Kan dit gevolg zijn van onjuiste netvoeding?

Ik kocht laatst in de recyclingsfeer weer eens wat 'oude meuk': een superkleine router linksys wrt54gc.
Bijgelegd was de niet-originele netadapter van nokia (!) met een output van 3.7 V DC en 355 mA.
Ik vond -niet bij linksys- een originele usermanual voor de router en die meldt dat de originele netadapter 3.3 V DC 2.0 A is.
De verkoper zei dat de bijgevoegde adapter geschikt zou zijn, maar ik betwijfel dat nu want:
als ik de router vanuit mijn laptop (bedraad) wil benaderen kan de computer de router niet vinden/geen contact leggen, hoewel ik het juiste adres ingeef (staat op de router gedrukt) en de procedure uit de manual stipt volg.
De ledjes van de router branden wel allemaal.
Een harde reset (knopje op router) wijzigt niks.

Mijn electrovraag is nu: kan het zijn dat de router niet werkt vanwege de anders-dan-gewenste waarden van de netvoeding?
Het kan natuurlijk dat de router zelf kaduuk is, maar daar kom ik zo niet achter.

Dat ding is 15 jaar oud, niet alles bij de kringloop werkt.
En een adaptor van 2A vervangen door een 0,355A type lijkt mij gedoemd te mislukken, zoveel zijn de originele meestal niet overgedimensioneerd.

Dat ledjes dan misschien net werken kan het aan de buitenkant doen lijken of het werkt.

De originele adapter is 6x zo sterk, dat zal niet voor niks zijn. (de 355mA zal een trafo adapter zijn, en de 2A een SMPS, dus ook veel stabieler)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Ik heb hier ook een Linksys WRT54 liggen en daar zit een 12V 1A DC adapter bij. 3.3V is veel te weinig.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 5 februari 2023 11:53:14 (13%)

Precies, die voeding is absoluut ongeschikt. Ik vind het trouwens wel een beetje vreemd dat het ding 3.3V wilt hebben, dan heeft hij blijkbaar geen regelaar meer aan boord.

Je zou het kunnen proberen met de 3v3 van een computervoeding, anders zou ik niet direct weten waar je een 3v3 voeding vandaan zou moeten halen.

Bij de lokale kringloop gooien ze alle adapters in een grote bak, of gewoon weg, in plaats van ze bij het apparaat te houden. Ik kan toch niet anders dan concluderen dat het niet de helderste lichtjes zijn...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
RAAF12

Golden Member

Bij de recycleboulevard hier stoppen ze wel de juiste adapter erbij. Moet ook niet zo moeilijk zijn de spanning staat achterop het kastje.

Deze handleiding geeft weer een andere spanning... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

De G, SL en GS hebben 12V 1A nodig. Blijbaar heeft het GC model een afwijkende spanning nodig.

Op 5 februari 2023 11:51:17 schreef RAAF12:
Ik heb hier ook een Linksys WRT54 liggen en daar zit een 12V 1A DC adapter bij. 3.3V is veel te weinig.

Ik heb die ook (het blauwe ruimtewezen met de twee antennesprieten): die zijn inderdaad 12V 1A DC.
Maar mijn probleemgeval is echt voor 3.3V DC 2.0A, zoals de originele usermanual aangeeft.
Dus daar zit het niet in!

Waar Arco zijn info vandaan heeft weet ik niet.
Op het apparaat zelf staat niets over de gewenste voeding.

[Bericht gewijzigd door electronono op 5 februari 2023 13:29:20 (12%)

Waar Arco zijn info vandaan heeft weet ik niet

Uit de originele user manual?: https://downloads.linksys.com/downloads/WRT54GC-EU_V30_UG_NC-WEB.pdf

:)

RAAF12

Golden Member

GC versie 3 kan ook weer anders zijn. Staat er een spanning op het apparaat zelf bij de aansluiting?

Klopt 3.3V 2A voor het GC model
https://routerchart.com/linksys/linksys-wrt54gc-wrt54gc-84

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 5 februari 2023 13:44:18 (31%)

RAAF12

Golden Member

Op 5 februari 2023 13:24:45 schreef electronono:
[...]
Ik heb die ook (het blauwe ruimtewezen met de twee antennesprieten): die zijn inderdaad 12V 1A DC.

Die nieuwe zijn niet blauw en hebben geen mooie verwisselbare antenne's :-(

Mijn apparaat is v2.
Mijn manual geeft in de appendix (laatste regel):

Appendix G: Specifications
Model WRT54GC
Standards IEEE 802.3, IEEE 802.3u, IEEE 802.11g, IEEE 802.11b
Channels 11 Channels (US, Canada)
13 Channels (Europe)
14 Channels (Japan)
Ports Internet: One 10/100 RJ-45 Port
LAN: Four 10/100 RJ-45 Switched Ports
One Power Port, One SMA Port
...
Wireless Security Wi-Fi Protected AccessTM (WPA), WEP, Wireless MAC Filtering
Dimensions
(W x H x D) 3.86" x 3.86" x 0,98"
(98 mm x 98 mm x 25 mm)
Unit Weight 0.31 lbs. (0.14 kg)
Power External, 3.3V DC, 2.0A

Gaan we er even van uit dat die info goed is, kan het ding dan weigeren bij en door mijn voeding zoals ik in mijn eerste posting beschreef)?

@RAAF12: IK heb natuurlijk geen nieuwe, dat snap je toch wel?? :)

Gaan we er even van uit dat die info goed is, kan het ding dan weigeren bij en door mijn voeding zoals ik in mijn eerste posting beschreef?

Ja, want wat je kreeg kan maar 0,355 amp leveren en er wordt 2,0 gevraagd.
Ook al zal die 2,0 dan niet op ieder moment verbruikt worden, de capaciteit moet er wel (min of meer) zijn.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op 5 februari 2023 14:07:43 (30%)