TIP: CV ketel fout en netwerkstelsel

met rubber kabels voor op de bouw, opletten dat ze niet rot worden als het oude zijn, niet zelden het hele snoer maar een stuk omdat dat lang in de zon had gelegen. vaak ook nog h05 kabels terwijl de goede h07 zijn en mechanisch veel meer kunnen hebben.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Binnen is rubber
Buiten is pvc kabel..

Heel slecht.. is stuk puin op gevallen en beschadigd..
Heb maar even afgetaped.... Mag niet, ik weet het.... 8)7

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
evelo

Golden Member

Persoonlijk en voor zo ver ik kan inschatten heb ik toch de indruk dat je nogal wat risico neemt.

Vooral dan dat er geen aardlekschakelaar is.

In België is dit redelijk ondenkbaar. Steeds meer werven zitten hier na een 30mA aardlek. Zelfs al heb je een Aardspreidingsweerstand van 0,1ohm of zo.

Ook naar brandgevaar toe is een op zijn minst 300mA aardlek al een goede manier om risico’s te beperken.

High met Henk

Special Member

Mijn risico...
Op schepen heb je ook geen ALS, wel aardbewaking...
Bovendien is het ook zo dat alle aansluitingen dus continu verplaatsen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
evelo

Golden Member

Ja, klopt wel; eigen risico en je kent ook de gevaren van elektriciteit dat scheelt ook.

Indien van toepassing wel wat opletten als je eventueel extern werklui inhuurt die bij je komen werken.

Op zich niets mis met IT-net maar er moet iemand in de buurt zijn die actie kan ondernemen bij een eerste fout.
En een eerste fout moet ook duidelijk gesignaleerd worden.
Zelfs in grote bedrijven merk je dat daar soms te weinig bij stilgestaan wordt.
Ik was onlangs in een bedrijf met een tiental cabines, in totaal +10000kVA aan transformatoren.
Dit is de isolatiebewaking:

Werken die lampen nog? Niemand weet het.
Wie ziet er die lampen? Ze hangen binnen in de cabines waar normaal weinig volk komt.

De risicoanalyse is hangende bij de preventieadviseur...

mvdk

Golden Member

Je hebt hele grote aardlekschakelaars. Geschikt voor grote stroomwaardes. Instelbare aardlekstroom en instelbare afschakeltijd. Zeer geschikt voo als je koudwatervrees hebt voor een TN stelsel.
Heb dit verhaal hier weleens eerder verteld. Toen ik bij Stedin werkte en grootverbruikers spanning moest geven, de installatie inbedrijfstellen, kwam ik ze weleens tegen, klanten die iets anders wilden.
Wij mochten alleen spanning geven als er een meter zat, er een leverancier bekend was, er een hoofdschakelaar zat, en een aardelectrode aanwezig was. Ik uitte nogal eens mijn zorgen als ik een installatie met een TT stelsel met meerdere 3x100 distributiegroepen moest inschakelen die gevoed werd door 3x500 of meer.
Maar zo'n dikke aardlekschakelaar fikst alles. :)

Jinny

Golden Member

Ik heb het vertrouwen wel in Sven in deze.
Het is een bouw, een paddestoel en kabels....
Maakte dat dagelijks mee.
En er ging wel eens een kabel stuk, BAF halve bouw zonder prik.
Paar grove vloeken uit wat uithoeken, de veroorzaker uit de paddestoel en weer door...
Zolang iedereen weet dat het een bouwaansluiting is kan er weinig mis.
Er loopt nu eenmaal niemand op blote voeten over het betonijzer....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evelo

Golden Member

In België zie je die regelmatig.

Een differentieel-automaat van 400A ingesteld op 300mA is niet zo uitzonderlijk.

Een installatie met TT-net zonder diff op de kop is in specifieke gevallen toegelaten maar je hebt wat uitleg te geven en op papier te zetten.
In 99,99% van de gevallen staan begin je zo’n installatie met een of meerdere diffs aan het begin.

