Heteluchtoven Siemens HK25250/04 twee problemen..

Beste allemaal,

Al het meedenken is welkom om mijn oude tweedehands heteluchtoven weer in fatsoenlijke toestand te krijgen. Het betreft een Siemens HK25250/04. De twee problemen zijn:

1. Ergens in/op het plaatje van het digitale klokje wordt (zolang er stroom over gaat) een zacht, piepend/zoemend geluid geproduceerd. De enige oplossing die ik als totale leek gevonden heb is de stroom eraf en uiteindelijk de stroomtoevoer naar het klokje lostrekken. Zie bijgevoegde foto 1 voor het onderdeel.

Vraag: welk onderdeel komt dit geluid vandaan? Is dit iets wat subtieler te verhelpen is dan de stroom eraf?

2. In de heteluchtstand warm de oven wel op, maar erg traag / hij wordt maximaal iets van 150 graden. Dit probleem is nota bene ontstaan nadat ik de stroomtoevoer naar het klokje losgetrokken heb, maar niet hersteld na het weer aansluiten van het klokje..
Deze oven heeft boven en onder een verwarmingselement. Er zit geen element bij de ventilator. De oven heeft een grillfunctie, maar toen wij deze overnamen was deze al kapot (het aan-uit lampje springt ook uit als je de oven in grill stand zet.

Vraag: waarom lukt het mijn oven niet meer om fatsoenlijk warm te worden?

Nogmaals, alle hulp is van harte welkom. Ik ben nog een flinke leek wat elektronica betreft, schroom niet om me met mijn neus op de feiten te drukken. Als er informatie mist om tot een oplossing te komen hoor ik het ook graag.

dat zoemend geluid komt uit de slechte elco die de spanning niet meer juist afvlakt. je kan ook zien dat de elco zijn jasje ook behoorlijk is gekrompen, dit duid op defect/ te heet geweest en begin die eerst maar te vervangen.

dan tweede probleem is waarschijnlijk een verwarmings element slecht of je heb een printspoor beschadigd op de klokmodule..