Fluke Scopemeter 105 Serie II

Beste forum bezoekers
ik heb onlangs een Fluke 97 scoop gekocht voor mijn hobbie
later bleek deze anders te zijn namelijk met 2 gele toetsen dus een latere versie, ik heb printplaten vergeleken en met fluke eindhoven gebeld die lieten mij vervolgens heel lang aan de telefoon wachten, ze hadden geen Nederlands sprekende mensen op het bedrijf aanwezig die mij te woord konde staan, na 45 minuten had ik maar de telefoon beëindigd , volgens andere personen die er veel ervaring in hebben hebben mij de informatie gegeven,dat ik een Fluke scopemeter versie 105 serie 2 v7.5j 95-05-10
Zou hebben.

Nu het probleem hij gaat aan display laat text zien maar heb nergens input van zowel geen A en B ook kan ik geen ohm meten diode test is 1200 gaat op en neer dus klopt niet kan ook geen spanning meten, nu dat ik op zoekt ben naar het juiste service manual, die ik nergens op dit moment kan vinden, wel van de 93-97, maar die is niet gelijk aan de scope van mij, er zit een ic erin op de voedings en ingangs printplaat waar ik nergens een data sheet van kan vinden namelijk Philips deze OQ0259T eronder staat 44762MM hier in zou de de A en B bnc ingang en de externe ingang voor voltage en ohm en diode via bananen stekker rood en zwart.

ik zie wel als ik de milivolt
op de meter hoger zet, dan op het display sinussen en andere gekke grafieken bewegen, omdat er natuurlijk geen afscherming aanwezig is tijdens het meten en zoeken.

Maar er komt wat op het LCD scherm ,verder is dit een speedy hoge snelheid van 100 Mhz het ic word heet of dat normaal is weet ik niet als ik dit met een ander op de tekening van versie 97 service manual bekijk dan zou de ingang A van dat ic op pin 26 en B op pin 3 en ext op 1 deze zou naar de TBA 8703T gaan op ingang 8 AD convertor, maar bij dit OQ0259T zou dan de ingang 26 kortgesloten zijn dus ik kom niet verder misschien dat andere hier meer van weten en waar ik moet zoeken, in ieder geval werkt de unit waar de printplaat van de display en besturing in zit wel maar dus niet de voedings printplaat met ingang voor de scope en voltmeter ohm en diode niet.
wie kan mij helpen, ik heb ook een koffer er bij met kabels maar zo heb ik er niet veel aan hopelijk heeft iemand een bruikbaar service manual voor mij en of de datasheet van de Philips ic OQ0259T

Update
Verde is mij opgevallen dat op pen 2 en 31 van het ic hierboven de ingangen zijn van de Bnc daar heb ik input na mate ik de mili volts verander komt er opeens weer signaal binnen, dus of er ergens een relai defect is of niet geschakeld wordt ingang B doet het niet maar ik zie wel signalen van buitenaf komen maar niet van de ingang, de bananen ingang rood en zwart werken ook nog niet.

alvast hartelijk bedankt
Demon

fred101

Golden Member

De reden dat je weinig info vindt heeft te maken met de leeftijd. De scopemeter is een uitvinding van Philips samen met Fluke begin jaren 90. In 1998 kocht Fluke de Philips meetapparatuur divisie. Scopes uit de tijd van de jouwe zitten vol met custom Philips onderdelen, latere modellen zoals de 190 serie zitten vol met Fluke custom onderdelen. Je had bench scopen waar zowel Philips als Fluke op staat. De jouwe lijkt ook zoiets want Philips verkocht een scopemeter onder de naam PM-97.

Maar hoe het ding ook heet, de kans dat je onderdelen of datasheets vindt is heel klein. Mijn ervaring met scoopmeter reparatie is beperkt, ik begin er niet meer aan. Krijg nog regelmatig de vraag of ik het wil doen en het zijn bijna altijd defect gekochte scoopmeters waarvan niet bekend was dat ze defect zijn en ook niet hoe ze defect zijn gegaan. Degene waar het wel van bekend was waren allemaal automotive gebruikt met beide kanalen gefrituurd. (een gebruiker was erg verbaasd, hij had de probe instelling op 1000x gezet en op 1 kV/div en daarna met een 1x probe de output van de bobine gemeten. Dat werkte niet op kanaal 1 dus probeerde hij het ook op kanaal 2 |:(

Waarom wil je een scoopmeter, en dan vooral zo'n oude ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

