, geregeld dat klanten die in najaar 22 nog panelen hebben gekregen, de omvormer nu pas binnen komt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je toch genoeg batterijen hebt, koop een flinke UPS.

Guus@Sint-Michielsgestel

Op 5 februari 2023 14:28:54 schreef High met Henk:

Een windmolen zat al in de pijplijn en zonnepanelen ook... Dus is zeker geen weggegooid geld...

Alleen batterijen heb ik beetje moeite mee om of van koren te scheiden.

@EL83: kun je me meer vertellen over jouw accu idee? Wat is de minimale spanning voor zoiets?

Voor volledig off grid zou ik ca 30 kWh nodig hebben en een piek afname van 9 kw hebben.

Het gros van de off grid installaties maakt gebruik van een 48V systeem (51,2V bij LiFePo4) belangrijk is dat je een bms met het juiste canbus protocol hebt. Als deze bv het pylontech protocol kan doen dan wordt deze gewoon door Victron en growatt ondersteund.

De meest bekende merken omvormers zijn victron en growatt, beide systemen zijn schaalbaar met meerdere omvormers.

Een growatt spf5000 kan initieel de beste keuze zijn ivm de aanschafprijs en eenvoud van de opstelling, schaalbaar tot 30kW continu vermogen op 3-fase (6 units) maar is dan ook echt off grid qua pv. Teruglevering zit er niet in, de 230V ingang is eigenlijk niet meer als een simpele generator / grid backup ingang.

Victron geeft je veel meer keuze mbt de opstelling. Zo kun je bijvoorbeeld een 3 fase net bouwen met multiplus 2 omvormers en vervolgens hier nog een of meerdere normale net gekoppelde pv omvormers achter hangen. Indien het accupakket vol raakt dan gaat de netfrequentie een klein beetje omhoog en levert de pv omvormer minder vermogen, tot aan het punt dat deze stopt met leveren (conform de netcode).
Een on grid energy storage installatie met victron omvormers is eigenlijk dezelfde opbouw als een off grid installatie maar dan met een net koppeling wat later weg gehaald kan worden.

Qua accu's is het een beetje lastig uit te leggen omdat er zoveel mogelijk is.
Ik raad aan om dit YouTube kanaal eens door te nemen:
https://youtube.com/@OffGridGarageAustralia

Ik volg dit kanaal al een hele poos en hier wordt echt moeite in gestoken.
Qua omvormers is alles victron en de meeste content komt van het testen van diverse soorten cellen, bms systemen en dergelijke.

In de omschrijving van zijn filmpjes staan ook links naar zeer complete productpagina's op zijn eigen website. Iedere productpagina bevat links naar betrouwbare Alibaba/ AliExpress verkopers.

Edit:
Qua opslagcapaciteit is zo een beetje alles mogelijk maar een aanrader is toch wel om werkelijk ieder component (met het juiste soort zekering!) af te zekeren aangezien er een belachelijk hoge kortsluitstroom kan lopen als wat fout gaat.

Als je bijvoorbeeld 3 accu's 16S 280Ah bouwt (43kWh totaal) dan doe je iedere accu apart afzekeren met bijvoorbeeld een 250A mespatroon. Dan heb je alsnog 750A continu beschikbaar op de busbar en iedere omvormer moet vervolgens ook weer met de juiste waarde afgezekerd worden (vermoedelijk 125A of iets meer voor een 5kW omvormer)

Belangrijk is dat alles op de busbar samen komt en dat de kabellengtes exact gelijk zijn.
Een goede tip is dan ook om tegenovergesteld aan te sluiten, staat ook zo in veel manuals.

Accu's doe je bijvoorbeeld de + aansluitingen van links naar rechts en de - aansluitingen van rechts naar links. Vervolgens doe je hetzelfde met de omvormers.
Zodoende worden de accu's zo gelijk mogelijk belast.

[Bericht gewijzigd door EL83 op zondag 5 februari 2023 16:57:54 (17%)

Evarist

Golden Member

Op 5 februari 2023 14:28:54 schreef High met Henk:

Ik heb wel een generator, maar om die nu een maand lang te laten draaien kost een vermogen....(de generator is nogal overbemeten voor een enkel huishouden)

Laat je pomp op een accu draaien en laad die bij met de generator. Is dat geen oplossing?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Als je een (daarvoor bestemde) houtkachel op de CV aansluit dan is het ontzettend belangrijk dat het water voldoende blijft lopen. Ik vraag me af of een thermosiphon dat voldoende voor elkaar krijgt. Ook omdat een deel van het hete water retour wordt gepompt naar de ingang van de houtkachel, zodat de temperatuur van de kachel niet te laag wordt (niet goed voor de verbranding).

Als de stroming stopt of onvoldoende is, zal de kachel gaan koken. Als het goed is zijn er nog een aantal beveiligingen, zoals het koelen met sanitair water, het automatisch dichtzetten van de luchtaanvoerklep, en tot slot een overdruk beveiliging.