In tn-s is dit minder het geval. Maar stopcontacten en verlichting zullen ook in groepen opgedeeld na een diff zitten.
Enkel de vertrekken naar de grote verdeelborden meestal niet.

pa3gws

Golden Member

Ik ben het met @Jinny eens HmH weet echt wel waar hij mee bezig is. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 14 februari 2023 18:53:16 schreef pa3gws:
Ik ben het met @Jinny eens HmH weet echt wel waar hij mee bezig is. ;-)

met het verschil dat het bij hmh niet alleen een bouwplaats is maar net zo goed een ( tijdelijke) woning. dat maakt wel verschil, zeker als er allerhande volk ( kinderen ) rondlopen.

ik sprak onlangs nog een scope10 keurder, 500mA aardlek mag nog steeds, maar is doorgaans omdat de aarding gewoon geen harde aardsluiting aankan ( weerstand te hoog ). die aardlek zit dan op een zware distributiegroep of aparte groep.

hier kom je bij bedrijven vaak zat nog kasten zonder aardlek tegen op een TT net. of een 500mA met 10 groepen erachter..

heb straks n aantal dagen een regio evenementkasten keuren, vorige keren waren er al kleine afwijkingen mee als verbrande wcd's en aardlek dood, nu wil de opdrachtgever ook de aarding, netimpedantie enz gemeten hebben.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Op 14 februari 2023 18:47:59 schreef Jinny:
Ik heb het vertrouwen wel in Sven in deze.
Het is een bouw, een paddestoel en kabels....
Maakte dat dagelijks mee.
En er ging wel eens een kabel stuk, BAF halve bouw zonder prik.
Paar grove vloeken uit wat uithoeken, de veroorzaker uit de paddestoel en weer door...
Zolang iedereen weet dat het een bouwaansluiting is kan er weinig mis.
Er loopt nu eenmaal niemand op blote voeten over het betonijzer....

Een BAF is goed, dan is er geen prik meer.

Het probleem is als er geen BAF komt en de stroom blijft vloeien.

Onlangs nog iemand die vertelde dat ie aan het werk was in een woning, radiatoren afkoppelen. Tot er een radiator onder spanning bleek te staan.
Een groot geluk dat een collega dat op tijd gezien heeft en hem er aan zijn jas heeft kunnen van sleuren.

Woning in TT-net, waarschijnlijk slechte aardverbinding, geen diff.
De openbare teller trekt zich er niets van aan, die duwt lekker door.

High met Henk

Special Member

Op 14 februari 2023 20:38:38 schreef testman:
[...]

met het verschil dat het bij hmh niet alleen een bouwplaats is maar net zo goed een ( tijdelijke) woning. dat maakt wel verschil, zeker als er allerhande volk ( kinderen ) rondlopen.

Je mist hier behoorlijk de plank: de elektrische installatie van de woning is nog niet in gebruik.

Daar komen wel ALS en automaten in...

De tijdelijke woning wordt niet voorzien van haspels als primaire stroomvoorziening.

De ketel hing nu als test aan een haspel idd...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 14 februari 2023 23:12:57 schreef High met Henk:
[...]

Je mist hier behoorlijk de plank: de elektrische installatie van de woning is nog niet in gebruik.

Daar komen wel ALS en automaten in...

De tijdelijke woning wordt niet voorzien van haspels als primaire stroomvoorziening.

De ketel hing nu als test aan een haspel idd...

nee hoor, je gaat de woning weliswaar met de inpandige meterkast aansluiten maar wel via deze generator voedden voor een paar maanden lijkt me toch, een aardfout die op de bouwplaats ontstaat is heb je ook in je woning dan. blijft een IT net, een aardfout die voor een aardlekschakelaar zit ziet deze immers niet, alleen wat erachter zit schakelt de aardlek op uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

De generator heeft nu de nul en aarde aan elkaar zitten en gaat met een 5 polige kabel straks de hoofdverdeler in.

Deze gaat via een automaat weer naar de onderverdeler waar gewoon ALS en automaten zitten..

Ik wil geen ALS naar de onderverdelers...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Ik wil geen ALS naar de onderverdelers...

En terecht.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

zou ik ook niet doen in die situatie straks. als er sluiting in de grondkabel komt gaat de hoofdautomaat er wel uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

gaat de hoofdautomaat er wel uit..

Dat is maar afwachten...

heb pas nog evenement kasten gekeurd, 1 kast met 250A voeding en de andere kasten kwamen daar weer vanaf. volgens de meter was de aarde slecht, over de 20 ohm en meer. de metingen op de hoofdkast gingen over de 3kA kortsluitstroom heen. die distributiegroepen gaan er nooit uit met aardsluiting.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 15 februari 2023 19:16:03 (27%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer