Batterijen parallel aansluiten voor langere werking

Op 6 februari 2023 17:09:44 schreef KlaasZ:
[...]En wat doe je dan als die klok van tijd af raakt? Dan moet het alsnog open. Kun je dat kader niet zo maken dat het zonder gereedschap is te openen?

Kortom, waarom zou je het makkelijk doen als moeilijk veel leuker is. :)

Ja dat lijkt inderdaad zo, maar nee, is een heel gedoe. Dit is niet zomaar een kadertje even openmaken natuurlijk. ;)

Op 6 februari 2023 17:16:01 schreef Arco:
Een powerbank is ook geen goede oplossing: die gebruikt zelf vele malen meer als die AB...
(daarbij willen de meeste powerbanks een minimale afname van 60mA ofzo zien, anders vallen ze in slaap)

Had ik nog niet aan gedacht.

@QuinnMallory Dank voor je duidelijke toelichting én omschrijving wat je precies wilt maken!

Dus: Ik wil de 3 AA's vervangen door een powerbank, maar zou een dubbele USB aansluiting willen zodat ik de powerbank kan swappen zonder dat de afstandsbediening zonder stroom valt (en ik in theorie dus niet de kader moet opendraaien).

Ik snap je idee. Dit kan als je 2 diodes toepast. Je kunt gewoon normale type's gebruiken die je nog hebt liggen met een drempelspanning van rond de 0,6V. Eigenlijk zelfs goed. Want 3x 1,5V (3x AA) = 4,5V en geen 5. Met een diode aan de uitgang van iedere USB-poort, waar je de powerbank op wilt aansluiten, zakt de spanning 5 - 0,6V = 4,4V. Prima.

Dat was het antwoord op je vraag. Maar, het kan veel simpeler. Gebruik 1 USB poort en sluit er een condensator op aan die voldoende capaciteit heeft om de klok tijdelijk te voorzien van spanning op het moment dat jij de powerbank verwisseld. Je kan deze waarde dusdanig kiezen dat je maar 1 powerbank nodig hebt. In de tijd dat je je powerbank oplaad, zorgt de backupcondensator voor de spanning van de klok.

Er is tevens nog wel iets anders dat ik moet vermelden: Powerbanks meten in de meeste gevallen de uitgangsstroom en als deze onder een bepaalde waarde komt, wordt de uitgang uitgeschakeld. Meestal is dat in de ordegroten van enkele tientallen miliampere's. Ik denk dat je klok dus te weinig stroom trekt. Je was me voor Arco.
Een grotere batterij zoals eerder geopperd is naar mijn idee ook een veel beter idee dan een powerbank.

Kwaliteit boven kwantiteit

Op 6 februari 2023 17:32:54 schreef OPTOdesign:

Dat was het antwoord op je vraag. Maar, het kan veel simpeler. Gebruik 1 USB poort en sluit er een condensator op aan die voldoende capaciteit heeft om de klok tijdelijk te voorzien van spanning op het moment dat jij de powerbank verwisseld. Je kan deze waarde dusdanig kiezen dat je maar 1 powerbank nodig hebt. In de tijd dat je je powerbank oplaad, zorgt de backupcondensator voor de spanning van de klok.

Die condensator is een goed idee. Stom dat ik er niet aan gedacht heb.
Thanks! :)

Die grotere batterij waar je het dan over hebt. 3x D cell?

Die grotere batterij waar je het dan over hebt. 3x D cell?

https://www.123accu.nl/page/blog_algemene-batterij-formaten.html

Kan je zelf uitrekenen welke je wilt hebben en hoeveel die dan langer mee gaat en of je dat voldoende vind. ;)

Kwaliteit boven kwantiteit
KGE

Golden Member

Op 6 februari 2023 17:54:53 schreef QuinnMallory:
Bedankt ;)

Kan ik verder mee.

Je zou ook een externe batterij aan die afstandbediening kunnen koppelen via superdun snoer met twee van die mini testclips. (Mits het 'kader' groot genoeg is)

Op 6 februari 2023 17:22:41 schreef QuinnMallory:
Ja dat lijkt inderdaad zo, maar nee, is een heel gedoe. Dit is niet zomaar een kadertje even openmaken natuurlijk. ;)

Waarom zit dat kadertje dan zo moeilijk in elkaar? Je kunt er b.v. een scharnierende achterwand in zetten.

als je nu iets van gsm accu inbouwd, met een usb laadprintje en een usb connector aan de zijkant.
dan steek je gewoon 1keer per maand ofzo de powerbank eraan met usb kabel om de interne accu weer bij te laden.
duurt je uurtje ofzo elke maand.
als je dan de accu voorziet dat ze meerdere maanden kan overbruggen, mag je het zelf eens vergeten

doe ik vaak met battery vretend speelgoed van de kinderen. hier 3AAA eruit gesloopt, gsm accu erin met usb laadprintje en usb connector aan de zijkant van het toestel. zoiets naar 1,5V maken is weer de moeilijkheid. draait die afstandbediening nu echt op 1 enkele batterij?
https://www.circuitsonline.net/forum/file/10898/forum-post

plak je zoiets dan op de achterkant om de accu capaciteit te kunnen meten
https://ae01.alicdn.com/kf/H986bc3f1f2964995bf6b53d7362a7948a/1S-2S-3S-4S-5S-6S-7S-4-2V-29-4V-Lithium-Battery-Li-po-Li.jpg_Q90.jpg_.webp

https://cf.shopee.vn/file/a61f3414a5549392365916d29509ebc4_tn

stukken eenvoudiger dan een complete powerbank in te steken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Is het nu één AA en 1,5V of 3 AA's en 4,5V?

Dat laatste vermoed ik een beetje en een telefoonbatterij is meestal 4,2 of 4,3V (opgeladen) en 3,6V (redelijk leeg).
Dus prima tussen 3x alkaline AA (4,5V) en 3x NiMH (3,6V) waar de afstandbediening allebei wel op zal werken.

Oftewel: fcapri's oplossing lijkt me uitstekend!

benleentje

Golden Member

naar 1,5V maken is weer de moeilijkheid. draait die afstandbediening nu echt op 1 enkele batterij?

Ik heb nog nooit een AB op 1,5V gezien allen de IR led al wilt iets meer zien.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 6 februari 2023 17:00:58 schreef QuinnMallory:

Dus: Ik wil de 3 AA's vervangen door een powerbank, maar zou een dubbele USB aansluiting willen zodat ik de powerbank kan swappen zonder dat de afstandsbediening zonder stroom valt (en ik in theorie dus niet de kader moet opendraaien).

tussen de posts stond dan ineens dat er 3AA in zitten.
kan dus perfect met een li-ion en usb laadprintje dan.
een Li-ion gaat dan van 4,2V naar 3,3V.
een AA gaat vol van 1,5V naar 1.1V (3 in serie is dan 4,5V naar 3.3V)
met herlaadbare AA gaat dat van 1.3 naar 0.9V (3 in serie dan 3.9-2.7V)

als je een kadertje maakt waar je in het 'glas' gaatjes maakt op de knoppen die je nodig hebt voor de klok in te stellen, kan je met een naald of nageltje de tijd goed zetten zonder de kader uit elkaar te halen.
of een kader maken die aan de zijkant open kan waar je de afstandsbedieding kan uitschuiven dan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 7 februari 2023 09:46:19 schreef Kees frees:
[...]Bedoel je dit :
"1,5volt voor wandklok"
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2338524#2338524

Ja, dat bedoelde ik. En helemaal niet van toepassing hier. Dat het om een ander soort klok ging werd pas later toegelicht.

Die verwarring krijg je als iemand eerst begint met een hypothetisch geval en later op de proppen komt met de werkelijke vraag.

In dit onderwerp :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2338524#2338524
Schreef ik :

Op 16 maart 2022 22:30:24 schreef Kees frees:
. . . .
Verder begrijp ik je vraag heel goed, of althans ik heb ook wel eens in die richting gedacht als ik weer eens cellen aan het wisselen ben.

Mijn idee, een goede (!) lader voor de juiste batterij (cel).
De batterij daar in laten zitten, draadjes er aan maken naar de klok.
Dan met een schakelklok zo af en toe de batterij/cel opladen.

Of ipv een lader een klein stroompje, net ietsjes meer dan het gebruik, evt laten interval schakelen.

Op 7 februari 2023 11:02:29 schreef KlaasZ:
Die verwarring krijg je als iemand eerst begint met een hypothetisch geval en later op de proppen komt met de werkelijke vraag.

Zonder gebrekkig begrip van wat gelezen wordt zou de verwarring wellicht ook een stuk minder zijn. >:)

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 6 februari 2023 17:32:54 schreef OPTOdesign:
Dit kan als je 2 diodes toepast. Je kunt gewoon normale type's gebruiken die je nog hebt liggen met een drempelspanning van rond de 0,6V. Eigenlijk zelfs goed. Want 3x 1,5V (3x AA) = 4,5V en geen 5. Met een diode aan de uitgang van iedere USB-poort, waar je de powerbank op wilt aansluiten, zakt de spanning 5 - 0,6V = 4,4V. Prima.

Is dat nu echt een goed idee, diodes inzetten als je de batterijen langer wilt laten meegaan? Wat denk je waar dat vermogen blijft als de stroom hetzelfde blijft maar de spanning 0,5V lager wordt? Het verlagen van de spanning met 10% met diodes betekent dat 10% van je vermogen omgezet wordt in warmte in de diodes...
Als ik me niet vergis...

Arco

Special Member

Sommigen denken dat spanningsverlaging met diodes zonder verlies is, maar dat is natuurlijk niet zo...
Overal waar een spannings'drop' is, moet dat ergens in worden omgezet (warmte, licht, geluid,...), energie kan nu eenmaal niet zomaar verdwijnen.

(ook diodes moeten gehoorzamen aan de wet van Ohm... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ook diodes moeten gehoorzamen aan de wet van Ohm

Welnee. Die geldt toch enkel voor componenten met lineair ("ohms") gedrag?
Ernstig nu: ja, er gaat vermogen verloren in die diodes, hoewel niet zo veel, zeker niet in Schottky's. Of dat sop die kool waard is, dat maakt eenieder voor zichzelf uit.

Nog een gedachte, stel dat het gaat om een ononderbroken spanningsvoorziening met cellen, neem dan een dubbele set met cel(len). Volle er in en ietwat ontladen er uit.
Dan kun je om vereffenings stromen te voorkomen een weerstandje in serie zetten. Elke (set) cel(len) een weerstand, het verlies over die weerstand zal bij een dergelijk laag verbruik geen rol spelen.

Op 8 februari 2023 13:45:25 schreef Roland11:
[...]
Is dat nu echt een goed idee, diodes inzetten als je de batterijen langer wilt laten meegaan? Wat denk je waar dat vermogen blijft als de stroom hetzelfde blijft maar de spanning 0,5V lager wordt? Het verlagen van de spanning met 10% met diodes betekent dat 10% van je vermogen omgezet wordt in warmte in de diodes...
Als ik me niet vergis...

De vraag was om met beperkte middelen de klok langer te laten lopen dan met AA batterijen. Ja, zo'n diode is niet 'gratis' qua stroomverbruik. Maar het is wel een eenvoudige en doeltreffende oplossing. Ik zou zelf zo'n project ook anders aanpakken, maar dit antwoord was meer gebaseerd op de vraagstelling van de TS. Ik heb dit later ook genuanceerd.

Kwaliteit boven kwantiteit
Frederick E. Terman

Honourable Member

ja, er gaat vermogen verloren in die diodes

Er was nog die truc met een FET als 'ideale diode'. Die zag ik eens als polariteitsbeveiliging. Hoe ging dat ook weer?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ja, die is leuk hè. Een P-Channel (MOS)FET met de gate aan ground herinner ik me. Die houd de fet dan in geleiding bij correct aansluiten. Zoeken op 'p-channel mosfet polarity protection circuit' geeft diverse voorbeelden ;)

Kwaliteit boven kwantiteit