De meest gehoorde klacht bij de 123 is een bevroren display na vorst en dan defect.. dat is ook total loss (heb er ooit 2 bij je afgegooid meen ik Fred)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hallo Fred101
ik heb deze goedkoop gekocht met koffer en veel kabels voor de auto, ik zelf gebruikt hem voor alleen op de werktafel de scoop en andere meet functies te gebruiken waaronder de ohm meter: diode meter/ voltmeter/ frequentie/ toeren
temperaturen meten en vele dingen meer heeft een 100Mhz ingangen

en fijn dat hij ook te gebruiken is op batterijen, maar het klopt fluke zegt dat ze alles hebben weg gegooid van service manuals en alle informatie jammer ik hoop toch noch wat informatie te krijgen van de forum mensen

die mij aan het service manual voor de 105 serie II kan helpen
en nog de hulp waar ik kan zoeken, er schijnt ook informatie te zijn als je
de Bnc A met de ingang Bananen stekker rood aan elkaar koppelt , en er tussen in meet krijg je ook verschillende spanningen, hoe ik dit moet doen heb ik ergens gelezen, maar dat moet ik weer opzoeken .
Laten we hopen dat mij nog iemand kan helpen hier mee
alvast bedankt
Mvg Demon

fred101

Golden Member

Ik zou hier niet te veel tijd en geld in stoppen. Documentatie zal lastig zijn want je hebt geen PM-97 en geen 105 IIb maar iets wat waarschijnlijk een soort overgang model is geweest. Op fotos van de 105 zie ik Fluke ICs, in de jouwe zitten Philips ICs. Is hij je als werkend verkocht ?

Daarnaast is het ding qua specs niet geweldig. Als je het met autos vergelijkt is dit de T-ford.

Je koopt al een nieuwe scopemeter met veel groter kleurenscherm voor 200,= en een kleine scoopmeter voor onder 100,= Dat is Chinees maar dat heb ik liever dan een 25 jaar oude PHluke uit de begin tijd van de scoopmeters (het ontwerp is uit 1991). Let op, een moderne 60 MHz scoop is stukken "sneller" dan jouw "100 MHz".

Digitale scopen zijn de laatste 10 jaar echt volwassen geworden. Vooral qua geheugen en samplerate. 100 MHz is nu zo goed als "real time", toen was het dat alleen voor periodiek repeterende signalen. De real time bandbreedte was meestal maar een paar MHz. De 100 MHz Fluke 105-2b heeft een sample rate van slechts 25 MS/s (grofweg hooguit 3 tot 5 MHz real time bandbreedte). Een moderne 100 MHz scope is al snel 500 MS/s en de betere gaan over 1 GS/s.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

hallo Fred101
dat klopt wat u schrijft te veel wil ik er niet aan blijven uitgeven
maar heb wel een foto bijgevoegd van de type en serie die ik heb van de scope zelf ik heb hem gebruikt gekocht als werkende , dat heet volgens de persoon dat hij nog werkte toen hij hem weg gezet had , maar dat is altijd waar ik rekening mee houd, er staan er van deze scoop fluke 105 die al defect zijn voor over de 400,00 euro met niks erbij.

maar dat het een zeer lage technische waarde heeft weet ik vond het wel de moeite om er aan te sleutelen de ic zijn allen van Philips niks fluke
er staat wel dat het van fluke corporation is verder vind ik het ook leuk om de fout te zoeken, het enigen in de SM staat de relais instellingen hoe die schakelen bij elke instelling, maar weet niet of dat overeen komt met die SM wat ik heb liggen van de 97 versie dat is toch weer heel anders.

zonder het juiste SM kan ik niet verder
ik moet het digitaal vinden ik weet niet of dat ook van philips is te vinden zoals PM105 .

maar goed ook leuk het uit te zoeken
als ik het SM kan vinden te veel geef ik er niet aan uit
en ik heb meerdere scopen ook chinees maar dat is leuk maar anders
de hameg 2 channel en 20Mhz en 1 trio heel oud maar werkt nog, nog eentje van Velleman 10MHz op batterijen, maar deze heeft veel meer informatie en is eigenlijk voor de Auto zie ook niks geks of defect kan best zijn dat een van de relais niet schakeld, of contact maakt dat staat alles op de SM bij de 97 maar ik heb de 105 dus anders.

maar leuk dat u mij help en belangstelling erin heeft getoond

heeft iemand misschien de dvd waar allen Pdf'jes van Fluke erop staan met een paar honderd service manuals , waar ik alleen deze 105 Serie II service manual van mag overnemen, ik hoeft alleen dat ene service manual als ik dat mag vragen, wil er ook iets voor betalen als dat moet, deze heb ik gezien op een bekende site E*Y

mvg Demon