Slimme verlichting (Hue) aansturen.

Hallo allemaal,

Steeds meer zie je slimme verlichting die je van kleur kan laten veranderen, zoals bijv Philips Hue. Nou lijkt het me ook wel eens leuk hier wat mee te doen.

Echter hebben dergelijke systemen vaak een bridge of dergelijk apparaat nodig om het aan te sturen. Ik vind dit soort apparaten helaas altijd minder omdat ze wel aan je netwerk hangen, maar je zelf weinig invloed hebt op wat ze allemaal uitspoken

Ik vroeg me dus af of het mogelijk is om met een arduino, of raspberry pi o.i.d. zelf zulke lichten draadloos aan te sturen (van Philips, of e.v.t andere merken). Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben, of weten of dit te doen is en welke protocollen er worden gebruikt?

Spanning staat en stroom gaat!
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Op 6 februari 2023 22:23:07 schreef meander:
Ik vroeg me dus af of het mogelijk is om met een arduino, of raspberry pi o.i.d. zelf zulke lichten draadloos aan te sturen (van Philips, of e.v.t andere merken). Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben, of weten of dit te doen is en welke protocollen er worden gebruikt?

Hue (en ook ikea, lidl, osram, innr, samsung, ... ) lampen gebruiken zigbee.

En daar kun je inderdaad prima zelf een hub voor opzetten met een raspberry.

Gooi de toverwoorden "home-assistant" en "zigbee" maar eens samen in je favoriete zoekmachine.

Op 6 februari 2023 22:23:07 schreef meander:

Echter hebben dergelijke systemen vaak een bridge of dergelijk apparaat nodig om het aan te sturen. Ik vind dit soort apparaten helaas altijd minder omdat ze wel aan je netwerk hangen, maar je zelf weinig invloed hebt op wat ze allemaal uitspoken

Philips Hue functioneert ook zonder bridge (Bluetooth). Die bridge heeft overigens geen contact met het internet nodig om te werken.

joopv

Golden Member

Op 7 februari 2023 11:33:39 schreef R-Yen:
[...]

Philips Hue functioneert ook zonder bridge (Bluetooth) Zigbee. Die bridge heeft overigens geen contact met het internet nodig om te werken.

Op 7 februari 2023 22:15:48 schreef joopv:
[...]

Ik bedoelde dat Hue-lampen ook met Bluetooth werken. De bridge werkt inderdaad op Zigbee.