Ik heb laatst een storing gehad in mijn CV/Houtkachel waardoor deze begon met koelen met sanitairwater, dat kwam wel als stoom (via de riolering) uit het aanrecht. Ik zou het dus echt afraden om een knutsel oplossing te maken voor de pomp van een CV houtkachel.

maartenbakker

Golden Member

Een stationair lopende dieselmotor van een auto, verbruikt in de ordegrootte van 1 liter per uur. Dat zal niet heel veel meer worden als je de accu die daar al aanhangt, gebruikt om een CV-pomp te laten draaien. Hij zal daarvoor ook geen 24 uur per dag hoeven te draaien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het zou ook niet zo gezond zijn om een motor 24x7 stationair te laten staan draaien. Maar dat weet @HmH natuurlijk beter dan wie ook :)
Beter (pakweg) een uur per dag, aan ietwat verhoogd toerental, 1500 tpm bv.

evelo

Golden Member

Als je wat droog hout kan sprokkelen op je terrein:

https://m.youtube.com/watch?v=fwCz8Ris79g

Hoeft geen stekker aan en toch zeer efficiënt.

High met Henk

Special Member

De huidige generator wordt voor nog geen 10% belast op zijn best......

Maar ok, das andere discussie.

@maarten: ik heb LPG motoren in de werkende auto's en dien verbruiken echte wel meer dan 1 L per uur (de kleinste is 2.7 L v6)

Ofwel dat is niet echt rendabel. Maar ik ga wel even opnieuw naar home accu's kijken, want ik kan het verbruik wel echt minimaliseren in de nacht.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hoeveel heb je nodig om een nacht door te komen?

Een accuset zelf samenstellen van een kwh of 14 kost je een 3k ofzo.
En die kun je ook blijven gebruike als je tzt een netaansluiting hebt: Je kan dan overschot wat je anders teruglevert gebruiken om je accu's vol te houden en 's avonds en 's nachts gebruiken om weer te ontladen (En je meter zoveel mogelijk op 0 te houden)

Icm dynamische prijzen kun je ook 's nachts bv op een goedkoop moment weer opladen.

Met een 3kVA omvormer (2400W) kom je best een eindje, en die is later ook voldoende voor het grootste deel (Eventueel extra vermogen haal je dan uit het net)

Met de zonnepanelen kun je de accu's opladen. En indien nodig kun je de generator even laten draaien. Zo'n Victron 3000VA laad vanaf de generator met 35A

Eventueel heb ik nog wel een 48V / 50A lader over die je mag lenen voor een paar maandjes. Dan kun je met zo'n 4kW laden en is een accu met een paar uurtjes weer vol, en hoeft die generator geen uren te draaien. (en de generator is dan veel efficienter als je m beter belast)

Goedkope offgrid optie is een Growatt SPF5000, dat is 5000VA incl zonnepaneel MPPT enz. Nadeel is dat die alleen gericht is op off-grid, dus een grote UPS enz is. Voor nu zou dat voldoende zijn.

Met zo'n Victron kun je veel meer en bv ook terugleveren (om dus je nuts op 0 proberen te houden). Die is, op de lange termijn, dus een stuk interessanter denk ik: Dan is het een kwestie van een controller toevoegen.

t blijft een investering, maar die is ook in de toekomst te hergebuiken, of tzt weer te verkopen waardoor de netto investering nog relatief mee kan vallen. Met zo'n setje als hierboven ben je 5-6k ofzo kwijt, dus dat tikt wel aardig aan, maar je kan natuurlijk ook een kleinere accucapaciteit nemen.

Met een 11kWh setje ben je rond de 4.5k ofzo kwijt bij benadering.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op maandag 6 februari 2023 08:47:16 (14%)

Lambiek

Special Member

Op 6 februari 2023 07:56:59 schreef High met Henk:
ik heb LPG motoren in de werkende auto's en dien verbruiken echte wel meer dan 1 L per uur (de kleinste is 2.7 L v6)

Ofwel dat is niet echt rendabel. Maar ik ga wel even opnieuw naar home accu's kijken, want ik kan het verbruik wel echt minimaliseren in de nacht.

Ik zou het gewoon bij een aantal panelen houden en wat accu's met eventueel een omvormer. Je bent toch al van plan om dat te kopen, dus dat is geen geld verspilling.

Voor de accu's zou je lithium kunnen nemen, maar die zijn behoorlijk duur en je hebt BMS'en nodig. Lood kan ook, is een stuk voordeliger en bij een correcte behandeling gaan die ook lang mee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Op 5 februari 2023 13:13:55 schreef eSe:
[...]

In een bedrijfspand, ja. Maar in een woning kan je met 1" of 5/4" een goed werkende installatie bouwen. Ik kan het weten, cv installaties geplaatst en onderhouden in de jaren '70. Ik heb veel appartementen gezien met ieder hun (kolen)keteltje en leidingwerk. Ook gebouwen met gemeenschappelijke verwarmingsketel, daar was het leiding werk nooit dikker dan 2"

[...]

2 tot 3 verdiepen lukt makkelijk, maar dan wel met min. 5/4"rigens stijgleidingen.

Groetjes,
eSe

En de leidigen isoleern mt golfkarton en gips(zwachtel) en vooral een open expansievat met ontluchtingspijpje.

Overigens lieten wij in de jarn 70 al een gasketel aanleggn. Het was ht hoogtepunt van de "actie tankslag": Alle olietanks moesten uit de grond of in het gunstigste geval leeggepompt en met zand gevuld....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †